Anotace
Metodika Korupce v ČR přináší souborný podklad určený pro pedagogy středních škol a víceletých gymnázií v oblasti výuky občanství a rozvoji občanských kompetencí.
Materiál obsahuje klíčové informace o korupci v České republice, jejím rozsahu, příčinách a důsledcích. Zároveň ale nabízí i návod, jak téma uchopit a předávat žákům.
Problematika korupce je dnes hojně skloňovaná politiky, médii, komentátory a analytiky ale i občany. Není však vůbec snadné orientovat se v tom, jaká situace skutečně je, jak se vyznat v aktuálních i starých kauzách, jak celý problém dešifrovat a rozumět jeho klíčovým aspektům a jak lze situaci řešit z pozice občanů, politiků a dalších.
Je důležité, aby se studenti v této oblasti orientovali a nepropadali skepsi, že nejde a nemá cenu cokoli dělat pro zlepšení situace. Angažovanost ve veřejném i politickém životě a důvěra v politiku je u českých studentů nízká, což vytváří podhoubí pro rozrůstání problému v budoucnu. Význam rozvoje občanských kompetencí dokládají i ne zrovna příkladné výsledky mezinárodního výzkumu ICCS 2009
[1] (International Civic and Citizenship Education Study). Žáci z České republiky se ve srovnávání občanských kompetencí umístili na 18. z 36 míst, přičemž jde o výrazné zhoršení výsledků od posledního měření. Zhoršující se výsledky v občanských kompetencích dokládají ale i další výzkumy, např. výzkum mezi studenty středních škol od společnosti Člověk v tísni z června 2012
[2].
Téma korupce a integrity není jednoduché a doufáme, že Vám tato metodická příručka poskytne oporu a pomoc při zprostředkovávání této problematiky studentům. Lze ji využít při společenskovědním vzdělávání v rámci osobnostní a sociální výchovy a při budování občanských kompetencí v rámci průřezového tématu Občan v demokratické společnosti (pro odborné školy) a Občanský a společenskovědní základ (pro gymnázia).
Příručka obsahuje informační podklady, modelové hodiny a soubor odkazů na další zdroje. Z poskytnutých informací a navržených cvičení můžete libovolně čerpat a poskládat si z nich obsah výuky dle své potřeby, zároveň ale můžete postupovat podle navržených modelových hodin.
Modelové hodiny
Zde přinášíme dvě navazující modelové hodiny o korupci a integritě s časovým rozvržením jednotlivých aktivit. Jednotlivé aktivity se vztahují k informacím obsaženým v příručce, která je k dispozici ke stažení pod tímto článkem.
Definice, typy a postihy korupce (1 hod.)
Činnost |
Časová dotace |
Odkaz |
Co je korupce? >> Cvičení 1: Myšlenková mapa (kreslení vč. diskuze) >> Definice (shrnutí a rozbor)
|
10 min 2 min
|
str. 9 str. 8
|
Typy korupce a druhy úplatků >> Výklad dle uvedených informací >> Setkali jste se s korupcí?
|
8 min 2 min
|
str. 10
|
Korupce v ČR: rozsah a měření |
10 min |
str. 19 |
Trestnost a vyšetřování korupce |
8 min |
str. 23 |
Diskuze nad konkrétními kauzami z médií |
5 min |
|
Tato modelová hodina může být využita samostatně, nebo ve spojení s následující jako dvouhodinový seminář či cyklus dvě vyučovací hodiny po sobě dle rozvrhu školy.
Příčiny, důsledky a minimalizace korupce (1 hod.)
Činnost |
Časová dotace |
Odkaz |
Co je korupce? (definice a diskuze)
|
5 min
|
str. 8
|
Příčiny a důsledky korupce >> Cvičení 5: Jak řešit korupci >> Shrnutí dle textu a diskuze
|
10 min 5 min
|
str. 27 str. 24
|
Korupční kauzy >> Hledání klíčových problémů v kauzách (př. Řebíčkova cesta, Opencard či Prodej titulů)
|
15 min
|
str. 12
|
Co mohu dělat já a Oznamování korupce
|
10 min
|
str. 29
|
Tato hodina může stát jak samostatně, tak navazovat na první modelovou hodinu. Pakliže bude navazovat, lze studentům zadat, aby si každý v mezidobí nalezl v médiích či na internetu jednu korupční kauzu, zjistit o ní podrobnosti vč. toho, jak dopadla, identifikoval v ní klíčové problémy a rozebral ji.
Co je korupce, příčiny, důsledky a minimalizace korupce, modelové situace (2 hod.)
Činnost |
Časová dotace |
Odkaz |
Co je korupce?
>> Cvičení 1:Myšlenková mapa
(kreslení vč. diskuze a shrnutí)
|
10 min |
str. 9 |
Typy korupce a druhy úplatků (výklad, diskuze) |
10 min |
str. 10 |
Korupce v ČR: rozsah a měření |
8 min |
str. 18 |
Trestnost a vyšetřování korupce |
7 min |
str. 23 |
Příčiny a důsledky korupce
>> Cvičení 5: Jak řešit korupci
>> Diskuze a shrnutí
|
5 min
5 min
|
str. 27 |
pauza |
|
|
Korupční kauzy
>> Hledání klíčových problémů v kauzách
(př. Řebíčkova cesta, Opencard či Prodej titulů)
|
10 min |
str. 12 |
Co mohu dělat já |
5 min |
str. 29 |
Oznamování korupce
(lze dohledat kauzu Libora Michálka)
|
5 min |
str. 31 |
Diskuze – budování argumentů |
20 min |
str. 34 |
Tento dvouhodinový cyklus je navržený tak, aby pokrýval dvě na sebe navazující vyučovací hodiny v jednom dni. Lze jej volně upravovat dle preferencí a potřeb školy a znalostí a kompetencí studentů či doplňovat dalšími informacemi či inspiracemi z této metodiky. Pouze je důležité dbát na logiku návaznosti jednotlivých prvků a zdůraznění celospolečenských dopadů a možností minimalizace korupce (vč. toho, co mohou dělat sami studenti).
Studijní zdroje - monotematické publikace
20 let demokracie: Kraje, města, obce na rozcestí mezi korupcí a vládou práva. Výzkumy, analýzy a legislativní návrhy.
Oživení. Autoři: Tomáš Kramár, Pavel Grošpic, Oldřich Kužílek, Martin Kameník, Lenka
Aplikace etických kodexů ve státní správě v České republice
Efektivnost a transparentnost obecních obchodních společností
Etické přístupy v podnikání
Informační materiál ke střetu zájmů
Osobní odpovědnost veřejných funkcionářů: realita, nebo fikce?
Otevřená data ve státní správě. Nová éra rozhodování
Právem proti korupci: Praktický průvodce občana
Právem proti korupci.
Právní ochrana proti některým projevům korupce ve veřejné správě a justici
Radnice bez korupce – souhrnná zpráva.
Transparentní procesy v politickém rozhodování.
Transparentnost systému veřejných zakázek v ČR
Veřejná kontrola společností s majetkovou účastí státu a samospráv: Analýza a doporučení pro rozšíření kompetencí NKÚ.
Zásady reformy regulace lobbingu
Publikace Transparency International jsou k dispozici online na stránce: