Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Zařazení učiva předmětu Volba povolání do...

Ikona teoreticky

Zařazení učiva předmětu Volba povolání do nových ŠVP základních škol - aktualizovaná verze

Ikona odbornost
Autor: Viola Horská
Spoluautor: Jiří Tyšer
Anotace: Příspěvek se zaměřuje na předmět Volba povolání. Autor tento předmět charakterizuje, naznačuje jeho vzdělávací cíle, obsah učiva a v neposlední řadě se věnuje i klíčovým kompetencím, které jsou v rámci tohoto předmětu rozvíjeny.
Obor příspěvku:Člověk a jeho svět
Klíčová slova: Člověk a svět práce, podnikání, volba povolání, trh práce, profesní cíle

3. ZŠ v Litvínově dříve realizovala předmět Volba povolání. Na základě školské reformy a požadavků na tvorbu nových ŠVP se škola zamyslela, jak je možné vhodně zařadit tento předmět do ŠVP. Náplň a zaměření původního předmětu Volba povolání se nejvíce promítá do tematického okruhu Svět práce, který je součástí vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Z této vzdělávací oblasti musí škola do ŠVP povinně zařadit tematický okruh Svět práce, dále vybírá z nabídky RVP ZV minimálně jeden další tematický okruh. Časová dotace pro tuto vzdělávací oblast je na druhém stupni 3 hodiny. Jako nejvhodnější se jeví zařazení tohoto předmětu do osnov pro osmý a devátý ročník ZŠ, kdy žáci stojí před volbou svého dalšího profesního či studijního zaměření.

Charakteristika předmětu Volba povolání

Předmět Volba povolání se výrazně podílí na utváření a rozvíjení dovedností žáků plánovat si významné životní kroky, stanovovat si alternativní životní cíle, nacházet efektivní způsoby dosahování zvolených cílů a konstruktivně se vyrovnávat s osobním neúspěchem. Volba povolání je předmět, který žákům základních škol poskytuje prostor pro poznávání sebe sama, pro kvalifikované rozhodování o svém budoucím povolání a zároveň je vybavuje dovednostmi, jež budou moci využívat v celém svém životě. Pokouší se překročit horizont pouhého rozhodování žáků o volbě profesního zaměření tím, že jim poskytuje návody na uplatnění rozhodovacích procedur i v životních situacích nesouvisejících s volbou povolání. Pomáhá tak žákům při budování a upevňování jejich širší životní orientace. Spolu s tím rozvíjí komunikativní dovednosti žáků, upevňuje jejich schopnost autoprezentace potenciálním zaměstnavatelům a zvyšuje kulturu jejich osobního projevu.

Cíle předmětu Volba povolání

Předmět Volba povolání si klade za cíl vypěstovat u žáků dovednosti nezastupitelné při rozhodování o důležitých životních krocích a při plánování vlastní budoucnosti. Výrazněji se zaměřuje na utváření a rozvíjení těch praktických dovedností a žádoucích osobních vlastností žáků, které jsou předpokladem pro jejich budoucí úspěšné začlenění do pracovního života. Připravuje žáky na přechod ze základní školy na školu střední a do zaměstnání, učí je přebírat osobní zodpovědnost za vlastní rozhodování a bez negativních důsledků přecházet z jedné životní fáze do druhé, rozvíjí jejich samostatnost při rozhodování a upevňuje jejich adaptační schopnosti v nezvyklých životních situacích.

Předmět rozšiřuje poznatky žáků o světě práce, přibližuje jim charakteristické znaky konkrétních povolání, existující pracovní příležitosti i reálné možnosti uplatnění absolventů základní školy na trhu práce, poskytuje jim dostatek příležitostí pro to, aby se naučili realisticky poznávat vlastní přednosti, možnosti a omezení ve vztahu k vybraným povoláním. Učí žáky orientovat se v důležitých profesních informacích a na základě dostupných informací se správně rozhodovat o volbě budoucího profesního zaměření a o výběru vhodného povolání, koriguje jejich představy a očekávání ve vztahu k vybranému povolání a ukazuje jim vhodné cesty vedoucí k dosažení stanovených profesních cílů.

Obsah učiva předmětu Volba povolání

Obsah předmětu Volba povolání by měl být sestaven tak, aby se věnoval následující problematice:

  • Sebepoznání - žáci si uvědomí nutnost poznání své osobnosti pro správnou volbu povolání;
  • Rozhodování - žáci se naučí rozumně volit z daných možností;
  • Akční plánování - žáci se postupně učí plánovat důležité životní kroky;
  • Adaptace na životní změny - žáci si uvědomí nevyhnutelnost změn v životě;
  • Možnosti absolventa základní školy - žáci získají přehled o nabídkách vzdělávání, profesní přípravy a zaměstnání;
  • Informační základna pro volbu povolání - žáci se naučí vyhledávat, třídit a správně využívat potřebné informace;
  • Orientace v důležitých profesních informacích - žáci se naučí využívat důležité informace o různých povoláních a profesích;
  • Rovnost příležitostí na trhu práce - žáci se naučí čelit profesní diskriminaci;
  • Svět práce a dospělosti - žáci si uvědomí, co od nich potenciální zaměstnavatelé mohou očekávat.

Při výběru obsahových prvků je třeba respektovat psychologické zvláštnosti žáků a výuku plánovat a organizovat v souladu s jejich rozvojovými a poznávacími možnostmi. Všechny výše uvedené okruhy je možné vzájemně kombinovat a vhodnou obměnou forem a metod práce průběžně opakovat.

Jelikož si žáci v průběhu výuky osvojují důležité dovednosti, je nutné v největší míře akcentovat praktickou orientaci obsahových prvků a při jejich prezentaci využívat činnostní a aktivizační vyučovací metody. Veškeré dovednosti by měli žáci získávat v rozmanitých činnostech; v této souvislosti se doporučuje střídání jednotlivých činností a časté zařazování skupinové a týmové práce. V průběhu činnosti by žáci měli získávat zkušenost s praktickou aplikací poznatků na modelových příkladech a s řešením problémových úkolů. Důležitým prvkem výuky je prevence negativních životních postojů a psychických selhání žáků v případě neúspěchu v povolání či v osobním vztahu a nácvik různých způsobů chování, jednání a reagování v životních situacích spojených se vstupem do zaměstnání.

Získávání klíčových kompetencí v předmětu Volba povolání

Se zřetelem k vývojovým možnostem a předpokladům žáků by měl předmět Volba povolání vytvářet příležitosti a podmínky pro to, aby se u žáků vytvářely všechny klíčové kompetence od klíčové kompetence k učení až po klíčovou kompetenci pracovní. Na to jsou nastaveny cíle předmětu, aby žáci:

  • získali pro život významné dovednosti spojené s realistickým sebepoznáním, správným rozhodováním a s mezilidskou komunikací v situacích souvisejících s volbou povolání a vstupem do zaměstnání;
  • naučili se prakticky využívat poznatky z oblasti sebepoznávání, rozhodování a plánování vlastní budoucnosti při vytyčování a dosahování stanovených životních cílů a při zvažování důležitých životních kroků;
  • uvědomili si podstatný podíl vlastní odpovědnosti při rozhodování o volbě budoucího profesního zaměření a o výběru vhodného povolání, jakož i za důsledky jiných závažných životních rozhodnutí;
  • osvojili si základní prvky techniky a strategie metody akčního plánování, naučili se je v praxi používat a dokázali akčního plánování využívat při rozhodování o volbě budoucí profesní orientace a o výběru vhodného povolání;
  • naučili se poznávat a realisticky hodnotit své silné a slabé stránky osobnosti, přednosti a osobní předpoklady a poznali možnosti a omezení ve vztahu k vybraným povoláním i strategie vedoucí k osobnostnímu a profesnímu růstu;
  • aktivně se seznámili s charakteristikami frekventovaných povolání, s učebními plány, profilujícími předměty a požadavky zvolených škol na určité vědomosti, dovednosti a schopnosti uchazečů;
  • pochopili souvislost mezi požadavky na výkon vybraného povolání, svými reálnými osobními předpoklady a schopnostmi a konkrétními možnostmi výběru vhodného povolání a profesního uplatnění;
  • naučili se samostatně vyhledávat, hodnotit a využívat informace důležité při rozhodování o volbě budoucího profesního zaměření, orientovat se v různých informačních zdrojích a zvažovat jejich důležitost;
  • uměli si poradit v zátěžových situacích spojených s jejich přechodem ze základní školy na školu střední a do zaměstnání a s případným neúspěchem ve vybraném povolání, případně při přípravě na povolání;
  • uvědomili si nutnost dále na sobě pracovat bez ohledu na již dosažený stupeň vzdělání;
  • získali do svého souboru vlastností, schopností, dovedností, postojů a hodnot především správnou komunikaci, kooperaci a kompetence občanské, sociální a interpersonální, pracovní a naučili se řešit problémy.
Očekávané výstupy

Žák:

  • se orientuje v pracovních činnostech vybraných profesí;
  • posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy;
  • využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání;
  • prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce.

Učivo

Učivo, tak jak je uvedeno v RVP ZV, škola rozšířila o další možnosti:

  • hry, cvičení, testy a případové studie na sebepoznání, rozhodování, adaptaci a plánování;
  • trh práce = povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů, charakter a druhy pracovních činností;
  • kvalifikační a zdravotní předpoklady;
  • rovnost příležitostí na trhu práce;
  • volba profesní orientace = základní principy, osobní zájmy a cíle, sebehodnocení, informační základna pro volbu povolání, vlastnosti a schopnosti;
  • možnosti vzdělávání = náplň studijních a učebních oborů, přijímací řízení, poradenské služby;
  • zaměstnání = pracovní příležitosti, způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovory u zaměstnavatelů, úřady práce, pracovní právo;
  • podnikání = druhy a struktura, pomoc úřadů práce, nejčastější formy podnikání.

Informační zdroje:

HORSKÁ, V., ZEMÁNKOVÁ, H., a kol. Volba - příručka pro učitele. Most : Nakladatelství Hněvín, 2000.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 29. 01. 2008
Zobrazeno: 6340krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HORSKÁ, Viola. Zařazení učiva předmětu Volba povolání do nových ŠVP základních škol - aktualizovaná verze. Metodický portál: Články [online]. 29. 01. 2008, [cit. 2019-07-23]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1936/ZARAZENI-UCIVA-PREDMETU-VOLBA-POVOLANI-DO-NOVYCH-SVP-ZAKLADNICH-SKOL---AKTUALIZOVANA-VERZE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.