Odborné články Gymnaziální vzdělávání Jižní Amerikou se Zikmundem a Hanzelkou
Odborný článek

Jižní Amerikou se Zikmundem a Hanzelkou

5. 9. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Kubešová

Anotace

Učební text k výuce tématu regiony Jižní Ameriky, který využívá poznatků a fotografií z knih Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky. Tento učební text předchází sérii pracovních listů, které z textu vycházejí.

Jednou z alternativ výuky tématu Jižní Ameriky je využití zážitků, poznatků a fotografií z cest Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky. Propojení obsahu učiva s reálným příběhem českých cestovatelů pomůže (snad) získat zájem žáků o probíranou tematiku a geografii obecně. Na konkrétních příkladech lze krásně doložit základní poznatky z fyzické i socioekonomické geografie.

Učební text „Jižní Amerikou se Zikmundem a Hanzelkou" je členěn do osmi kapitol, respektive učebních jednotek (Osidlování Jižní Ameriky; Od vrcholků k nížinám; Klima, vegetace a El Niňo; Jak se žije v Jižní Americe; Andské státy; Nížinná Jižní Amerika; Karibská oblast a Problémy, které trápí současnou Jižní Ameriku1).

Základní učivo je v textu vyznačeno běžným typem písma. Nejdůležitější pojmy, které by si měli žáci osvojit a zapamatovat jsou zvýrazněny tučným typem písma. Zeleným podtiskem a obrázkem „Tatrovky" jsou označeny výňatky z knih Zikmunda a Hanzelky. Jedná se zpravidla o rozšiřující text, který přibližuje život obyvatel, ekonomickou situaci, historické souvislosti a geografické zajímavosti. Součástí učebního textu jsou obrázky, grafy a tabulky s popisky. Cílem neverbálních zdrojů informací je usnadnit žákům pochopit princip vybraných geografických jevů. Důležitým zdrojem informací jsou i fotografie. V učebním textu jsou zařazeny fotografie jak z knih Zikmunda a Hanzelky (označeny obrázkem „Tatrovky"), tak i fotografie současných cestovatelů, které byly získány převážně z internetu. Díky porovnání snímků pořízených Zikmundem a Hanzelkou s aktuálnějšími fotografiemi je možné sledovat některé typické procesy, jako např. urbanizace nebo vývoj dopravních cest.

Za každou kapitolou je pět opakovacích úkolů a otázek. Otázky a úkoly byly koncipovány problémově, dle Kühnlové. „Cílem problémových otázek a úkolů je rozvíjet myšlení žáků, naučit je komunikovat a spolupracovat, vyhledávat, zpracovávat a samostatně používat informace, klást si otázky, objevovat problémy a řešit je, diskutovat, věcně argumentovat a vést žáky k schopnosti samostatně se rozhodovat." (Kühnlová, 1999). Otázky a úkoly jsou psány modrým a tučným typem písma, jsou označeny obrázkem incké holčičky v kajaku.

Každá kapitola učebního textu je doplněna i pracovním listem. Úkoly jsou zaměřeny především na rozvoj klíčových kompetencí, žáci třídí, vyhledávají a vyhodnocují informace, procvičují práci s atlasem, získávají data z grafických geografických zdrojů, spolupracují ve skupině, rozvíjejí komunikační schopnosti a učí se prosazovat vlastní názory i tolerovat názory druhých. Úkoly z pracovních listů žáci zpracovávají po probrání tematicky stejné kapitoly v učebním textu. Ve vyučovacím procesu mohou být úkoly využity k fixaci učiva (na konci vyučovací hodiny po probrání tématu), k opakování (na začátku následující hodiny), úkoly též mohou být žákům zadány jako domácí práce. Není ovšem podmínkou, že při výuce dle učebního textu Jižní Amerikou se Zikmundem a Hanzelkou musí žáci splnit veškeré úkoly z pracovních listů a učebnice. Tyto úkoly by měly sloužit především k oživení výuky a je jen a jen na učiteli, které úkoly při výuce tématu Regiony Jižní Ameriky využije.


1 Kapitolu Problémy, které trápí současnou Jižní Ameriku je dle mého názoru vhodné zařadit na závěr tematického celku Jižní Amerika. Jako vyučovací metodu bych zvolila diskusi. Žáci by měli být s tématy diskuse stručně seznámeni dopředu (např. v závěru předcházející hodiny) a měli by se v rámci domácí přípravy na diskusi přichystat.

Literatura a použité zdroje

[1] – Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund. [cit. 2008-09-05]. Dostupný z WWW: [http://img.radio.cz/pictures/osobnosti/zikmund_hanzelkax.jpg].
[3] – HANZELKA, J.; ZIKMUND, M. Přes Kordillery. 1. vydání. Praha : Orbis, 1957. 307 s.
[4] – LOVATO, Gabriel. Cuzco . 2006. [cit. 2008-09-05]. Dostupný z WWW: [http://en.wikipedia.org/wiki/File:Koricancha.jpg].
[5] – HANZELKA, J.; ZIKMUND, M. Tam za řekou je Argentina. Praha : Orbis, 1956. 385 s.
[6] – SIMON, M. Miners inside the mine on their way out with a mineral cart weighing one ton.
[7] – THURMAN, V.; TRUJILLO, V. Oceánografie - Tajemný svět moří a oceánů. 1. vydání. Praha : CP Brooks, 2005. 480 s. ISBN 80-2510-553-6.
[8] – MCMOROWW , B. Panamerican highway, Caracoles.
[9] – HANZELKA, J.; ZIKMUND, M. Za lovci lebek. 2. vydání. Praha : Orbis, 1960. 267 s.
[10] – MYKISKA, M. Amazonie v děsivých souvislostech. In Koktejl 11/3. 2002.
[11] – JIRÁNEK, J. Čile po Chile. 1. vydání. Praha : Mladá fronta, 2005. 248 s. ISBN 80-204-1197-6.
[12] – WALTER, D. Bolívie: Soumrak kokového ráje. in Koktejl 11/3. 2002.
[13] – BLOUET, B. W. Latin America and the Caribbean: a systematic and regional survey. Phoenix Colour, 1997. ISBN 0-471-13570-4.
[14] – BRAUN, R. Amerika. 1. vydání. Praha : Scientia, 1993. 51 s. ISBN 80-85827-03-4.
[15] – World Fact Book. 2008. [cit. 2008-11-3]. Dostupný z WWW: [www.cia.gov].
[16] – Food and agricultural organization of the united nations. 2008. [cit. 2008-11-03]. Dostupný z WWW: [www.fao.org].
[17] – KÜHNLOVÁ, H. Kapitoly z didaktiky geografie. 1. vydání. Praha : Nakladatelství Karolinum, 1999. 106 s. ISBN 80-7184-995-2.
[18] – KÜNHLOVÁ, H. Integrované pojetí výuky zeměpisu. in Geografické rozhledy, roč. 6/č. 4. 1996.
[19] – MÍKOVÁ, T. El Niňo a jižní oscilace k sobě patří jako k ohni kouř. in Geografické rozhledy, roč. 8/č. 2. 1998.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
284.18 kB
PDF
Pracovní list - Jak se žije v Jižní Americe
pdf
188.48 kB
PDF
Pracovní list - Klima a vegetace
pdf
56.64 kB
PDF
Pracovní list - Od vrcholků k nížinám
pdf
66.41 kB
PDF
Pracovní list - Osidlování Jižní Ameriky
pdf
164.06 kB
PDF
Pracovní list - Po stopách Zikmunda a Hanzelky prostřednictvím programu Google Earth
pdf
1.65 MB
PDF
Příloha 1 - Učební text

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Kubešová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Globalizační a rozvojové procesy

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Učební text Jižní Amerikou se Zikmundem a Hanzelkou, (pracovní listy)