Kvíz je zaměřen na učivo organické chemie, na upevňování a ujasňování názvosloví, vlastností a využití karboxylových kyselin a některých jejich derivátů. Aktivita má žáky motivovat, proto je vhodné zvolit určitý způsob odměny za správné řešení, nastavit pravidla hodnocení před zahájením hry (hru vyzkoušeli studenti 4. ročníku oboru učitelství chemie na UK v Praze PřF v roce 2006).
Hra je k dispozici v aplikaci MS PowerPoint v rámci prezentace. Pokud nemáme k dispozici dataprojektor, hrací pole (pyramidu) lze připravit na fólii a promítat ji pomocí zpětného projektoru (při využití promítací fólie zakrýváme vybraná písmenka barevnými, podle toho pak volíme formu hry: celá třída nebo skupiny žáků nebo dvojice), popř. namalovat na tabuli nebo připravit na čtvrtce (Hrací pole).
Aktivita je určena podle obsahu otázek žákům, kteří se již seznámili s tematickým celkem "Karboxylové kyseliny a jejich deriváty", a to na úrovni vyššího gymnázia. Podle současných osnov proto doporučujeme použít je např. v těchto ročnících:
Pozn. Hru lze také upravit např. pro kvartu nižšího gymnázia.
Hru lze hrát více způsoby, podle možností učitele a žáků a vybavení učebny. Hrají:
Realizaci hry má na starosti učitel. Učitel si připraví hrací pole a seznam otázek. Podle počtu žáků ve třídě zvolí uspořádání a případně velikost hracích skupin. Učitel vystupuje v roli moderátora, který udržuje chod hry, zadává žákům otázky a rozhoduje o správnosti jejich odpovědí, přiděluje barevná zodpovězená pole. Provádí-li se hra v celé třídě, je vhodné zvolit si menší skupinu žáků, kteří pomáhají učiteli (např. hlídání času, správnost odpovědí, regulérnost volby otázek atd.).
Žáci by měli znát kritéria a způsoby hodnocení aktivity již před jejím zahájením. Volba způsobu hodnocení záleží na každém jednotlivém učiteli. Důležité je žáky motivovat pro další vzdělávání a vzbudit v nich i soutěživého ducha.
Možnosti způsobu hodnocení:
Pomocí AZ-kvízu si žáci upevní své znalosti z tematického celku organické chemie "Karboxylové kyseliny a jejich deriváty". Seznámí se a procvičí si praktické využití některých kyselin. Žáci se sami mohou přesvědčit, že se s chemií setkávají na každém kroku.
Hru vyzkoušeli studenti 4. ročníku oboru učitelství chemie na UK v Praze PřF v roce 2006.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025