Odborný článek

Od vrcholků k nížinám

5. 9. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Kubešová

Anotace

Pracovní list se zabývá problematikou rozhraní litosférických desek, vybranými fyzicko-geografickými prvky a nerostnými surovinami Jižní Ameriky.

Tento pracovní list navazuje na článek Jižní Amerikou se Zikmundem a Hanzelkou.


První úkol v pracovním listu je spojen s návštěvou Zikmunda a Hanzelky v argentinském San Juanu. Zemětřesení a sopečná činnost jsou důsledkem rozhraní litosférických desek. Žáci ve slepé mapě vyznačí jednotlivé litosférické desky v oblasti Jižní Ameriky a hranice subdukce zvýrazní barevně. Jako zdroj použijí Atlas dnešního světa, mapa Litosférické desky. V dalším úkolu zakreslují žáci do mapy fyzicko-geografické prvky, se kterými se Zikmund a Hanzelka na své cestě Jižní Amerikou setkali. V poslední úloze jsou uvedeny tři sloupky - 1. stát (1-5), 2. surovina (A - E), 3. ekonomická charakteristika (I - V). Cílem je, aby žáci správně roztřídili a přiřadili ke každému státu správně surovinu a ekonomickou charakteristiku.

Pracovní list:
II. Od vrcholků k nížinám

Literatura a použité zdroje

[1] – et al. Školní atlas dnešního světa. 1. vydání. Praha : Terra, 2000. ISBN 80-902282-2-4.
[2] – GEO portál gymnázia Nad Alejí. Slepé mapy - Jižní Amerika. [cit. 2008-09-05]. Dostupný z WWW: [www.geoportal.alej.cz/...].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
56.64 kB
PDF
II. Od vrcholků k nížinám

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Kubešová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Globální problémy, jejich příčiny a důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní list, Atlas dnešního světa