Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > > Kooperativní učení jako metoda výuky

Ikona teoreticky

Kooperativní učení jako metoda výuky

Ikona odbornost
Autor: Jana Nováčková
Spoluautor: Pavel Kopřiva, Dobromila Nevolová
Anotace: Úvod do problematiky kooperativního učení
Téma příspěvku:Ostatní
Klíčová slova: kooperativni učení, práce ve dvojicích, práce ve skupinách

Příspěvek byl převzat z publikace nakladatelství Verlag Dashöfer "Školní vzdělávací program krok za krokem" (Kapitola 1/3.3., s. 1, aktualizace červenec 2005).
www.dashofer.cz


Když jsme nedávno navštívili vyučování v jedné první třídě, viděli jsme, že žáci pracují ve dvojicích. Občas se dají dvě dvojice dohromady a vytvoří dočasnou skupinku. Byli jsme tam na konci listopadu a paní učitelka nám říkala, že opravdová spolupráce ve třídě funguje tak posledních čtrnáct dní. Od začátku roku vedla žáky docela intenzívně k tomu, aby se nestarali jen o sebe, aby uměli ve dvojici pracovat společně s jedním zdrojem (třeba předlohou k doplnění), aby si nezakrývali svou práci před zrakem souseda atd.

Předpokládáme, že zde není třeba pedagogům vysvětlovat, k čemu je dobré umět spolupracovat (kromě toho, že to po nich chce RVP), a že tuto kapitolu budou číst hlavně ti, kteří chtějí vědět základní údaje o tom, jak vyučovat kooperativně (hlouběji se lze s touto problematikou seznámit v kurzech Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání). Výsledky výzkumů v zahraničí a dnes i zkušenosti řady našich učitelů hovoří stejnou řečí - žáci se naučí víc, když spolu mluví a spolupracují. Souvisí to s jedním základním principem učení - zapamatujeme si tím více, čím aktivnější jsme v procesu učení. Při kooperativní výuce se žáci učí nejen výuková témata, ale rozvíjejí se u nich také všechny klíčové kompetence podle RVP - k učení, k řešení problémů, komunikační, sociální, občanské, pracovní. Aby se to podařilo, nestačí dát žáky do skupin, ale také dosáhnout toho, aby v nich doopravdy spolupracovali - to je základní rozdíl mezi pouhou skupinovou výukou, kde přesto, že žáci sedí ve skupině, stejně pracuje každý osaměle, a skutečnou kooperativní výukou.

Ke kooperativní výuce je třeba řady dovedností na straně učitele i žáků. Celý proces se dá rozčlenit na tři fáze:

  • příprava podmínek
  • práce ve dvojicích
  • vlastní výuka ve stabilních kooperativních skupinkách

Na tento text navazují články Příprava na kooperativní výuku, Práce ve dvojicích, Sestavování stabilních kooperativních skupin a Reflexe procesu.


Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 17. 09. 2007
Zobrazeno: 8561krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NOVÁČKOVÁ, Jana. Kooperativní učení jako metoda výuky. Metodický portál: Články [online]. 17. 09. 2007, [cit. 2020-11-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1592/KOOPERATIVNI-UCENI-JAKO-METODA-VYUKY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.