Přiložená publikace začíná charakteristikou vědeckého bádání, jeho hlavními principy a základním dělením. Věnuje se prvotní tvorbě výzkumného projektu (včetně stanovení výzkumné otázky) a stručně také vyhledávání zdrojů, formálním náležitostem odborné práce a možnostem využití umělé inteligence ve výzkumu.
Dále se publikace dělí na dvě části. První představuje metody sběru dat a druhá způsoby jejich analýzy a interpretace. První část je dělena na následující kapitoly, které zároveň představují jednotlivé výzkumné metody:
Jednotlivé kapitoly vždy uvádějí hlavní charakteristiku metody, výhody a nevýhody jejího použití a vhodnost pro jednotlivé předměty či obory. Dále pokračují přehledem základního dělení dané metody a etickými otázkami, které ji provázejí. V odrážkách je pak uvedeno, jak má badatel postupovat před sběrem dat, během něj a po jeho zakončení. Samozřejmostí je pak uvedení nejen použité a rozšiřující literatury, ale i příkladů kvalitních studentských pracích, ve kterých se daná metoda uplatnila.
Ve druhé části publikace se pojednává o analýze a interpretaci získaných dat, což je nezbytností pro každý výzkum. Uvedeny jsou možnosti kvantitativní i kvalitativní analýzy. Svůj prostor zde dostává také interpretace literárního díla, ve které je možné postupovat poněkud odlišně než podle obecně shrnutých procesů kvantitativní a kvalitativní analýzy.
Závěrem pak práce jen stručně zmiňuje další otázky výzkumu jako vyhledávání zdrojů, psaní odborného textu, citování či formátování textu a tabulek a odkazuje čtenáře na detailnější a neméně kvalitní návody. Pro lepší orientaci v textu příručka obsahuje také rejstřík.
V publikaci se na různých místech nacházejí dodatky a komentáře ve formě svitků (vysvětlivky, definice apod.) a bublin (doporučení autorů), jejichž záměrem je lepší srozumitelnost textu pro začínající výzkumníky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025