Jedním ze znaků pojetí vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech je přechod od osvojování si velkého objemu faktů k rozvoji životně důležitých klíčových kompetencí. Rámcové vzdělávací programy definují klíčové kompetence jako "soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě".1
Výběr klíčových kompetencí vychází z obecně sdílených představ společnosti o tom, které kompetence přispívají k spokojenému a úspěšnému životu jedince a z hodnot společností obecně přijímaných. V souladu s prioritami společnosti byly jako klíčové stanoveny:
Ani tyto jmenované soubory dovedností, poznatků, hodnot a postojů nejsou izolované, ale vzájemně propojené a provázané.
Pro lepší pochopení univerzálnosti klíčových kompetencí i procesu jejich postupného nabývání a zdokonalování v průběhu života a vzdělávání jedince se pokusíme blíže charakterizovat některé projevy, na jejichž základě můžeme říci, že jedinec je (ač na různé úrovni svého rozvoje a vzdělávání) v té které oblasti kompetentní (způsobilý):
Kompetence učit se znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.
Kompetence řešit problémy znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.
Kompetence komunikovat znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.:
Kompetence sociální a personální znamenají, že jedinec je na své úrovní schopen např.:
Kompetence činnostní a občanské znamenají, že jedinec je na své úrovní schopen např.:
Získávání vzájemně propojených klíčových kompetencí začíná v předškolním věku dítěte, pokračuje v základním a posléze středním vzdělávání a postupně se dotváří v dalších obdobích života. Je to proces dlouhodobý, otevřený, celoživotní.
Vzdělávající se jedinec si osvojuje nejprve elementární základy kompetencí, postupně je rozvíjí, obohacuje a zdokonaluje. Kompetence nabývají stále nových kvalit, které zvyšují jejich využitelnost v životě a v dalším učení.
Konkrétní podobu (kvalitu) kompetencí, které by mělo být dosaženo v jednotlivých vzdělávacích etapách, stanovují jednotlivé rámcové vzdělávací programy. Specifikují, k jaké úrovni příslušných vědomostí, dovedností, postojů i hodnot by měl jedinec na základě učení a vzdělávání dospět a jakého vzdělávacího pokroku by měl zpravidla dosáhnout.
Předškolní vzdělávání otevírá dětem cestu k tomu, aby byly v budoucnu schopné získávat klíčové kompetence potřebné pro život. Úroveň kompetencí, kterou jsou děti v průběhu předškolního vzdělávání s to zvládnout, je dána rozvojovou úrovní dítěte a jeho reálnými možnostmi v chápání a ovládání sebe sama i okolního světa, dosud značně omezenými. Kompetence zůstávají spíše na úrovni předpokladů, protože dítě, které vstupuje do role školáka, teprve postupně dospívá ke schopnosti učit se vědomě, rozšiřovat a prohlubovat svou zkušenost nad rámec bezprostředního prožitku a objevovat svět v širších souvislostech. Včasné vytvoření a rozvoj těchto elementárních předpokladů však představuje základ, o který lze bezpečně opřít vytváření klíčových kompetencí nejen v následující vzdělávací etapě, ale který je z hlediska celoživotního učení dobrým vkladem do budoucna.
RVP PV definuje úroveň klíčových kompetencí, která je dosažitelná v předškolním vzdělávání. Kompetence jsou formulovány jako očekávané výstupy. Představují tak jednu z cílových kategorií vzdělávání dětí předškolního věku. Úroveň kompetencí vyjadřuje, čím předškolní vzdělávání může přispívat k výbavě dítěte pro celoživotní učení dříve, než započne jeho povinné vzdělávání. Kompetence vyjadřují tedy očekávaný vzdělávací přínos mateřské školy a nabízejí poměrně jasnou představu o tom, kam předškolní vzdělávání směřuje a oč usiluje, tedy nač může navázat základní vzdělávání, resp. RVP ZV.
Klíčové kompetence slouží především k vymezení příslušného vzdělávacího obsahu (tzn. že vzdělávací obsah, resp. oblastní vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka i oblastní výstupy, byly v RVP PV stanoveny tak, aby k vytváření základů klíčových kompetencí přispívaly co nejvýznamněji).
Klíčové kompetence vyjadřují (spolu v rámcovými cíli) hlavní záměry a očekávání předškolního vzdělávání v rovině velmi obecné. Jde o to, aby pedagogové v souladu s nimi postavili svůj vlastní program tak, aby vzdělávání dětí skutečně vedlo k vytváření základů klíčových kompetencí.
Rámcové cíle a klíčové kompetence slouží především ke stanovení konkrétních vzdělávacích cílů a záměrů školy a pomohou tak pedagogům především při zpracování charakteristiky školního vzdělávacího programu a jeho orientace.
Klíčové kompetence by měly pomoci i při zpracování vzdělávacího obsahu, tj. při tvorbě integrovaných bloků. Pedagogové by měli stavět integrované bloky ve svých ŠVP tak, aby vzdělávání skutečně přispívalo k naplňování kompetencí, zejména klíčových. Proto by bloky v ŠVP měly být charakterizovány právě ve vztahu k nim (aby bylo zřejmé, čím blok ke kompetencím přispívá, a tedy k jakým dovednostem, poznatkům, postojům i hodnotám vede). Smyslem toho postupu je uvědomit si vzdělávací cíle i jejich komplexnost a zároveň poskytnout pedagogům, kteří budou s blokem dále ve svých třídách tvořivě pracovat, hlavní cíl (směr), který by měli neustále sledovat (přestože každý z nich bude postupovat třeba úplně jiným způsobem).
Sledováním hlavních cílů v jejich komplexní podobě lze zaručit cílevědomost postupu pedagoga a zároveň předejít tomu, aby stanovoval jednotlivé izolované úkoly a omezoval se na jejich mechanické plnění.
1 RVP PV, s. 4
2 Uvedené členění klíčových kompetencí pochází z RVP PV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) definuje klíčové kompetence - kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025