Víte, že v průměru nás každý den zasáhne zhruba 4000 reklamních sdělení? Pokud jdeme ale nakupovat do hypermarketu, tak toto číslo stoupá k 10 000. Exploze reklamních sdělení je jasná, pokud posoudíme reklamní sdělení v jediném pouhém médiu - a to v televizi. V Evropě se v roce 1987 denně vysílalo v průměru 500 reklam denně (země EU). V roce 1997 se tento počet zvedl na 11 000 a do roku 2007 se očekával jeho nárůst až na 33 000. Například celkový počet spotů, odvysílaných na třech našich hlavních televizních stanicích, neustále narůstá, ze 78 000 v roce 1999 na více než 287 000 v roce 2006. Reklama je tedy fenoménem, který nás obklopuje. Nicméně poměrně malá část jejích příjemců je schopná odhalit veškeré aspekty, které takové sdělení obsahuje.
Cílem následující aktivity je uvědomění si různých rovin, které jsou obsaženy v mediálním sdělení. Aktivita nabízí otázky, které si lze klást při rozboru jakékoliv televizní reklamy.
Na úvod je vhodné prostřednictvím otázek vyvolat diskusi s žáky:
Po úvodní části by mělo následovat sdělení žákům, že v této hodině se pokusíme zamyslet nad jednou reklamou trochu podrobněji. Pro rozbor můžete využít jakýkoliv televizní spot. Nicméně pro úvodní cvičení doporučujeme využít rozbor reklamy na džus Tang. V příloze Analýza reklamního spotu najdete možné odpovědi na otázky uvedené v pracovním listu. Reklamu najdete na konci této aktivity ke stažení.
Tato aktivita je plánována pro čtyři skupiny žáků. Rozdejte jim pracovní list. Každé skupině přidělte jednu skupinu otázek (A, B, C nebo D). Několikrát jim pusťte reklamu. Každá skupina se pokusí odpovědět na jí zadané otázky. Reklamu můžete nechat běžet bez zvuku, aby ji žáci měli neustále před očima.
Po skončení práce ve skupinách následuje společná diskuse o odpovědích žáků. Začněte skupinou A. Ostatní skupiny mohou odpovědi komentovat.
Za domácí úkol mohou žáci podle podobného klíče zkusit rozebrat stejným postupem libovolnou reklamu, kterou zachytí v televizi.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025