Ano. V ŠVP musí být výslovný odkaz na školní program EVVO. Ten je pak zpravidla uveden jako příloha ŠVP, ale vždy tomu tak být nemusí – oba dokumenty pak mají svou autonomii.
Ano, název vyučovacího předmětu je plně v kompetenci školy.
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů str. 55 uvádí: „Vyučovací předmět by měl svým názvem v ŠVP ZV zohledňovat (předjímat) svůj vzdělávací obsah, popřípadě příslušnost k danému vzdělávacímu oboru (oblasti). Název se proto může shodovat s názvem příslušného vzdělávacího oboru (vzdělávací oblasti), může být jeho modifikací, nebo může být zcela nový.“
Pokud je žákovi diagnostikováno LMP, je vzděláván podle IVP, který vychází z RVP ZV (očekávané výstupy jsou upraveny podle možností a schopností žáka a doporučení poradenského zařízení) nebo může být žák převeden do vzdělávání podle RVP ZV-LMP (potom IVP vychází z tohoto materiálu).
V případě individuální integrace škola nemusí mít zpracovaný ŠVP podle RVP ZV-LMP. Stačí, když ve svém ŠVP popíše podmínky, které zajišťuje pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud jde o časové dotace, je věcí organizace školy, jakým způsobem se s tím vyrovná.
Pokud vaše škola není církevní mateřskou školou, křesťanské prvky, jak je uvádíte, do hlavní činnosti mateřské nepatří. Rozhodnete- li se vyhovět rodičům, pak by výuka náboženství měla probíhat mimo dobu provozu, pouze pro děti, jejichž rodiče si to budou přát, a to formou zájmového kroužku, který budou hradit rodiče. Vyučující v tomto kroužku by pak nemusel splňovat kvalifikační podmínky podle §15 školského zákona.
Kdyby náboženství (v tomto případě křesťanské) bylo určeno všem dětem (tj. ateistům, popř. příslušníkům jiných církví), zřejmě by byl porušen §2 školského zákona, zejména odstavec 1, písm. a) a e). Doporučujeme, aby rodiče křesťansky zaměření zvážili možnost vzdělávat své děti v církevní mateřské škole.
Je plně v kompetenci školy, jakým způsobem bude integrovat vzdělávací obsah oborů do konkrétních vyučovacích předmětů. V charakteristice integrovaných vyučovacích předmětů však musí být uvedeno, ze kterých vzdělávacích oborů (vzdělávacích oblastí) popřípadě jejich částí jsou tyto integrované vyučovací předměty utvořeny (viz Manuál pro tvorbu ŠVP str. 58). Zároveň je nutné u každého integrovaného předmětu stanovit, jaká část z časové dotace přidělené konkrétnímu vzdělávacímu oboru či vzdělávací oblasti náleží integrovaným částem vzdělávacích obsahů. Součet dílčích časových dotací pak dává výslednou časovou dotaci integrovaného předmětu.
Ano, v rámci vzdělávacího oboru ČJ a literatura lze vytvořit dva předměty, jejichž minimální časová dotace bude v součtu 15 hodin. Současně musí být zajištěno, že prostřednictvím těchto předmětů budou naplněny všechny očekávané výstupy vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura definované v RVP ZV.
Tyto očekávané výstupy může škola v ŠVP doplnit o další výstupy, které považuje za důležité. V tomto případě doporučujeme zvážit možnost navýšení časové dotace alespoň jednoho z předmětů.
Ne. Dokument Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (aktualizovaná verze prosinec 2007) je aktuální dokument, se kterým můžete nadále pracovat.
Další materiály k výuce finanční gramotnosti na základních školách můžete najít na stránkách Metodického portálu:http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVPD/3280/K-FINANCNI-GRAMOTNOSTI.html/.
Úpravy ŠVP lze provádět dvěma způsoby. Jedním způsobem je forma číslovaných příloh k ŠVP.
V příloze je vždy nutné uvést datum zařazení do ŠVP a datum, od kdy daná úprava platí.
Druhým způsobem je zásadní přepracování ŠVP, a tedy vznik nové verze tohoto dokumentu.
Pokud by tedy v ŠVP došlo k zásadním změnám, které mění vzdělávací cestu žáků (jiné časové dotace předmětů, přesuny obsahu učiva atd.), je třeba dočasně pracovat s různými verzemi ŠVP tak, aby žáci, kteří se začali podle konkrétního modelu ŠVP, pokračovali ve výuce podle něj do té doby, dokud se liší od nové verze ŠVP.
Ano. Pro volitelný předmět stejně jako každý jiný vyučovací předmět je třeba mít zpracované učební osnovy (název vyučovacího předmětu, jeho charakteristika a vzdělávací obsah).
Protože se výčet nabízených a realizovaných volitelných předmětů v jednotlivých ročnících může lišit či každý rok měnit, doporučuje se do ŠVP uvést spolu s časovou dotací volitelného předmětu pro příslušný ročník pouze obecný název (Volitelný předmět 1, Volitelný předmět 2) a konkrétní seznam nabízených a realizovaných volitelných předmětů spolu s jejich učebními osnovami vymezit v příloze ŠVP.
Jak v podobných situacích postupovat, není nikde popsáno. Domníváme se, že by mělo dojít k rozumnému propojení ŠVP obou původně samostatných škol a k vytvoření nového, sjednoceného programu, podle kterého by se žáci obou škol mohli co nejdříve společně vzdělávat. Pouze v případě výrazných odlišností vzdělávacích programů obou škol je vhodné dokončit již zahájené vzdělávání žáků podle původních ŠVP.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Konzultační centrum NÚV.
Ostatní články seriálu: