Geometrie na 1. stupni ZŠ je vlastně novinkou, ačkoli se učí již téměř 30 let. V porovnání s dlouhou tradicí vyučování aritmetice to tak určitě můžeme říci. Proces vytváření geometrických pojmů u dětí tohoto věku je specifický (Kuřina, 2001). Nemůžeme vycházet z definic, jak tomu bylo, když se geometrii začínali učit starší žáci. Děti na 1. stupni spíše řeší různé úlohy a během jejich řešení získávají intuitivní představu o tom, co geometrické pojmy znamenají, v jaké situaci se mohou použít. Tomu by ale měly odpovídat i metody práce, které pro řešení úloh používáme.
Užití tradiční metody řešení geometrických úloh - rýsování - je u žáka mladšího školního věku omezené. Děti objektivně nemohou rýsovat tak přesně, jak by bylo třeba. Nemohou ani rýsováním strávit celou vyučovací hodinu. A nebylo by také vhodné vytvořit zjednodušenou představu, že geometrie je rýsování čar a kružnic. Pokud se zamyslíme, jaké další metody můžeme na 1. stupni použít, zjistíme, že právě věk žáků dovoluje mnoho dalších možností: kreslení a vybarvování, překládání a stříhání papíru, skládání s mozaikami a stavby ze stavebnic a přirozeně i výpočty.
Ukažme si na několika příkladech úloh, jak je možné těchto činností využít v geometrii. Úlohy ukazují i možná propojení s aritmetickou částí vyučování matematice, zejména s některými netradičními částmi matematiky. Mohou se stát i inspirací pro pěstování vztahů mezi geometrií a dalšími školními předměty, zejména výtvarnou výchovou a pracovními činnostmi.
Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ.
Ostatní články seriálu: