Tento příspěvek je zaměřen na průřezové téma Osobnostní a sociální výchova (OSV). V rámci OSV vede žáky k porozumění a k utváření pozitivního postoje k sobě samým i druhým a napomáhá prevenci sociálně patologických jevů, jako je například šikana. Aktivita přirozeně integruje i vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, protože je z velké části založena na společné diskusi žáků. Vede žáky k tomu, aby dokázali vyjádřit své pocity a pojmenovat hlavní myšlenky filmu.
Příspěvek je navržen tak, aby se dal realizovat během jedné vyučovací hodiny, a to buď jako samostatný předmět v rámci OSV, nebo integrací do vzdělávací oblasti Člověk a společnost, se kterou toto průřezové téma úzce souvisí. Vhodný prostor nabízí především vzdělávací obor Výchova k občanství. Aktivitu lze také pojmout jako součást rozsáhlejšího projektu na téma mezilidských vztahů a propojit ho například s návazným příspěvkem s názvem Čaroděj zeměmoří.
Vzhledem k tomu, že aktivita vychází z dokumentárního filmu, je možné nad rámec aktivity zařadit i průřezové téma Mediální výchova (viz rámeček).
Průřezové téma Mediální výchova má za úkol vybavit žáky základní úrovní mediální gramotnosti: v rámci MV by si žáci měli osvojit základní poznatky o fungování a společenské roli současných médií, měli by být schopni analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr. Pokud chceme dokumentární film využít v rámci Mediální výchovy, je třeba zabývat se nejen obsahem dokumentu, ale také jeho formou a jeho vztahem k realitě.
Možné otázky k diskusi:
O jaký typ mediálního sdělení se jedná?
Jak je film vystavěn (použití domácího videa)?
S jakým záměrem byl dokument natočen?
Jedná se o objektivní pohled na realitu?
Jakou roli hrají média ve společnosti?
1. Úvod hodiny
Učitel zvolí jednu z variant dle časových možností a situace ve třídě:
2. Projekce filmu (28 minut)
Synopse filmu:
"Prvních šest let na základní škole bylo pro mě doslova peklem," vzpomíná devatenáctiletá švédská dívka Johanna na nejtěžší období svého života. Kvůli velkému "čarodějnickému" nosu a neschopnosti zapadnout do třídního kolektivu se již od počátku stala typickým otloukánkem. Postupem času začala školu přímo nenávidět a záměrně se vyhýbala svým vrstevníkům. Když jí v tomto období nedokázali pomoct ani učitelka, ani rodiče, utekla do světa fantazie. Po letech strávených v "pekle" základní školy jí začala svítat naděje v podobě vstupu na střední školu. I když ji zde už nikdo nešikanoval, opět se nedokázala sžít s kolektivem. Vzhledem ke svým dřívějším zkušenostem se totiž obávala navázat s novými spolužáky bližší kontakt. Zásadní zlom k lepšímu nastal až v jejích patnácti letech během dovolené u moře. Citlivý snímek s hojným využitím záběrů domácího videa, natočených Johanniným otcem v průběhu dvanácti let, se zabývá důsledky, které může mít dětská šikana na zranitelnou duši dospívající dívky.
3. Reflexe - aktivita: Co neunesu (20 minut)
Pomůcky: barevné papíry, barevné fixy, nůžky, malé lepicí štítky ("lepítka")
Cíle:
Postup:
4. Shrnutí tématu
Skupinově - odpovědi na vzniklé otázky, sdílení postojů k tématu.
5. Aktivity pro následující hodiny
Měly by být věnovány prevenci šikany ve třídě, rozvoji empatických postojů, práci s pravidly třídy, je možné navázat aktivitou s názvem Čaroděj zeměmoří (téma: šikana, zvládání zátěžové situace).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.