1. Vymezení problematiky dopravní výchovy – charakteristika, cíle
2. Východiska, vazba na strategické dokumenty
3. Návrh na rozložení učiva, výstupy na konci 1. stupně ZŠ a nejdůležitější axiomy
4. Návrh na rozložení učiva, výstupy na konci 2. stupně ZŠ a nejdůležitější axiomy
5. Přílohy
Příloha 1 – Základní pojmy, klíčová slova a slovní spojení
Příloha 2 – Metody a formy práce
Příloha 3 – Doporučená literatura, pomůcky, odkazy
Příloha 4 – Legislativa
Příloha 5 – Začlenění problematiky dopravní výchovy v RVP ZV
Příloha 6 – Návrh testových otázek pro jednotlivé ročníky
Počet usmrcených zranitelných účastníků silničního provozu je chápán jako jeden z nejzávažnějších problémů bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v ČR. Chodci a cyklisté, nejzranitelnější účastníci silničního provozu, tvoří 30 % obětí v silničním provozu a tento podíl se nedaří snižovat. Zvýšení ochrany dětí a žáků na pozemních komunikacích je jednou z priorit dopravní politiky Ministerstva dopravy ČR a je jí věnována speciální pozornost, stejně tomu tak je i u dalších subjektů, včetně nevládních organizací.
Nezastupitelnou roli v této oblasti má škola. Je třeba si uvědomit, že žáci základních škol jsou účastníky silničního provozu a budoucími řidiči a právě u nich může začít možná náprava chování a návyků celé společnosti, které se mj. odrážejí v chování v silničním provozu. Žáci rovněž dokážou ovlivnit chování svých rodičů. Smrtelná a těžká zranění dětí poznamenávají život celých rodin na několik let či generací. Proto je v základních školách efektivní realizace témat týkajících se prevence bezpečnosti v silničním provozu obzvláště významná. Ministerstvo dopravy zajistilo zahájení kontinuální dopravní výchovy od rodiny po mateřské, základní a střední školy. Došlo také k rozvíjení a podpoře nových forem dopravní výchovy na všech stupních škol v rámci školních vzdělávacích programů. Byly zajištěny mediální kampaně zaměřené na zvýšení ochrany dětí, spojené s vydáním příruček určených pro rodiče dětí, zajištění jejich distribuce do škol a zdravotnických zařízení. V rámci prevence dětských úrazů v dopravě bylo přistoupeno k distribuci materiálů vydaných v minulých letech. Témata dopravní výchovy jsou v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) zpracována a vzhledem k tomu, že je problematika rozložena do několika vzdělávacích oblastí, může být koncepční příprava výuky pro učitele náročnější, proto je předkládán tento materiál jako vhodná pomůcka pro pedagogy k ucelené a efektivní realizaci dané problematiky. Návrhy cílů, dílčích výstupů a učiva jsou pouze doporučené. Je na každé škole, jak návrh využije pro úpravu svého ŠVP, pro plánování výuky a pro zajištění výsledků vzdělávání.
Dopravní politika České republiky pro léta 2005 – 2013 (schválena usnesením vlády č. 882 dne 13. července 2005)
Priorita:
4.4 Zlepšování vnitřní a vnější bezpečnosti dopravy
Specifický cíl:
4.4.1 Bezpečnost silniční dopravy Opatření v oblasti lidského činitele
Národní Strategie Bezpečnosti Silničního Provozu 2011 – 2020
Opatření Ú1:
Preventivní působení na všechny účastníky provozu na pozemních komunikacích výchovnými a vzdělávacími aktivitami
Ú1.3: Zajištění informovanosti škol, metodické rozpracování problematiky dopravní výchovy (v rámci pracovní skupiny MŠMT).
Ú1.1: Konkretizace a upřesnění jednotlivých výstupů z oblasti dopravní výchovy a ochrany člověka za mimořádných událostí v rámci revizí rámcových vzdělávacích programů.
Ú1.4: Rozpracování problematiky dopravní výchovy do jednotlivých ročníků ZŠ.
Základním smyslem začlenění dopravní výchovy do výchovně-vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ je zajistit pro žáky příležitost poznat, pochopit a přijmout faktickou i etickou stránku bezpečnosti v silničním provozu. Základním cílem zařazení dopravní výchovy do výuky je získání vědomostí, dovedností a návyků v oblasti bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu, přijetí etických norem chování, rozvoj klíčových kompetencí žáka s důrazem na rozvoj komunikace, sounáležitosti, úcty ke zdraví, odpovědnosti za své zdraví a bezpečnost i zdraví jiných. Dále jde o výchovu k toleranci a ohleduplnosti k ostatním. Dopravní výchova by měla mít kladný dopad na celoživotní učení dětí a vést následně ke snížení nehodovosti a rizikových situací v silničním provozu.
1.ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
seznámit žáky se základními pravidly bezpečnosti v silničním provozu; položit základ pro pochopení bezpečného a ohleduplného chování;poznat nejbližší okolí s ohledem na bezpečnost silničního provozu
Dílčí výstupy(RVP):
Žák
a) v běžných činnostech školy uplatňuje pravidla chůze po chodníku a po silnici
b) bezpečně překoná silnici
c) rozlišuje bezpečná a nebezpečná místa pro hru
d) v modelových situacích prokáže znalost správného cestování autem
e) rozezná a používá bezpečnou cestu do školy
Učivo:
III. Silnice
V. Přecházení
VI. Cestování
Prolínající téma - cesta do školy
2.ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
vést žáky k pochopení nutnosti bezpečného a ohleduplného chování, k uvědomování si rizik a nebezpečí v silničním provozu
Dílčí výstupy(RVP):
Žák
a) správně používá pravidla chování na stezkách pro chodce (při akcích školy)
b) rozeznává vybrané značky pro chodce
c) bezpečně překonásilnici se světelnými signály
d) rozlišuje a používá bezpečná místa pro hru
e) v modelových situacích a při akcích školy uplatňuje pravidla správného cestování dopravními prostředky
f) rozezná a používá bezpečnou cestu do školy, zvládá modelové situace“sám domů”
Učivo:
II. Chodník a stezka pro chodce
III. Silnice
IV. Místo pro hru
V. Přecházení
VI. Cestování
Prolínající téma - cesta do školy
3.ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
rozvíjet schopnost uvědomovat si rizika a nebezpečí v silničním provozu, vnímat okolní dění všemi smysly a učit se vyvozovat správné závěry pro bezpečné chování; uvědomovat si ostatní účastníky provozu, zejména v roli chodce
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) reaguje v roli chodce na ostatní účastníky SP
b) používá reflexní doplňky a zná jejich dopad
c) v modelových situacích využívá osvojená pravidla chování na stezkách pro chodce, v obytné zóně
d) rozeznává vybrané značky
e) bezpečně překonává silnici se světelnými signály, přejde mezi zaparkovanými vozy a silnici s více jízdními pruhy
f) ovládá pravidla jízdy na bruslích a koloběžce a využívá je
g) v modelových situacích a při akcích školy uplatňuje bezpečné chování v dopravních prostředcích a na zastávkách
Učivo:
Chodec
I. Na chodníku
II. Silnice
III. Místo pro hru
V. Přecházení
VI. Cestování autem
VII. Cesta dopravními prostředky
Prolínající téma - cesta do školy
4.ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
být zodpovědný za svoje chování, uvědomovat si rizika a vztahy mezi všemi účastníky silničního provozu;hledat řešení krizových situací;zejména v roli cyklisty;
vnímat všemi smysly, zhodnotit a zpracovat získané informace a vyvodit z nich správné závěry pro bezpečnou cestu
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) popíše výbavu cyklisty a jízdního kola k bezpečné jízdě
b) zná způsob a pravidla bezpečné jízdy na jízdním kole
c) (při vhodných podmínkách školy) prokáže bezpečný pohyb na kole (na silnici, na stezkách i v terénu), chová se ohleduplně k ostatním účastníkům silničního provozu; bezpečně překoná s kolem silnici a zvládá základní manévry cyklisty
d) vybere bezpečné místo pro pohyb na kole
e) jako cyklista správně používá reflexní i ostatní doplňky a výbavu kola
f) rozeznává vybrané značky
g) naplánuje jednoduchý cyklistický výlet, včetně cesty dopravními prostředky; posoudí rizika cesty
h) v modelových situacích prokáže znalost chování v krizové situaci
Učivo:
Cyklista
I. Výbava jízdního kola a cyklisty
II. Způsob jízdy na jízdním kole
III. Bezpečná cesta
IV. Cyklista na silnici
V. Cyklista na křižovatce
VI. Rodinný cyklistický výlet
VII. V ohrožení
Prolínající téma - cesta do školy
5.ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
upevňovat a rozvíjet získané vědomosti, dovednosti a návyky účastníka silničního provozu –chodce i cyklisty;poznávat vztahy mezi všemi účastníky, uvědomovat si je, učit se bezpečnému chování i v krizových situacích;seznámit se s první předlékařskou pomocí
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) bezpečně ovládá pravidla chodce i cyklisty
b) rozeznává další dopravní značky
c) poznává vztahy účastníků silničního provozu
d) odhadne dopravní situaci, její nebezpečí a vyvodí správné řešení; snaží se zachovat adekvátně situaci
e) zná ohleduplné chování a osvojuje si ho
f) snaží se předcházet nebezpečí s ohledem na sebe i ostatní účastníky silničního provozu
Učivo:
Souhrnné znalosti a dovednosti z oblasti bezpečnosti chodce a cyklisty
I. Na chodníku
II. Výbava jízdního kola a cyklisty
III. Chodec a cyklista na silnici
IV. Bezpečná jízda
V. Cyklista na křižovatce
VI. Volný čas a sportovní aktivity
VII. Přecházení silnice
VIII. Cesta dopravními prostředky
Prolínající téma - cesta do školy
Co by měl žák ovládat po ukončení 5. ročníku ZŠ. Dovednosti žáků jsou rozděleny podle tematických okruhů – chodec, cyklista.
Chodec
Žák:
- rozezná účastníky silničního provozu a vztahy mezi nimi
- pozná nebezpečné situace a způsoby jejich řešení
- zvládá pravidla chůze po chodníku a stezkách a uplatňuje je (při akcích školy)
- uplatňuje bezpečné chování při chůzi po silnici
- používá reflexní doplňky pro svou dobrou viditelnost
- bezpečně přechází u (bez přechodu, s přechodem, se světelnými signály, přes dvojpruh)
- bezpečně cestuje v hromadných dopravních prostředcích, chová se s respektem k ostatním cestujícím
- bezpečně cestuje autem, při jízdě v autě používá autosedačku a zádržný systém, zná význam a techniku poutání
- rozeznává a využívá bezpečná místa pro hru, uplatňuje bezpečnou jízdů na in-linech, koloběžce atd.
- vnímá dopravní situaci všemi smysly, vyhodnotí ji a vyvodí správné závěry
Žák zná dopravní značky a jejich význam:
Stezka pro chodce – Stezka pro chodce a cyklisty – Stezka pro cyklisty – Podchod nebo nadchod Přechod pro chodce – Pozor, přechod pro chodce – Pěší zóna – Obytná zóna – Dej přednost v jízdě – Stop, dej přednost v jízdě – Železniční přejezd – Zákaz vjezdu všech vozidel–Zákaz vstupu chodců–semafory pro chodce a řidiče
Cyklista
- popíše výbavu jízdního kola a její funkci
- charakterizuje postavení cyklisty v silničním provozu
- zvládá základní techniku jízdy na kole (pokud jsou vhodné podmínky pro nácvik), zvládá základní manévry (změnu směru jízdy, odbočování, předjíždění, objíždění, otáčení, výjezd na silnici)
- volí bezpečnou trasu jízdy (zvládá jízdu přes křižovatku, včetně jízdy po kruhovém objezdu, včetně situací s dalšími účastníky provozu)
- vnímá dopravní situaci všemi smysly (vyhodnotí ji a vyvodí správné závěry pro bezpečnou jízdu)
- ovládá základní postupy při předlékařské první pomoci
Žák zná dopravní značky a jejich význam:
Dálnice – Jednosměrný provoz – Přikázaný směr jízdy vpravo – Hlavní pozemní komunikace
Uvedené axiomy slouží pro pedagogy jako vodítko při výuce dopravní výchovy. Nejsou určeny k pamětnému učení, avšak žáci by je měli přijmout za své a řídit se podle nich. Se všemi se postupně seznamují i v pracovních učebnicích nebo výukových setech pro dopravní výchovu pro žáky ZŠ. Axiomy jsou rozděleny podle výukových okruhů a pedagog by si je měl sám podle potřeby zařadit do výchovně-vzdělávacího procesu. Měly by sloužit jako podpůrný, vstupní i výstupní prvek dopravní výchovy. V závorce jsou uvedeny pojmy, kterých se okruh týká.
Okruh 1: Účastníci silničního provozu
Chodec, cyklista, dopravní prostředky, osobní, nákladní, hromadná doprava, vozidla s právem přednosti v jízdě, protijedoucí vozidla, předjíždějící vozidlo, přijíždějící vozidlo.
Okruh 2: Chodník
Chodník, obrubník, zábradlí.
Okruh 3: Silnice
Silnice, dálnice, krajnice, dělicí čára, levý okraj, pravý okraj, středy (silnice), hlavní silnice, vedlejší silnice, zatáčka, jízdní pruhy, odbočovací pruhy, snížená viditelnost, svítání, soumrak stmívání, tma, reflexní doplňky, pestré oblečení.
Okruh 4: Přecházení silnice
Přechod pro chodce, zebra, podchod, nadchod, semafor pro chodce, tlačítko pro chodce, semafor pro vozidla, vlevo – vpravo, rychle – pomalu, přímo – šikmo, oční kontakt, náhlý vstup do silnice, zakrytý výhled.
Okruh 5: Křižovatka
Křižovatka, kruhový objezd, provoz řízený policistou, přednost v jízdě, přednost zprava.
Okruh 6: Cestování autem
Bezpečnostní pás, autosedačka, výstup, nástup, parkoviště.
Okruh 7: Hromadná doprava
Zastávka hromadné dopravy, nástupiště, eskalátor.
Okruh 8: Výbava cyklisty a kola
Přilba, chrániče, povinná a doporučená výbava kola, výbava za snížené viditelnosti, brzdy, kryt řetězu, odrazky v pedálech, zvonek, přední a zadní odrazka, světlomet, blikačka.
Okruh 9: Jízda na kole
Stezka pro cyklisty, jízdní pruh pro cyklisty, objíždění a předjíždění, změna směru jízdy, zhoršené podmínky pro jízdu na kole, zřetelná jízda, tlaková vlna, řazení před křižovatkou.
Základním smyslem zařazení dopravní problematiky na 2. stupeň ZŠ je další rozvíjení vědomostí, dovedností a návyků v oblasti bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu, snížení nehodovosti a rizik v silničním provozu a přijetí etických norem chování. Dále pak rozvoj životních kompetencí pedagogů, jejich další vzdělávání, výměna zkušeností, jejich cílené působení i mimo rámec ZŠ – vůči rodičům a veřejnosti v lokalitě školy.
Cílem začlenění dopravní výchovy do výchovně-vzdělávacího procesu na 2. stupni ZŠ je prohlubovat a upevňovat znalosti a dovednosti z oblasti bezpečnosti v silničním provozu získané na 1. stupni ZŠ. Dále rozvíjet poznání a obohacovat tuto oblast o další poznatky a etickou stránku probematiky. Položit základy pro utváření vztahů mezi účastníky silničního provozu, orientaci v nich a pěstování správných reakcí, vedoucích k bezpečnosti vlastní i okolí, rozvíjet základy první předlékařské pomoci a připravit žáky na získání řidičského oprávnění pro malé motocykly a další skupiny. Rozvíjet klíčové kompetence s důrazem na úctu ke zdraví, k odpovědnému chování a odpovědnosti za své zdraví, k toleranci a ohleduplnosti k ostatním a na svoji bezpečnost.
6. ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
dovést žáky k pochopení pravidel bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu zejména v roli chodce;rozšířit jejich poznání z nižších ročníků, obohatit výchovně-vzdělávací proces o etické vzdělávání na dané téma; soustředit se na sociální vztahy a způsoby jednání a chování jedince;zabývat se zejména vztahy mezi všemi účastníky silničního provozu; zvládat svoje reakce, vlastní agresivitu a reakce a chování ostatních
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) ovládá pravidla bezpečného a ohleduplného chování chodce v silničním provozu a řídí se jimi
b) chová se bezpečně v dopravních prostředcích a na zastávkách (v modelových situacích a při akcích školy)
c) dodržuje povinnosti spolujezdce v autě– zejména poutání
d) rozlišuje další dopravní značky a jejich význam
e) posoudí situaci i z pohledu ostatních účastníků silničního provozu
f) vysvětlí bezpečné chování, zejména z pohledu chodce
Učivo:
Chodec
I. Na chodníku
II. Chodec a cyklista na silnici
III. Volný čas a sportovní aktivity
IV. Přecházení křižovatky
V. Cesta dopravními prostředky
VI. Dopravní značky
Prolínající téma – deník správného chodce
Deník správného chodce – etická stránka chování v silničním provozu
7. ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
dovést žáky k pochopení pravidel bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu, zejména v roli cyklisty;rozšířit jejich poznání z nižších ročníků, obohatit výchovně-vzdělávací proces o etické vzdělávání na dané téma;soustředit se na sociální vztahy a způsoby jednání a chování jedince; rozvíjet zejména vztahy mezi všemi účastníky silničního provozu; zvládat svoje vlastní reakcea agresivitu i reakce na chování ostatních
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) ovládá pravidla bezpečného a ohleduplného chování cyklisty v silničním provozu a uplatňuje je v praktických situacích školních akcí
b) chová se bezpečně a ohleduplně v roli cyklisty, používá správnou výbavu jízdního kola; orientuje se ve vztazích cyklisty k ostatním účastníkům silničního provozu
c) odhadne nebezpečí konkrétní situace a vyvodí správné řešení, zachová se adekvátně situaci; předchází nebezpečí s ohledem na sebe i ostatní účastníky silničního provozu (prokazuje v modelových situacích)
d) poskytne první předlékařskou pomoc (v modelových situacích)
e) rozlišuje další dopravní značky a jejich význam
f) vysvětlí bezpečné chování zejména z pohledu cyklisty
Učivo:
Cyklista
I. Výbava jízdního kola a cyklisty
II. Bezpečná jízda
III. Cyklista na silnici
IV. Cyklista na křižovatce
V. Prázdniny
Prolínající téma – deník správného cyklisty
Deník správného cyklisty – etická stránka chování v silničním provozu
8. ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
pochopit pravidla bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu, rizika a důležitost tématu; odhalit včas hrozící nebezpečí a odvodit bezpečné chování; zabývat se všemi účastníky silničního provozu a chovat se zodpovědně a ohleduplně; naučit se zvládat agresivitu svoji i ostatních; poznat další zásady první předlékařské pomoci; dokázat prakticky uplatňovat nejdůležitější prvky témat
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) vysvětlí souvislosti celkového chováním člověka, sounáležitosti a spolupráce v dopravních situacích pro uchování zdraví a života svojí osoby i druhých
b) aktivně se zapojuje do činností podporujících snižování rizik a nehodovosti v dopravě
c) charakterizuje souvislost mezi jednáním a charakterovými vlastnostmi osobnosti
d) vymezí propojení mezi daným tématem a dalšími oblastmi života
Učivo:
Etika v silničním provozu
I. Chodec
II. Cyklista
III. Dopravní značky
Prolínající téma – deník správného chodce a cyklisty
Přístup veřejnosti k bezpečnosti v silničním provozu – etická stránka chování v silničním provozu
9. ročník
Cíl výuky v daném ročníku:
pochopit vztahy mezi účastníky silničního provozu, být zodpovědný za svoje chování, dokázat rychle a správně vyhodnotit situaci a vyvodit závěry;naučit se potlačit svoji agresivitu a zvládnout agresivitu ostatních;poznat zásady první předlékařské pomoci a seznámit se s legislativou v oboru silničního provozu; pochopit důležitost tématu,ovládat pravidla bezpečného a ohleduplného chování v silničním provozu imožná rizika;uplatňovat v praxi nejdůležitější prvky témat
Dílčí výstupy (RVP):
Žák
a) používá své znalosti a dovednosti v praxi
b) orientuje se v základní legislativě související s tématem doprava
c) interpretuje význam pojmů a problematiky bezpečnosti a ohleduplnosti v silničním provozu
d) chová se tak, aby v silničním provozu chránil zdraví a život svůj i jiných osob – uvědomuje si dopad svého chování a koriguje jej podle situace
e) analyzuje konkrétní situaci a vyvozuje bezpečné chování
f) aplikuje znalosti z dané oblasti i do jiných oblastí život orientuje se v souvislostech chování všech účastníků silničního provozu
g) aktivně se zapojuje do činností podporujících snižování rizik a nehodovosti
h) vyřeší testy “řidičský průkaz nanečisto”
Učivo:
Na vlastní kůži
I. Chodec
II. Cyklista
III. Poskytnutí první předlékařské pomoci
IV. Můj první řidičák
Doplnění některých okruhů
Okruh 1: Účastníci silničního provozu
Okruh 3: Provoz na silnici
Okruh 5: Křižovatka
Okruh 6: Cestování autem
Okruh 10: Dopravní značky
Okruh 11: ostatní
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.