Cíle této výukové aktivity jsou v zásadě dva:
Nikdy jsem si nepamatovala historická data, možná i proto se domnívám, že není podstatné je znát. Myslím, že je úplně jedno, jestli žák ví, kdy byl použit první mobil nebo kdy byl v našich zemích poprvé spuštěn Internet. Vše lze vyhledat jediným kliknutím. Přesto jsem historii počítačů a technologií věnovala ve výuce několik hodin. Proč? Protože za podstatné považuji znalost souvislostí a protože jsem téma využila ke skupinové práci žáků s moderními technologiemi.
Jak se vlastně dnes s výpočetní technikou pracuje a komunikuje? Když přijdeme do moderních kanceláří nějaké větší společnosti, uvidíme většinou stejný obrázek. Ve veliké klimatizované místnosti (open space) je řada stolů, u každého stolu jeden člověk, často se sluchátky na uších a soustředěně sleduje obrazovku svého počítače. Místnosti jsou neosobní, někde v koutě je automat na kávu. Vypadá to, že jeden neví o druhém, přesto spolu intenzivně komunikují a často pracují na stejném projektu. Používají prostě moderní technologie, chat, mail, Skype. Je pravděpodobné, že i naši žáci tu budou zanedlouho pracovat.
Naše učebna je vybavena softwarem Vision (http://www.mastereye.cz/vision-7), který slouží pro řízení učebny. Umožňuje sledovat práci žáků, promítat obsah obrazovek na tabuli, učitel má možnost přebrat řízení žákova počítače, zapínat a vypínat připojení k internetu, atp. Pro následující aktivitu jsem využila možnost práce s diskusními skupinami – chat. K práci použili tabulkový editor Excel.
Téma je rozděleno do 3 dvouhodin.
Rok |
Události „velké historie“ |
Události „rodinné historie“ |
Události v počítačovém světě |
1950 |
|
|
Počítač Edvac – první dle von Neumannovy koncepce založený na digitální technologii. |
... |
|
|
|
1957 |
První pes Lajka vypuštěn do vesmíru. |
|
|
... |
|
|
|
1960 |
|
|
Počítače velikosti skříně pro hromadné zpracování dat a matematické výpočty. |
1961 |
První člověk, ruský kosmonaut Gagarin, ve vesmíru. |
|
|
Budete pracovat ve skupině. Vaším úkolem je doplnit tabulku, která zobrazuji kousek historie posledních 60 let od roku 1950 do současnosti – pracovní list je v digitální podobě. Pro zjišťování informací můžete používat internet a podklady, které jste si připravili doma. Práci budete odevzdávat za celou skupinu dohromady (soubor .xls). Od zahájení práce není dovoleno se domlouvat jinak, než prostřednictvím digitálních technologií – budete mít k dispozici chat a běžné prostředky internetu (mail, Facebook apod.).
Tato druhá část v sobě skrývá několik činností:
Vytvoření týmů:
V každé vyučovací skupině bylo potřeba sestavit dva pracovní týmy. Žáci mezi sebou vybrali 2 vedoucí týmů, vedoucí si střídavě vybírali z ostatních spolužáků své spolupracovníky. Vznikly tak vždy dva týmy, které tvořilo 7–9 studentů, kteří byli různě rozmístěni po učebně. Pro každou ze skupin jsem pustila separátní chat prostřednictvím aplikace Vision. Z mého řídicího počítače jsou viditelné chaty oba, do obou mohu psát příspěvky.
Organizace činnosti:
Vedoucí týmu má za úkol rozdělit úkoly, určit pracovní postup a koordinovat činnost. Role vedoucího týmu je v této chvíli velice důležitá, pokud zvolí vhodný postup, velmi usnadní činnost celé skupiny.
Tato část aktivity se ukázala jako klíčová. Zadání je úmyslně formulováno hodně volně, bez bližší specifikace postupu. Žáci volili různé cesty k řešení:
Vyhledávání informací:
Vlastní vyhledávání informací o „velké historii“ nečinilo žákům větší potíže, brzy zjistili, že na serveru Wikipedie lze vyhledávat podle let http://cs.wikipedia.org/wiki/1950, vyhledávání informací o počítačích bylo poněkud obtížnější, pokud skupina tápala, doporučila jsem některé zajímavé stránky:
http://www.historiepocitacu.cz/,
http://www.zive.cz/clanky/historie-pocitacu-od-elektronky-po-internet/sc-3-a-147343/default.aspx,
http://www.galaxie.name/index.php?clanek=pribeh-pocitace-1-dil.
Události o rodinné historii závisely na tom, jak přišli žáci připraveni z domova. Potěšilo mne, že někteří žáci zmiňovali, že ta příprava bavila i jejich rodiče, když vzpomínali, kdy si pořídili první džíny, kdy měli svatbu a kdy se stěhovali. Samozřejmě tyto informace měla připravena jen část žáků.
Průběžná kontrola a koordinace
Na první pohled se zdá, že princip chatu, kdy každý vidí všechny informace, které si tým mezi sebou posílá, umožňuje všem sledovat přesně, co se právě děje. Realita je ovšem jiná, když žák informace vyhledává, nestačí sledovat průběh diskuse. Informace velmi rychle odrolují a je těžké se k nim vracet. Zde je zase podstatná role koordinátora. Někteří situaci řešili tak, že částečně vyplněnou hlavní tabulku průběžně umisťovali na sdílený disk, ostatní se omezili na to, že sledovali, kdo má čas, a těm přidělovali konkrétní úkoly, např. „potřebuji historii PC 1970-75“. Potěšilo mne, že někteří vymysleli systém zkratek pro zadávání úkolů, např. „Jana: RH 80-85“ znamená „Jana pošle informace do sloupečku Rodinná historie pro období 1980–1985“.
Formální úprava výsledné tabulky a její odevzdání
Na závěr žáci do tabulky doplnili informace o pracovním týmu, formálně upravili její vzhled a odevzdali. V této fázi jsem rezignovala na využívání chatu, skupina se prostě sešla nad společnou tabulkou a radili se, co a jak upravit. Žáci formální úpravy zvládají bez problémů. Jednotlivé tabulky jsme vytiskli.
Formou diskuse jsme probrali otázky typu: Co vás překvapilo z hlediska historických souvislostí?
(Ukázky odpovědí: Lidé na Měsíci byli dávno před prvním PC. Jsme jen trochu mladší než internet v ČR. Když vybouchla černobylská elektrárna, nebylo možné to zjistit na netu.)
Jak se vám pracovalo s chatem?
(Ukázky odpovědí: Horší, než jsem čekal. Zezačátku zmatek, pak jsme se to naučili. Zlobilo mne, když někdo psal do chatu nesmysly, špatně se tam pak hledalo.)
Jak se jednotliví členové týmu zapojili do společné práce, koho byste ve skupině pochválili?
Kdybyste podobný úkol dostali příště, jak byste postupovali?
Závěr
Domnívám se, že tato aktivita žáky seznámila s historickými souvislostmi moderních technologii, umožnila jim „naživo“vyzkoušet výhody i úskalí společné skupinové činnosti, naučila je tvořit a komunikovat společně s využitím digitálních technologii.
Aktivitu jsem vyzkoušela s 8 paralelními skupinami žáků prvního ročníku čtyřletého gymnázia. V praxi jsem narazila na několik problémů:
A jedna zkušenost na závěr: zkuste spustit chat (a funguje to nejen u žáků) – do několika vteřin si každá skupina celkem inteligentních jedinců začne dětinsky posílat sady smailíků, výkřiky „lol“ a dlouhé nesmyslné texty vzniklé držením jediné klávesy. Nikdy neodolám to chvíli pozorovat. Ale mohu vás ujistit, že za chvíli to každého přestane bavit :).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: