Odborné články Základní vzdělávání Pozvánka na party – vkládání klipartů
Odborný článek

Pozvánka na party – vkládání klipartů

4. 6. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Kuciánová

Anotace

Vytvoření pozvánky na narozeniny.

Děti rády baví a scházejí se spolu při různých příležitostech, proto není oslava narozenin žádnou výjimkou. Dnes tomu říkáme „narozeninové párty ". V době, kdy ještě počítače nebyly tak rozšířené, si děti pozvánky na narozeniny pro své kamarády vyráběly vlastnoručně. S rozvojem počítačové gramotnosti se i výroba takových pozvánek přesunula z papíru do počítače. Proto je téma hodiny „Vytvoření pozvánky na narozeninové párty" více než lákavé. V tomto článku jsou navrženy postupy, které vedly k úspěšnému naplnění cíle.

Hodina první - český jazyk
Úvod - cíl hodiny

V úvodu hodiny českého jazyka si popovídáme s celou třídou na téma „moje narozeniny". Jak je kdo slaví, co se při této příležitosti v rodině změní, co mají žáci z narozenin nejraději, které byly nejlepší, kolik kamarádů si na další narozeniny pozvou, kde je obvykle s kamarády slaví apod.

Hlavní část hodiny

Probereme, jakou formou lze kamarády pozvat. Ve škole všechny oběhnu a řeknu kdy a kde, pošlu každému SMSku nebo e-mail s podrobnostmi, nebo si dám práci a vytvořím pro každého pozvánku. V této souvislosti probereme výhody a nevýhody takto předaných informací:

  • ústní předání - je rychlé, ale pozvaný může zapomenout, kdy a kde se oslava koná
  • vzkaz "po někom" nemusí k pozvanému dorazit včas nebo vůbec
  • SMS - taktéž rychlá, ale pozvaný může mít vybitý mobil, zrovna ho ztratil, půjčil ho sourozenci apod.
  • e-mail - pomalejší varianta předání informací, navíc pozvaný nemusí mít momentálně přístup k internetu a nemůže si ho přečíst nebo si ho přečte pozdě apod.
  • vytvořená pozvánka - časově náročnější na přípravu, předání je ale rychlé, pozvaný má informace napsané, nemusí si nic pamatovat, a v neposlední řadě vyjadřuje i osobní postoj toho, kdo zve

V další části hodiny společně probereme, co všechno by měla, a co může pozvánka na narozeniny obsahovat. Všechny relevantní možnosti si vypíšeme na tabuli. Co by obsahovat měla:

  • kdo zve a při jaké příležitosti
  • datum a čas konání narozeninové párty
  • místo konání (možnost přiložení vlastnoručního nákresu či mapy)

Co obsahovat může:

  • jaký bude program (přípitek, rozkrajování narozeninového dortu, připravené hry doma, připravené hry venku apod.)
  • na jaké občerstvení se mohou pozvaní těšit (jako přípitek - rychlé špunty, dále Coca-Cola apod., k mlsání dort, zákusky, jednohubky, chlebíčky, saláty, švédské stoly, speciality, grilování aj.)
Závěr

Na závěr hodiny shrneme vše důležité a žáci si individuálně připraví vlastní textovou verzi pozvánky na narozeninové párty. Rozložení a úprava textu včetně obrázků bude náplní hodiny informatiky.

Hodina druhá - informatika (1 - 2 hodiny, dle schopností žáků)
Úvod

Připomeneme cíl hodiny Vytvoření pozvánky na narozeninové párty, zopakujeme závěry z hodiny českého jazyka.

Hlavní část hodiny

Společně nacvičíme několik věcí:

  • vkládání klipartu - nejprve si zobrazíme panel nástrojů OBRÁZKU (klikneme na ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ a zvolíme OBRÁZEK)

foto

  • klikneme na ikonu dole na liště VLOŽIT KLIPART 
foto

 

 
  • zadáme hledaný text a vybereme obrázek z nabídky klipartů, které máme k dispozici v počítači (jsou součástí kancelářského balíku sady Microsoft Office)
  • tím, že na něj klikneme, se nám na stránku vloží
  • klipart je nutno upravit (viz odstavec Úprava klipartu a WordArtu)
  • kliparty lze také získat z jiných zdrojů (zdarma ke stažení z internetu, placené, firmy Zoner software apod.
  • je dobré se v této souvislosti žákům také zmínit o dodržování autorských práv)
Vkládání WordArtu
  • klikneme na ikonu WordArtu

foto

  • objeví se nám GALERIE WordArtu, ze které si vybereme typ WordArtu
  • máme-li text napsaný, chová se stejně jako obrázek
  • chci-li již v napsaném WordArtu něco změnit - dopsat či přepsat, stačí na něj dvakrát poklepat pravým tlačítkem myši a mohu provádět změny

foto

  • i WordArt je třeba dále „ošetřit" - viz dále

Úprava klipartu a WordArtu

  • úprava velikosti (zmenšování, zvětšování)
  • aby mohla být úprava provedena, musí být obrázek či WordArt „aktivní" (musí být okolo něho „puntíky")
  • aktivním se stane, klikneme-li myší dovnitř do obrázku 
foto
 
 
  • chci-li měnit obrázek na výšku nebo na šířku, najedu myší na „puntík" tak, aby se objevila „dvojšipka"
foto
 
 
  • na puntík klikneme levým tlačítkem myši, podržíme ho a „táhneme" na jednu či na druhou stranu podle toho, zda chceme obrázek zmenšovat či zvětšovat
  • zvolením „rohového puntíku" měníme jak výšku, tak šířku obrázku (tato úprava je poněkud náročnější na přesnost)

Obtékání

  • je nutné zadat tak, aby si obrázek „rozuměl s textem" (aby nám text nebo obrázek nemizel nebo „neutíkal" někam, kam nechceme)
  • obrázek musí být „aktivní" (stačí kliknout myší dovnitř)
  • v nabídce panelu nástrojů OBRÁZKU zvolíme „pruhovaného pejska"
  • využijeme obtékání těsné, za nebo před textem podle toho, kde je obrázek umístěný (je dobré vyzkoušet všechny způsoby, aby se potom při práci zvolilo obtékání nejlépe vyhovující)

foto

Přesunování
  • aby mohl být přesun proveden, musí být obrázek „aktivní" a také již musí být zadané obtékání
  • na obrázek „najedeme" myší tak, aby se nám objevila „čtyřšipka" - ta se nám objeví pouze v případě, že je zadané obtékání (v tom případě spojnice bodů obrázku zmizí) 
foto
 
 
  • pak na obrázek klikneme levým tlačítkem myši a kliknutí držíme
  • takto držený obrázek můžeme tažením přesunout na zvolené místo
Vkládání textového rámce a jeho rozmístění
  • dole na liště bychom měli mít panel nástrojů KRESLENÍ 
foto
 
 
  • pokud nám z nějakého důvodu dole na liště zmizel - klikneme na ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ a zvolíme OBRÁZEK) - viz obr. v odstavci Obtékání
  • poté klikneme na ikonu textového pole
  • objeví se nám rámec, do kterého požadovaný text napíšeme (objeví se nám zároveň i kreslicí plátno, které k práci nepotřebujeme; zmizí v okamžiku, umístíme-li textový rámec mimo toto plátno)

Pozn.: Máme-li aktivní jeden rámec, můžeme vytvořit další, aniž by se kreslící plátno vůbec objevilo (viz obr.)

foto

Máme-li delší text, je výhodnější použití více textových rámců, protože tak lze s textem jednodušeji manipulovat - v tomto případě se chová stejně jako obrázek a lze ho bez potíží posunovat dle potřeby (v nastavení je již zvolen určitý druh OBTÉKÁNÍ, který lze měnit - klikneme na rámec pravým tlačítkem a zvolíme Formát textového pole, pak zvolíme Pozici a vybereme Styl obtékání).

foto

foto
 
 

V případě, že zvolíme jen jeden textový rámec, do kterého celý text napíšeme, přicházíme o možnost posunu jednotlivých řádků textu - můžeme posunovat s textem jako celkem.

Volba písma a jeho úpravy
  • nejprve zvolíme ZOBRAZIT, PANELY NÁSTROJŮ a zatrhneme FORMÁT (v záhlaví dokumentu se nám objeví panel nástrojů, který využijeme při úpravách písma)
  • v záhlaví textového dokumentu rozbalíme nabídku a vybereme typ písma, který chceme použít 

Další možnosti úpravy písma jsou:

  • změny velikosti písma
  • volba písma tučného, kurzívy, podtrženého
  • na panelu nástrojů hned vedle velikosti písma můžeme zvolit zarovnání písma (doleva, na střed, doprava a zarovnání do bloku)
  • změna barvy písma
  • na panelu nástrojů kliknu na ikonu barevně podtrženého A a zvolím vybranou barvu písma
  • na panelu nástrojů vedle ikon pro rozvržení textu je ikona, kde si mohu vybrat řádkování textu (1, 1,5, 2 a další)
  • je třeba mít stále na paměti, že hotový text, který chceme nějakým způsobem upravovat, musíme mít „označený" myší

V další části hodiny žáci pracují samostatně, problémy řešíme individuálně.

Závěr

V závěru hodiny žáci své práce předvedou. Nejvhodnější formou je prezentace prací pomocí dataprojektoru. Žáci nám své práce k prezentaci zašlou e-mailem, případně je uloží do sdílené složky učitele. Společně s žáky práce vyhodnotíme, můžeme vybrat tu nejpovedenější. Učitel také v závěru zhodnotí celkovou práci v hodině. Jednotlivé práce můžeme vytisknout a vystavit je např. na třídní nástěnce, každý si může jeden exemplář odnést domů.

A jaký byl výsledek u nás?

Žáci pracovali s nadšením, nenašel se nikdo, koho by práce nebavila. I těm méně zdatným se práce vydařila a měli z ní velkou radost. Rozhodně se při této hodině naučili spoustu nových věcí. Udělali také další krůček na poli vzájemné spolupráce a komunikace.

Pro inspiraci můžete nahlédnout do přílohy.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
331.05 kB
PDF
Příloha - inspirace

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hana Kuciánová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • vnímání autora mediálních sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • práce v realizačním týmu
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • stavba mediálních sdělení

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

počítač, internet, program Word (tato práce vychází z verze 2003), příp. program Writer sady OpenOffice