Odborné články Základní vzdělávání Projektová výuka s využitím PC
Odborný článek

Projektová výuka s využitím PC

Anotace

Projekt: Případ Ross - kdo je vrah? Zpracování příběhu z učebnice Project English 2, Student's Book do filmové podoby.


Projekt: Případ Ross - kdo je vrah?

Filmové zpracování předlohy z učebnice anglického jazyka Project English 2, Student's book str. 21 - 22.

Mezipředmětový projekt - zpracování detektivní příběhu
(žáci 2. stupně- projekt byl konkrétně realizován v 7. ročníku)

Téma

Využití počítačové techniky při práci s grafikou, videem a hudbou a realizace filmu, který bude možno použít jako učební pomůcku při výuce.

Anotace projektu

Koncem roku byla zakoupena digitální kamera a program na zpracování videa PinnacleStudio 10 se střihací kartou, tak jsem se rozhodl, že by bylo dobré ji využít, a navrhl jsme žákům, aby přinesli nějaké vhodné téma, které by bylo možno zpracovat. Po dohodě jsme vybraly filmové zpracování detektivního příběhu, o kterém se právě učili v anglickém jazyce.

Cíle

Samozřejmě nahlédnout do problematiky zpracování videa, jak ho „dostat" do počítače, střihy a práce se zvukem, hudbou, práce s digitální technikou - digitálním fotoaparátem a digitální kamerou a vypalovačkou DVD. Software - Pinnacle Studio 10 (http://www.pinnaclesys.cz/), program Nero Burning Rom (http://www.nero-burning.net/). Cílem však není vlastní vytvoření konečného produktu - filmu, ale proces přípravy před natáčením filmu - překlad anglického textu, vytvoření scénáře, dialogů.

Kompetence, které projekt rozvíjí

  • Kompetence k učení - zvládnout práci s novou technikou - digitální kamerou, novým softwarem
  • Kompetence k řešení problémů - řešení problému, jak vše naplánovat a udělat, aby to vypadalo reálně, problematika interiérů, rekvizit, výběr vhodných scén, atd.
  • Kompetence komunikativní -tým musí komunikovat o harmonogramu prací, přípravě scén a záběrů, dialogů mezi herci
  • Kompetence sociální a personální - nutno naučit se respektovat práci v týmu, respektovat režiséra a názory ostatních
  • Kompetence pracovní - na realizaci se podílejí všichni zainteresovaní, musí odvést pracovní náplň, která se po nich vyžaduje - herci, nosiči, sháněči, zpracovatelé videa

Časový rozvrh fází projektu

1. před projektem

  • žáci znají základní vědomosti a dovednosti, které potřebují pro zdárné zvládnutí projektu
  • v předmětu informatika ovládají práci s digitální kamerou a ovládání potřebného softwaru na zpracování videa
  • v předmětu anglický jazyk znají text, který budou zpracovávat
  • znají časový plán realizace projektu, co bude výstupem projektu a jeho hodnocení

2. příprava projektu

  • rozdělení žáků ve třídě do 4 - 5členných skupin
  • rozdělení rolí v projektu - režisér, herci, rekvizitáři, kameramani, scénáristé, zpracovatelé videa, zvukař atd.
  • zpracování scénáře - text scénáře přeložen a zpracován při dělených hodinách angličtiny v MS Wordu
  • nafocení možných interiérů a exteriérů
  • vymýšlení, jak natočit jednotlivé scény dle scénáře
  • příprava interiérů
  • návrhy jednotlivých scén natáčení

3. vlastní realizace

  • natáčení jednotlivých scén
  • při natáčení poslední scény je využito Smartboardu, na kterém v grafickém prezentaci hlavní postava objasňuje celý případ
  • přenesení videa z kamery do počítače
  • tvorba v Pinnacle Studiu 10 - titulky, střihy, přechody snímků
  • tvorba zvukového doprovodu - namluvení anglického dabingu v programu Audacity (audacity.sourceforge.net)
  • realizace výstupního DVD, vypalování

4. dokončení projektu - závěrečná reflexe a hodnocení projektu

  • prezentace výstupu z projektu DVD spolužákům formou multimediální prezentace za pomocí dataprojektoru
  • využití v hodinách anglického jazyka jako prezentace pro jiné třídy
  • využití v předmětu informatika jako učební pomůcka pro výuku v dalších třídách
  • celý projekt byl zakončen prezentací, kde žáci předvedli výsledek projektu, snažili se zhodnotit, co se jim podařilo, co by vylepšili
  • v závěru prezentací žáci provedli konkrétní hodnocení všech zúčastněných, podílejících se na projektu, hodnotili také vyučující anglického jazyka a informatiky

Časový rozvrh - 2 hodiny týdně, tedy celkem 7 týdnů + týden rezerva

  • před projektem - 2 hodiny
  • příprava projektu - 2 hodiny
  • vlastní realizace - 8 hodin
  • dokončení a prezentace - 2 hodiny, možno využít stále i po dokončení projektu

Celkem: 14 hodin

Výstupy a vzorové řešení:
Projectross 1 a Projectross 2 - učební texty z učebnice Project English 2, Student`s Book, str. 21 a 22
Scénář - scénář a dialogy v textovém editoru
Návrh snímků - řešeno jako prezentace ve Smartnotebooku, zde pouze jako ukázka ve formátu jpg
Video - ukázka vlastního videa

Autor
Martin Hrych

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

Počátač, digitální kamera, digitální fotoaparát, střihací karta, software Pinnacle Studio 10, vypalovací software Nero Burning Rom, textový editor Microsoft Word 2003, zvukový editor Audacity