Svět pod jedním nebem je květnové téma Inspiromatu, které otevírá pohled na širší souvislosti našich životů. Čtyři podtémata nabízí společné poznávání toho, v co různí lidé věří, čemu naslouchají, co jim chutná, i to, jak žijí a pracují ve svých zemích. Stojí za to více se vzájemně poznat. Zvlášť v době, kdy je svět stále otevřenější a propojenější. Příspěvky k jednotlivým tématům mají charakter nabídky praktických činností projektového charakteru. Velká světová náboženství je projekt, který přináší možnost alespoň trochu porozumět základním myšlenkám hlavních světových náboženství a zejména si uvědomit, jak snadno může neznalost a netaktnost v této věci způsobovat nedorozumění a konflikty. Pro naše žáky je to o to důležitější, že mnoho z nich nemá žádnou osobní zkušenost jako věřící. Příspěvek Muzikoterapie zdůrazňuje vztah hudby a psychiky, odkrývá terapeutický, kultivační potenciál hudby - hudby jako balzámu na duši. Tak ji přece mnoho z nás vnímá. Hudba z různých koutů světa, z různých dob, stylů. Od múz k velmi prozaickému druhu umění, kterým je gastronomie, nás přenáší další příspěvek. O tom, že jídlo je dobrým prostředníkem vzájemného poznávání, se ví dávno. V příspěvku Gastronomie národních kuchyní se stává jídlo prostředkem k poznání a porozumění. Je to zajímavá a příjemná cesta. Tak proč ji s žáky nevyzkoušet? Poslední z čtveřice příspěvků - Sousedé - je popis aktivity, při níž se žáci zmocňují základních informací o sousedních zemích a jejich obyvatelích aktivním způsobem. Poznat svět je celoživotní úkol. Tématem se ve škole zabýváme mnohokrát a v různých souvislostech. Stokrát jinak platí i zde. Výběr, rozsah i provedení je na vás.
PaedDr. Karel Tomek
Co je to kultura? Z čeho vychází a jak se projevuje? Existují různé kultury? Z čeho vycházejí, čím se liší, co je jim společné? Jednou z možných odpovědí na takovéto otázky je pohlížet na svět jako na soustavu několika kulturních oblastí, které vycházejí v náboženství. Cílem našeho projektu je představit si velká náboženství a kulturu z nich vzešlou. Hledat rozdíly a styčné body.
1. Rozdělení a zadání tématu
Rozdělíme třídu do pěti skupin, každé z nich přidělíme jedno z pěti náboženství (buddhismus, křesťanství, judaismus, hinduismus a islám). V jednotlivých skupinách je možné stanovit role, které budou jednotlivé provázet po celý projekt (např. prezentátor, zapisovatel). Žákům vysvětlíme kritéria hodnocení, představíme smysl a cíle projektu. Navrhuji hodnotit vždy výstupy jednotlivých bodů/kroků. Pro kroky 2 - 5 je to výroba a prezentace posteru, kroky 6 - 7 nejlépe powerpointová prezentace, krok 8 individuální práce se srovnávací tabulkou a reflexe s celou třídou.
2. Základní pojmy
Rozdáme žákům seznam pojmů spojených s „jejich" náboženstvím (viz Příloha 1). Jejich úkolem je tyto pojmy s vysvětlením přepsat na poster. Výstupem je prezentace této části plakátu.
3. Historie
Úkolem skupiny je nastínit historický vývoj náboženství. Výstupem je opět prezentace výsledku před zbytkem třídy.
4. Svátky, rituály, znaky, symboly...
5. Náboženství v dnešním světě
Do mapky zakreslit státy nebo oblasti, kde má vybrané náboženství většinu, šrafovaně zakreslit i ty oblasti, kde je výraznou menšinou (zdroj: atlas str. 28 - 29), k mapce uvést také počet vyznavačů. Mapka se vlepí na poster.
6. Teorie a praxe
7. Závěrečná prezentace
8. Srovnávací tabulka a závěrečná reflexe (viz Příloha 2)
Tuto tabulku vyplňují žáci sami na základě předchozích hodin a dokončených posterů, které jsou rozmístěné ve třídě. Po vyplnění následuje shrnutí a reflexe s celou třídou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.