Vzdělávací obsah: matematika
Jazyk: anglický
Názvy prac. listů: Introduction to the problem (1), Fashion World Magazine (2)
Min. jazyková úroveň žáků: A1
Pilotováno v ročníku: 9.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Rozvíjené klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů, pracoví
Otázky k Worksheet 1, pokládá učitel v angličtině (jazyková rozcvička, opakování znalostí z angličtiny):
Učitel vysvětluje anglicky, že Maxime má před sebou velmi obtížný úkol navrhnout vzory na trička. Protože jsou moderní čtverce, chce použít vzor složený ze čtverců.
Slovní zásoba z matematiky:
Učitel ukazuje na čtvercové síti (a současně zapisuje slova na tabuli), co je:
Pro lepší zapamatování učitel ukazuje řádky, sloupce a žáci je anglicky pojmenovávají.
Vyřešení úlohy z Worksheet 1 tímto postupem: Každý žák ve třídě dostane zadání úlohy. Žáci jsou rozděleni do skupin po dvou/třech. Každá skupina pracuje nezávisle bez vnější pomoci nebo zásahu učitele; musí přečíst zadání, prodiskutovat úlohu, shodnout se na možné řešitelské strategii a zformulovat zprávu, která odůvodňuje celou úvahu. Učitel zasahuje individuálně pouze tam, kde si žáci nevědí rady (má připravenu gradovanou sérii rad). Předpokládá se, že komunikace s učitelem a s textem probíhá v angličtině, nelze však zamezit tomu, aby ve skupinách žáci používali i češtinu. U chybějící slovní zásoby je připraven slovníček termínů, které mohou být pro žáky méně běžné; učitel může dát do skupin k dispozici slovník v papírové nebo elektronické formě. Přítomnost učitele se omezuje na pozorování práce jednotlivých skupin. Sleduje:
Učitel povzbuzuje, např. Try it, please. Explain your solution.
Lze využít tento postup: Učitel má na tabuli připravenu čtvercovou síť z Worksheet 1 ve zvětšeném měřítku. Některý žák do ní zakreslí své řešení pro požadované sloupce (ty jsou uvedeny vedle zadaného obrázku jako jednotlivé sloupce). Žáci se shodnou na správném řešení. Učitel pak některého žáka vyzve, aby vysvětlil, jak k řešení došel. Vysvětlení žáka probíhá v angličtině. K vysvětlení žák využívá seznam slovíček, která učitel připravil na tabuli předem (add to, subtract from, multiply by, divide by, remainder, odd, even, multiple).
Učitel: Is there someone who solved it in a different way?
Žák s jiným postupem (pokud se takový vyskytuje) předvede své řešení a anglicky ho vysvětlí. To se opakuje, dokud někdo má jiný postup.
U: Now we will discuss how to do it in the „best“ way.
Práce s Worksheet 2. The result of Maxime´s work, patterns for T-shirts. Nejprve individuální čtení s porozuměním textu na str. 2 časopisu, učitel vysvětluje dotazy.
Otázky učitele:
Učitel vysvětluje ve vztahu k časopisu: Maxime used the squared strip we just worked with and cut it into pieces; he called the pieces patterns. Look at it: pattern number 1, 2, 3…
Matematika:
Učitel hodnotí podle počtu správně zodpovězených odpovědí ve Worksheet 2.
Anglický jazyk:
Převažuje slovní hodnocení, lze i známkovat podle obsahové správnosti.
Lze využít i anketu – písemnou autoevaluaci žáků, v níž žáci odpovídají na tyto položky (hodnocení od 1 do 5 znamená od nejlepšího hodnocení po nejhorší):
Anketa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Rozuměl/a jsem všem anglickým textům. | |||||
Rozuměl/a jsem všem matematickým pojmům. | |||||
Rozumím tomu, jak se úlohy řešily. | |||||
Splnil/a jsem všechny úkoly v daném čase. | |||||
Mám nějaké rezervy. | |||||
Konkrétně mi dělá problém (vypište heslovitě):
|
|||||
Poznámky k hodině:
|
Quiz
Question No. 1: Ne
Question No. 2: Pattern No. 4
Question No. 3: Pattern No. 5 (Columns 21, 22, 23, 24, 25); další možnosti: Pattern No. (5 + 12k), kde k je přirozené číslo
Question No. 4: Možnosti:
Možno pokračovat s využitím modifikovaných „vzorů“, tj. jinak sestavených pásů, pásů s více řádky apod.
Možno využít jiný kontext pro dělitelnost přirozených čísel a nejmenší společný násobek.
Možno nechat žáky tvořit jiné úlohy z této oblasti.
Hodina byla vyučována dvěma učitelkami, studentkami učitelství pro VVP, obor anglický jazyk – matematika.
Podařilo se jim realizovat všechny aktivity, cíle byly splněny.
Čtyři žáci v daném čase správně vyřešili všechny úlohy z Worksheet 2.
Pilotáž prokázala, že zadání je pro žáky motivující, srozumitelné a lze ho správně v daném časovém úseku splnit. Také slovní zásoba a potřebné jazykové prostředky nepřesahují rámec angličtiny vyučované na 2. stupni ZŠ.
![]() |
http://clil.nuv.cz |
CITACE
HOFMANNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. „Real world“ problems. Second piloting. In Favilli, F. (Ed.) Lower Secondary School Teacher Training in Mathematics. Comparison and Best Practices. Pisa : Edizioni Plus – Pisa University Press, 2006, s. 200–204. ISBN 978-88-8492-436-0.
HOFMANNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. Developing strategies and materials. Impact on teacher education. In Pitta-Pantazi, D., Philippou, G. (Eds.) CERME 5. Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Cyprus : University of Cyprus, 2007, s. 1896–1905. ISBN 978-9963-671-25-0.
12e RALLYE MATHÉMATIQUE TRANSALPIN – ÉPREUVE II mars – avril 2004, ARMT 2004.
Materiály ke kurzům CLIL – výuka matematiky v angličtině a Integrovaná výuka matematiky a angličtiny na PedF UK. Fashion World Magazine byl vytvořen účastníky kurzu pod vedením studenta M. Mikuláše. V něm obsažené obrázky byly použity se souhlasem výtvarnice Silvie Novotné.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu CLIL v praxi.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025