Vánoce si přese všechnu uspěchanost, komerční přístup a globální charakter dnešní doby zřejmě uchovaly své původní kouzlo. V celém křesťanském světě náleží k nejslavnějším svátkům v roce, a to i tam, kde řád a koloběh církevního roku dávno ztratil svou závaznost. Velmi osobitou podobu mají české Vánoce, ve kterých se naplno odráží naše lidová tradice. K běžnému obrázku tradičních českých Vánoc nerozlučně patří i betlémy, které se zvláště v lidovém podání nejvíce přibližují celé té poetické atmosféře Vánoc.
A právě betlémům a dávné tradici betlémářské tvorby v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je věnován tento příspěvek, který si klade tyto hlavní cíle:
Pro výuku doporučuji využít třífázový model učení jako jeden z efektivních postupů konstruktivistické pedagogiky, který navrhuje uspořádání sledu různých učebních aktivit a činností tak, aby si žák uvědomil vztahy mezi svými znalostmi, hledal vlastní řešení problému, zpracovával poznané informace, vyjadřoval se k nastoleným problematickým otázkám, porovnával a hodnotil dosažené změny.
1. fáze – evokace
V první fázi vedeme žáky k tomu, aby si vybavili, co o vánočních svátcích v českém prostředí a betlémech s nimi spojenými již vědí. K tomu nám může pomoci doplňovací cvičení, které je uvedeno v Příloze 1 – Předvánoční a vánoční čas (text na doplnění chybějících slov). Žáky necháme pracovat individuálně a následně společně provedeme kontrolu správnosti doplněných výrazů. Na závěr této fáze výuky vyhodnotíme celkové výsledky všech žáků ve třídě, příp. pouze vybraných jedinců.
Tuto evokační část můžeme případně doplnit návštěvou některé výstavy s vánoční tematikou (např. betlémy, vánoční ozdoby, vánoční cukroví apod.), které mají v předvánočním čase ve své nabídce mnohá muzea či jiné instituce po celé ČR.
2. fáze – uvědomění si významu
V této fázi seznamujeme žáky s novými myšlenkami, čímž dochází k propojování s dosavadními poznatky. Využijeme k tomu kombinaci tradičního frontálního výkladu ve spojení s nabídkou žákům zapojit se do tohoto výkladu formou jejich doplňujících podnětů a návrhů.
Při výkladu doporučuji soustředit pozornost na:
- stručnou historii betlémů u nás i ve světě
- tvůrce betlémů z řad profesionálů i amatérů
- skladbu betlémských figurek (např. pastýřů, tzv. darovníků či daráků, řemeslníků, muzikantů, zvířecích figurek atd.)
- lze toho využít při výuce v jiných předmětech (např. v dějepisu nebo v hudební výchově)
- typy betlémů (např. stálé a přenosné) a jejich uložení v ČR i ve světě
- techniky výroby a druhy materiálů (dřevo, papír, plech, cín, chlebové těsto, vosk, keramika, slonovina, perleť, sklo
Jako vhodný zdroj informací o betlémech a betlémářské tradici v českých zemích doporučuji využít v citacích uvedených monografií PhDr. Vladimíra Vaclíka, v současnosti u nás asi nejuznávanějšího odborníka na problematiku betlémů. Vaclíkovy publikace jsou navíc doplněny poměrně rozsáhlými a zajímavými obrázkovými a fotografickými přílohami využitelnými jako výborný ilustrační materiál do výuky.
3. fáze – reflexe
Poslední fáze je reflexí poznaného, objeveného a změněného. Žák má možnost ohlédnout se a uvědomit si, co se naučil. K tomu nám může sloužit srovnávací tabulka uvedená v Příloze 2 – Srovnávací tabulka – betlémy. Žáky opět můžeme nechat pracovat jednotlivě, příp. ve skupinách. Poté bude následovat společná kontrola a vyhodnocení výsledků individuální, příp. skupinové práce.
Další možným přístupem je nabídka žákům na vyrobení vlastních modelů betlémů – papírového, kartonového, keramického, z přírodních materiálů (větvičky, šišky, seno, sláma aj.), kombinací materiálů atd. Jako inspiračního zdroje lze využít poznatků žáků získaných při návštěvě výstavy s vánoční tematikou – ať už absolvovanou v rámci školního vyučování, anebo při individuální návštěvě výstavy s rodiči.
Žáci budou pracovat ve skupinách (kooperativní vyučování) – každá skupina bude vyrábět vlastní betlém. Produkty žákovského snažení vystavíme ve třídě nebo v jiných vhodných prostorách školy. Následně mohou žáci z vyšších ročníků tuto výstavu nafotit a na základě této fotodokumentace si připraví prezentace. V případě možnosti uspořádáme žákovskou výstavu v galerii, příp. v podobně zaměřené instituci.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.