Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak zapojit exkurze k řemeslníkům do výu...

Ikona teoreticky

Jak zapojit exkurze k řemeslníkům do výuky

Ikona odbornost
Autor: Muzeum Říčany
Anotace: Ukázka z příručky Katalog školních exkurzí, která vznikla v rámci projektu Řemeslo má zlaté dno.
Obor příspěvku:Člověk a svět práce 2. stupeň
Klíčová slova: řemeslo, exkurze, volba povolání, řemeslná výroba, exkurze ve firmě

Exkurze k řemeslníkům nebo do provozů firem jsou běžně zapojovány do výuky na základních školách již od 1. stupně. Exkurze jsou zpravidla umožněny díky ochotě rodičů pracujících v okolí školy.

Cílem tohoto katalogu je rozšířit tyto možnosti a přispět k tomu, aby exkurze byly do výuky zařazeny promyšleně. Jen tak mohou pomoci žákům při rozhodování o své budoucí profesi.

Na volbu budoucího povolání je na 2. stupni ZŠ obvykle vyhrazena část výuky pracovních činností (někdy dokonce zvláštní předmět).

Tento katalog Vám představuje exkurze pro řemeslné obory v oblastech Dřevo, Textil, Stavebnictví, Potravinářství (včetně několika zemědělských provozů) ve Středočeském kraji.

Aby žáci získali představu o šíři možností, které se před nimi otevírají při volbě střední školy, je vhodné exkurze zařazovat na 2. stupni průběžně již od 6. tříd. Ideálně by tak žák na konci 9. třídy mohl absolvovat 6 řemeslně zaměřených exkurzí z různých oborů (např. zemědělství/lesnictví, potravinářství, textilní výroba, zpracování dřeva, informatika, polygrafie, fotografie a strojírenství).

Navštívené subjekty by měly zahrnovat umělecká řemesla i moderní automatizované provozy. Žáci by měli mít možnost diskutovat s  živnostníky i se zaměstnanci firem.

Před exkurzí je vhodné vyjasnit si s  navštěvovaným subjektem podmínky (např. vhodné oblečení, věk a počet účastníků, možnost fotografování, pořizování audionahrávek). Aktuální ceník exkurzí a informace o objednávkách jsou přístupné na webu Muzea Říčany.

Pro motivaci žáků před exkurzí jsou u detailu některých exkurzí videa. Žáci by se měli také dozvědět, jak mají být na exkurzi vybaveni, na jaké téma si mohou připravit otázky, jak budou zaznamenávat odpovědi (zda budou pořizovat audionahrávky) nebo jak bude vypadat jejich výstup z exkurze (fotoreportáž nebo plakát).

Doporučujeme, aby žáci měli pro exkurze připravená portfolia, kam budou zaznamenávat odpovědi na své otázky a vkládat fotografie nebo nákresy.

Exkurze můžete vybírat spolu s žáky – využijte fotografie v tomto katalogu a především popis činností, které při exkurzi uvidí, nebo které si budou moci sami vyzkoušet. Katalog je přístupný v elektronické podobě na webových stránkách Muzea Říčany. Jednotlivé stránky z katalogu lze pro žáky vytisknout samostatně pro přípravu před exkurzí.

V ideálním případě by měli mít žáci před samotnou exkurzí o daném oboru už určitou představu a zkušenost s používanými materiály nebo pracovními postupy. Školám bez vybavené dílny, školní kuchyňky nebo fungujících šicích strojů vychází vstříc nabídka řemeslných dílen Muzea Říčany. Pro témata Stavebnictví, Textil, Práce se dřevem, Pekařství a Fotografování můžete zdarma využít e-learningové lekce pro žáky.

Doporučujeme Vám také v souvislosti s exkurzí využívat informace o možnostech uplatnění v jednotlivých řemeslných profesích z aktuálních internetových zdrojů, které jsou dostupné v e-learningových lekcích pro učitele. E-learningové lekce a další metodické materiály projektu Řemeslo má zlaté dno Vám pomohou jak v orientaci v kariérovém poradenství a možných alternativách při studiu řemesel, tak v motivaci žáků i vás, učitelů a rodičů, k objevování radosti z práce vlastníma rukama. Všechny materiály jsou zdarma dostupné na webu Muzea Říčany.

Informace a zkušenosti, které žáci na exkurzích získali, je vhodné zařadit do širšího kontextu. Navazujícím úkolem pro žáky tak může být například vlastní tvorba výrobku danou technikou nebo prezentace informací o studiu konkrétního oboru (včetně požadavků pro přijímací zkoušky).

Přejeme vám inspirativní čtení a mnoho podnětů pro propojení výuky s praxí!

Za Muzeum Říčany Renáta Schnablová a Kateřina Čiháková


Cílem projektu „Řemeslo má zlaté dno“ bylo probudit zájem žáků 2. stupně základních škol ve Středočeském kraji o řemeslné obory a motivovat je k jejich studiu. Projekt nabídl školám ve Středočeském kraji exkurze, praktické dílny, semináře pro učitele a e-learningové lekce ZDARMA.

Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Řemeslo má zlaté dno.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf9696 kBKatalog rozhovorů s řemeslníky
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 01. 10. 2015
Zobrazeno: 3829krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŘÍČANY, Muzeum. Jak zapojit exkurze k řemeslníkům do výuky. Metodický portál: Články [online]. 01. 10. 2015, [cit. 2019-07-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20297/JAK-ZAPOJIT-EXKURZE-K-REMESLNIKUM-DO-VYUKY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.