Způsob zařazení vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do učiva ZŠ odráží charakter ŠVP dané školy. Jedním z tematických celků vzdělávacího obsahu tohoto oboru je také hodnota a podpora zdraví. Zdraví člověka je chápáno jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Je utvářeno a ovlivňováno mnoha aspekty, jakými jsou styl života, zdravotně preventivní chování, kvalita mezilidských vztahů, kvalita životního prostředí, bezpeční člověka atd. Žáci se postupně učí aktivně rozvíjet a chránit nejen své zdraví, a přitom si za něj uvědomovat odpovědnost.
Projekt s názvem Smoke, aneb Moderní je nekouřit, jehož hlavní cílem je prevence kouření, prochází napříč téměř všemi vzdělávacími obory v základní škole. Nabízí nám celistvé poznání tohoto aktuálního tématu z různých úhlů pohledu a vybízí k vyzkoušení velkého množství moderních výukových metod. Projektová metoda posiluje motivaci žáků a umožňuje rozvíjet životní dovednosti, jako je spolupráce, formulace názorů, diskuse, řešení problémů, vyhledávání informací atd. Hlavním předpokladem úspěšného průběhu projektu je vzájemná spolupráce a empatie učitelů.
Do projektového vyučování je nejvhodnější zapojit žáky 7. a 8. ročníků základních škol, kteří už mají osvojené základní chemické dovednosti, znalosti z biologie člověka a jiných vzdělávacích oborů. Zároveň jsou také schopni samostatného učení, utváření hodnot a postojů, které pak vedou k zodpovědnému rozhodování a vzájemnému respektování.
Projekt je vhodné zařadit v rámci celkové organizace školního roku např. po pololetním vysvědčení, před vánočními prázdninami, nebo na závěr školního roku. Týden před zahájením vlastního projektu bychom měli věnovat přibližně 2 vyučovací hodiny seznámení žáků s průběhem a organizací celého projektu, rozdělit je do skupin (dle jejich zájmu, nebo jiným způsobem), vysvětlit práci ve skupinách, zdůraznit nutnost domácí přípravy, vlastní organizace práce a upozornit je na kritéria, podle kterých budou hodnoceni. Tuto přípravnou část bychom neměli podcenit, protože je hlavním předpokladem úspěšného průběhu celého projektu. Základní informace o průběhu projektového dne je dobré shrnout do několika bodů a vyvěsit je na přehledná místa v budově školy. Na určené místo zavěsit seznam žáků v jednotlivých skupinách (projektové skupiny jsou dále v textu označeny názvy vzdělávacích oborů).
Doba trvání projektu je 2 dny.
Společná motivační část
- časové vymezení: 20 minut
Projektové vyučování umožňuje propojit život školy se životem širší společnosti. První den proto začíná společným zahájením, kde krátce promluví ředitel školy, hlavní organizátor projektu a dále zainteresovaná osoba z veřejného života (např. praktický lékař, městský policista atd.). Snaží se žáky motivovat k činnosti, zdůraznit cíl projektu, výstupy a jejich hodnocení. Žáci by si měli uvědomit, že jsou důležitou součástí celku, který se bude během dvou dnů zabývat problematikou kouření.
Část realizační
- časové vymezení společné pro jednotlivé pracovní skupiny: 5 vyučovacích hodin (5 x 45 minut)
Po zahájení se žáci rozejdou na určená místa a začínají pracovat v předem vytvořených skupinách na zadaných úkolech. Vyučující by měl přizpůsobit pracovní prostor práci ve skupinách. Na viditelné místo je příhodné umístit časový harmonogram práce skupiny a dále soubor pravidel, která je nutné dodržovat při práci ve skupině. Můžeme ponechat žákům přibližně 5 minut na to, aby se pokusili si samostatně stanovit několik pravidel, se kterými budou všichni souhlasit. Organizaci této aktivity můžeme ponechat čistě na žácích. Přispíváme tak k rozvoji kompetencí sociálních a personálních a současně k prohloubení kompetencí komunikativních a kompetencí k řešení problémů.
Podrobněji je rozpracován popis činností v oborech chemie a přírodopis, ostatní vzdělávací obory obsahují jen nástin toho, čím je možné se v rámci jejich širokého záběru zabývat.
Evokace
- časové vymezení: 15 minut
Brainstorming na téma Souvislosti mezi biologií a kouřením. Téma napíšeme doprostřed tabule a žáci chodí k tabuli zapisovat pojmy, které je napadají ve spojitosti se zadaným tématem. Po skončení aktivity o zapsaných slovech diskutujeme a rozřazujeme je do skupin, které pak můžeme použít pro další záměry výuky. Tato metoda rozvíjí především kompetence komunikativní, podporuje schopnost žáků se soustředit na dané téma, trénuje vyjadřování a aktivní naslouchání.
Uvědomění si významu informací - vlastní práce
- časové vymezení: 5 x 35 minut
Žáci pracují ve dvojicích podle pracovního listu bio1. Na jednotlivých úkolech pracují přibližně 35 minut. Vycházíme z předpokladu kvalitní domácí přípravy. Převážná většina úkolů rozvíjí kompetence k učení a k řešení problémů. Výsledky jednotlivých úloh jsou uvedeny v příloze bio2.
První úkol je postaven hlavně na práci s textem. Žáci vyhledávají informace v učebnicích, slovnících, encyklopediích, odborných časopisech a na webových stránkách. Kriticky porovnávají dílčí informace z různých internetových zdrojů. Po uplynutí 35 minut dokáží žáci charakterizovat morfologii, anatomii a ekologii tabákové rostliny a chápou vztahy mezi uvedenými informacemi.
Ve druhém úkolu žáci pracují opět s textem. Ve dvojicích diskutují o důvodech svých rozhodnutí. Učí se obhajovat před ostatními svůj názor. Druhou část tohoto úkolu tvoří práce s obrazem. Učitel promítne prezentaci, Jak působí drogy v mozku - www.drogovaporadna.cz. Uvedené informace překračují rámec učiva základní školy, ale úkolem žáků je vnímat a částečně pochopit prezentované poznatky a dále je interpretovat svému spolužákovi ve dvojici.
Na třetí úkol má jeden z žáků připravený referát v rozsahu 15 minut. Stylizuje se do role učitele a opakuje základní fakta o dýchací soustavě, využívá obrazových tabulí a provádí heslovitý zápis na tabuli. Po jeho výkladu ostatní žáci vyplňují pracovní list. Na závěr si společně zkontrolují správné odpovědi.
Čtvrtý úkol je experimentálního rázu. Učitel nejdříve seznámí žáky s pojmem VCP. Poté provede demonstrační ukázku a žáci si postupně měří své hodnoty VCP. Tímto úkolem dochází hlavně k rozvoji kompetencí pracovních.
Při realizaci posledního - pátého úkolu - můžeme zvolit inscenační metodu způsobu výuky. Sehrajeme scénku, která se může reálně stát komukoli z nás, a několikrát předvedeme žákům jednotlivé kroky správného postupu při poskytování první pomoci. Na umělé figuríně opakovaně procvičujeme kardiopulmonální resuscitaci.
Reflexe
- časové vymezení: 15 minut
Vyzveme žáky, aby se zamysleli nad 3 otázkami. Využijeme přitom obměnu vyučovací metody I. N. S. E. R. T. (metoda RWCT). Na volné flipové papíry rozvěšené v místnosti a označené značkami +, ? a √, zapisují odpovědi na otázky:
1) Flip +: Co jsem se dozvěděl nového a zajímavého?
2) Flip ?: Jaké informaci jsem neporozuměl a chtěl bych se o ní dozvědět více?
3) Flip √ : Jaké informace pro mě nebyly nové a pouze jsem si je zopakoval?
Učitel pak jednotlivé flipy komentuje a popřípadě vysvětluje a doplňuje chybějící informace. Pomocí této metody si žáci propojí své zkušenosti s novými informacemi, látku si dobře zpracují a zapamatují.
Hodnocení
- časové vymezení: 20 minut
Na závěr prvního dne žáci vyplňují evaluační dotazník (viz příloha ED). Hodnotí svou vlastní práci, práci učitelů a přínos projektového vyučování.
Vhodné místo pro realizaci činnosti projektové skupiny Chemie je chemická laboratoř. Opět umístíme na viditelné místo v laboratoři časový harmonogram práce skupiny a nezapomeneme žákům zdůraznit pravidla bezpečnosti práce. V tomto případě si žáci pravidla nestanovují sami, ale z důvodu vyšší bezpečnosti musí respektovat předem daná pravidla. Před začátkem vlastní práce zařadíme opět přibližně patnáctiminutovou evokační část.
Evokace
- časové vymezení: 15 minut
Žáci si postupně vylosují nastříhané lístečky s chemickými pojmy (v příloze chem3). Nikomu je neukazují a snaží se vysvětlit slovo, které mají na lístečku. Ostatní hádají, o jaký pojem se jedná. Pokud žák neví, ostatní mu pomohou. Žáci si tímto způsobem postupně vybavují své znalosti o daném tématu a probouzíme v nich touhu po dalším získávání informací.
Uvědomění si významu informací - vlastní práce
- časové vymezení: 4 x 45 minut + úklid laboratoře 15 minut
Žáci pracují v menších skupinách (po 2-3) podle pracovního listu chem1 na stejných úkolech. K dispozici mají kromě běžného laboratorního vybavení také literaturu, ve které mohou vyhledávat potřebné informace. Jednotlivé úlohy jsou různě časově náročné v rozmezí patnácti až šedesáti minut. Všechny skupiny vypracovávají laboratorní úlohy současně z důvodu vyšší bezpečnosti. Výsledky a doporučení k úlohám jsou uvedeny v příloze chem2. Úlohu č. 4 provádí demonstračním způsobem pouze jedna skupina. Ostatní žáci během jejich příprav pracují na výpočtech z úlohy č. 6.
Při laboratorních úlohách se žáci učí schopnosti organizace a dělení práce (vzhledem k časovému diagramu) ve skupině, uplatňování svých dovedností a vědomostí při dosahování společného cíle. Po ukončení každé úlohy dostanou skupiny prostor pro vyjádření a případné dotazy. Laboratorní práce rozvíjí především kompetence pracovní. Žák se učí plánovat práci do jednotlivých kroků, pracuje úsporně a dodržuje pravidla bezpečnosti práce.
Reflexe
- časové vymezení: 15 minut
Metodou volného psaní si žáci uspořádají myšlenky, hlouběji se zamyslí nad tématem a nalézají souvislosti. Žáci začnou psát na papír sled svých dojmů a myšlenek, které v nich zanechala právě provedená laboratorní práce. Nezvedají tužku z papíru, v psaní stále pokračují. K napsanému textu se již nevracejí. Píší, co je v danou chvíli napadá.
Při práci této skupiny dochází k integraci následujících průřezových témat:
Výchova demokratického občana: - zákony týkající se kouření v ČR (např. zákazy kouření, ochrana nekuřáků)
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: - naše vlast a Evropa (např. kouření v ostatních členských státech EU)
Osobnostní a sociální výchova: - řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí (např. pasivní kouření, jak kouření ovlivňuje vývoj plodu, odvykání kouření, vodní dýmky), tvorba dotazníků ...
Integrace průřezového tématu Environmentální výchova - čistota ovzduší u nás, ohrožování ovzduší.
Další možné náměty - pěstování tabáku u nás a ve světě, statistické zpracování nasbíraných dat z dotazníků, vytváření grafů vycházejících ze statických údajů o kouření v rámci různých věkových skupin a lidí s různou úrovní dosaženého vzdělání, různé slovní úlohy ...
Integrace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova - analýza vlastních i cizích postojů a hodnot (např. úvaha, fejeton a jiné literární nebo publicistické útvary na téma kouření, vyhledávání poezie a prózy o cigaretách a kouření, historie kouření, filmová tvorba ...)
Komiks v angličtině na téma kouření, tvorba plakátů na propagaci projektu, česká a zahraniční hudební produkce s tématem kouření. Do této skupiny můžeme zařadit také doplňující vzdělávací obor Dramatická výchova, v rámci něhož můžeme integrovat některé tématické okruhy průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Zde je prostor pro nacvičování scének s žáky, při kterých se učí komunikaci v různých situacích, řešení problémů a rozhodování. Pomocí jednotlivých situací můžeme procvičovat seberegulaci a sebekontrolu, kooperaci a kompetici, předstírání v komunikaci atd.
Mediální výchova je sama o sobě průřezovým tématem. Žáci se učí kritickému přístupu ke zpravodajství a reklamě, natáčí průběh projektu, fotografují, zabývají se stavbou mediálního sdělení (tvoří projektové noviny), pracují s reklamními spoty proti kouření (popřípadě je samostatně vytvářejí) apod.
Žáci zpracovávají ve skupinách výsledky z prvního dne a vytvářejí výstupy a závěry pro odpolední konferenci. Konference je určena pro žáky jiných ročníků, pro ostatní učitele, rodiče i veřejnost.
Úvodní část druhého dne rozebírá učitel s žáky evaluační dotazník a pomocí alfa boxu (viz příloha AB) si opakují poznatky z předchozího projektového dne. Žáci si připravují společné patnáctiminutové vystoupení na odpolední konferenci, kde budou představovat svou práci a zjištění z předchozího dne. Stejným způsobem probíhá práce v ostatních skupinách jednotlivých vzdělávacích oborů.
Zajišťují propagaci projektu (kompletují potřebné materiály od ostatních skupin), tvoří nástěnky - u vstupních dveří do školy, na chodbě školy, ve vstupní hale atd.
Tato skupina má na starosti hlavní organizaci odpolední závěrečné konference (např. zajišťování místnosti, techniky, moderátora akce, propagace - letáky, pozvánky pro VIP ...). Tvoří přesný program se zařazením jednotlivých vstupů z různých vzdělávacích oborů, formulují jasné požadavky na zástupce jednotlivých oborů (jak dlouho mají vystupovat s příspěvkem, co mohou používat atd.), zabývají se zařazením přestávek a jejich vyplněním (např. hudebním či jiným vystoupením žáků). Na úplný závěr řídí diskusi k projektovému dni.
Příloha 1 - Alfa Box
Příloha 2 - Pracovní list - biologie - otázky
Příloha 3 - Pracovní list - biologie - odpovědi
Příloha 4 - Evaluační dotazník
Příloha 5 - Pracovní list - chemie
Příloha 6 - Doporučení k úkolům z PL - chemie
Příloha 7 - Tabulka k PL - chemie
Autorský kolektiv: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP v Praze 2006
web:
office.microsoft.com/...
office.microsoft.com/...
www.chempokusy.webzdarma.cz/sezP2.htm
commons.wikimedia.org/wiki/Image:Voies_aeriennes_inf.png
commons.wikimedia.org/wiki/Image:Cricothyrotomy.png
commons.wikimedia.org/wiki/Image:Diagrama_de_los_pulmones.svg
caliban.mpiz-oeln.mpg.de/~stueber/thome/band4/tafel_033.html
www.drogovaporadna.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.