V publikaci „Příručka pro učitele fyziky na střední škole“ od autorů Oldřicha Lepila a Emanuela Svobody (vydána nakladatelstvím Prometheus, Praha 2007) jsou uvedeny tři možné varianty tvorby vzdělávacího obsahu fyziky na gymnáziu. Návrhy se týkají čtyřletého vzdělávacího programu (čtyřletá gymnázia, vyšší stupeň víceletých gymnázií).
Návrhy učebních osnov fyziky vycházejí z doporučené hodinové dotace pro každý ročník, a to jednak na základě učebního plánu pro vzdělávací oblast Člověk a příroda, jednak z možnosti využít hodinové dotace v rámci disponibilních hodin. Předpokládá se 33 týdnů výuky v prvních třech ročnících.
Varianta O (optimální) je navržena pro časovou dotaci (2 + 2 + 3 + 2) týdenních hodin, a to pro přírodovědně zaměřený vzdělávací program. Ve třetím ročníku je vhodné z tříhodinové dotace vyčlenit trvale jednu hodinu pro laboratorní práce a teoretická cvičení. Na variantu O by mohl navazovat dvouhodinový volitelný předmět Fyzikální seminář.
Varianta P (přiměřená) je navržena pro časovou dotaci (2 + 2 + 2 + 2) týdenních hodin v učebním plánu gymnázia se všeobecně zaměřeným vzdělávacím programem. Podobně jako u varianty O by bylo vhodné, aby i na tuto variantu navazoval dvouhodinový volitelný předmět Fyzikální seminář, popř. Seminář přírodovědných předmětů rovněž v rozsahu 2 h týdně.
Varianta S (skromná) v časové dotaci (2 + 2 + 2 + 0) týdenních hodin patří mezi varianty použité pro jednoznačně zaměřené profilace gymnázia na společenskovědní předměty.
Navržené osnovy fyziky mají v každé variantě tři části: Očekávané školní výstupy vyjádřené aktivními slovesy a aktivními slovesnými vazbami, Učivo a Přesahy a vazby včetně poznámek. Ve sloupci Učivo jsou použity názvy tematických okruhů, které odpovídají názvům v současné řadě učebnic fyziky pro čtyřletá gymnázia. Není tedy použito názvů uvedených v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia. Ve sloupci učivo jsou především navržena témata laboratorních prací z fyziky, návaznosti na učivo fyziky základní školy (resp. nižšího gymnázia) nebo návaznosti na učivo chemie (případně biologie) a v neposlední řadě jsou uvedeny příklady průřezových témat vhodných k začlenění do výuky fyziky v jednotlivých tematických celcích. V plánovaném počtu hodin pro jednotlivá témata je také počítáno s potřebnými hodinami pro opakování a systematizaci poznatků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.