Odborné články Gymnaziální vzdělávání Zvyšuje káva cholesterol?
Odborný článek

Zvyšuje káva cholesterol?

1. 4. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Jitka Kloučková

Anotace

Zvyšuje káva cholesterol? Takové je téma laboratorní práce, věnované kávě a zajímavým látkám v ní obsažené. Práce je rozdělena na praktickou a teoretickou část a doplněna pracovním listem.

Aktivizační metody a formy práce se stávají významným prvkem reformy vzdělávání, zkvalitňují a zefektivňují výchovně-vzdělávací proces. Ve výuce chemie jsou využívány především laboratorní činnosti, které svým aktivizujícím a badatelským charakterem výuky umožňují hlouběji porozumět učivu. Předložený příspěvek je věnován laboratorní práci na téma káva s využitím autodidaktické pomůcky - laboratorního listu.

Při laboratorní práci je důraz kladen nejen na integraci ve vlastní vzdělávací oblasti Člověk a příroda (geografie, biologie), ale také na širší propojení s obory dalších vzdělávacích oblastí např. Jazyk a jazyková komunikace (český jazyk a literatura).

Obliba kávy ve společnosti neustále stoupá. Kromě kofeinu se v kávových zrnech vyskytují i další zajímavé látky, které ovlivňují lidské zdraví. Je tedy potřeba kávě věnovat náležitou pozornost. Pro motivaci a zájem žáků je tato tématika velmi vhodná, neboť se váže ke každodennímu životu. V průběhu praktik ji žáci zkoumají, je z různých úhlů pohledu, při nichž musí využívat svých znalostí a dovedností z různých oborů.

Laboratorní práce je určena převážně žákům třetích ročníků čtyřletých gymnázií a odpovídajícímu ročníku víceletých gymnázií, popř. žákům navštěvujícím chemické semináře, kteří již získali vědomosti z organické chemie. Předpokládaná doba trvání je 2 vyučovací hodiny. Učitel má k dispozici pracovní list, který obsahuje teoretické i praktické úlohy.

Metodická doporučení

Tematické zaměření: alkaloidy, káva, drogy, sublimace.
Časová dotace:
2 laboratorní vyučovací hodiny nebo 1 laboratorní vyučovací hodina + 1 hodina domácí přípravy.
Doporučená organizace práce:
Vhodné pro polovinu třídy jako laboratorní práce. Kooperace (2-3 žáci), individuální práce.
Pomůcky a chemikálie:
kádinky, kahan, síťka, trojnožka (stojan, kruh), hodinové sklo (Petriho miska), mikroskop, mletá a rozpustná káva, led, vata, roztok chloridu železitého, skleněné tyčinky, lžička, podložní sklíčka, kapátko.
Pracovní list:
Pracovní list Zvyšuje káva cholesterol? lze využít pro zpestření vyučovací hodiny i praktického cvičení. Je vhodnou pomůckou vedoucí žáky k samostatnému bádání, diskusím a vzdělávání zábavně naučnou formou. Hodí se jako motivace běžného vyučování i zájmových kroužků.

Učitel si může jednotlivé úkoly vybrat dle svých potřeb a upravit je tak, aby co nejlépe vyhovovaly jemu i individuálním potřebám žáků. K pracovnímu listu je připraveno i autorské řešení. Pracovní list by měl žák obdržet alespoň týden před konáním laboratorní práce, aby měl dostatek času se seznámit s jeho obsahem. Prostuduje si postup práce a jednotlivé úkoly. Případné nejasnosti konzultuje s učitelem či ostatními žáky.

Laboratorní práce, a tedy i pracovní list, jsou koncipovány do tří částí:

První část je věnována především motivaci žáků. Učitel by měl žáky seznámit s pracovním listem a organizací laboratorní práce. Na tomto místě je žáky vhodné rozdělit buď do menších skupinek (2-3 žáci) nebo je nechat pracovat individuálně. To samozřejmě záleží na možnostech školy a dané učebny. Žáci mají za úkol přečíst článek na začátku pracovního listu, v němž se dozvědí zajímavé skutečnosti o kávě. Získaných informací by měli využít v další části cvičení.

Druhá část laboratorní práce je spíše teoretická. Žáci by se měli věnovat řešení teoretických úkolů, při nichž využijí informací z úvodního článku a vědomosti z různých předmětů. Lze ji zadat žákům i jako samostatnou domácí práci.

Třetí část je věnována chemickým pokusům. Návody k nim učitel najde přímo v pracovním listu (autorské řešení). Žáci by měli pracovat samostatně dle návodu v pracovním listu. Učitel se stává koordinátorem cvičení. Dohlíží na práci žáků, kontroluje sestrojené aparatury či radí při případných chybách.

Doporučení při hodnocení laboratorní práce

Vzhledem k tomu, že žáci mohou řešit laboratorní práci individuálně nebo ve skupině, má učitel mnoho možností jak jejich činnost ohodnotit. Měl by posuzovat nejen správnost odpovědí v pracovním listě, ale také činnost a kooperaci jeho žáků. Může si například vytvořit vlastní bodovací systém a hodnotit žáky body. Body mohou získat za správné vyplnění pracovního listu, za aktivní přístup při laboratorní práci, za činnost ve skupině apod.

Přílohy

Pracovní list č. 1
Pracovní list č. 2

Literatura a použité zdroje

[1] – GANAJOVÁ, M. Chemické experimenty s vybranými produktami z obchodu. Košice : Vydavateľstvo UPJŠ v Košiciach, 2005. 104 s. ISBN 80-7097-611X.
[2] – SOLÁROVÁ, M. Chemické pokusy pro základní a střední školu. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-71-0.
[3] – PAZDERA, J. Jak káva zvyšuje cholesterol?. [cit. 2009-04-01]. Dostupný z WWW: [http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=2738].
[4] – HONZÁK, R.; FISHER, J. Jak zvyšuje pití kávy riziko infarktu?. [cit. 2009-04-01]. Dostupný z WWW: [http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=1951].
[5] – PATOČKA, J. Káva očima toxikologa. [cit. 2009-04-01]. Dostupný z WWW: [http://toxicology.emtrading.cz/modules.php? name=News&file=article&sid=50].
[6] – Producenti kávy . [cit. 2009-04-01]. Dostupný z WWW: [http://www.svetkavy.cz/info_oblasti_pestovani.php].
[7] – Vzorec kofeinu. [cit. 2009-04-01]. Dostupný z WWW: [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Caffeine_molecule.png].
[8] – Mapa světa. [cit. 2009-04-01]. Dostupný z WWW: [www.mpartners.szm.sk/...].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
210.94 kB
PDF
Pracovní list č. 1
pdf
246.09 kB
PDF
Pracovní list č. 2

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jitka Kloučková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pracovní listy, psací potřeby, zdroje informací (literatura, internet), kádinky, kahan, porcelánová síťka, trojnožka (stojan, kruh), hodinové sklo (Petriho miska), mikroskop, mletá a rozpustná káva, led, vata, roztok chloridu železitého, skleněné tyčinky, lžička, podložní sklíčka, kapátko