Odborné články Základní vzdělávání Kdy a jak používat slovní hodnocení?
Odborný článek

Kdy a jak používat slovní hodnocení?

3. 5. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Marie Slejšková

Anotace

Praktická zkušenost se slovním hodnocením.

Pokud se vyučování stane vlastním tvořivým hledáním a objevováním pomocí logiky, pomocí smyslového vnímání a citových prožitků, je jiný způsob hodnocení neodmyslitelnou součástí nového přístupu k dítěti.

Slovní hodnocení respektuje individuální potřeby dítěte a pomáhá k pozitivnímu vývoji osobnosti. Je vázáno na vnitřní přesvědčení učitele a souvisí s pedagogickou erudicí.

Z naší zkušenosti vyplývá, že přechod na slovní hodnocení žáků má několik fází.

  • Přesvědčit o správnosti této cesty pedagogy školy.
  • Zjistit názory rodičů a získat je pro alternativní hodnocení.

Celý školní rok jsem si při hospitacích na pilotních školách ověřovala výsledky a způsob slovního hodnocení a potom s těmito zkušenostmi seznamovala kolegyně na naší škole. Současně jsme studovali odbornou literaturu, radili se s okresní psycholožkou i prof. Z. Matějčkem.

Názory rodičů

Při třídních schůzkách jsme na dané téma hovořili s rodiči a požádali jsme je o vyplnění následujícího dotazníku s následujícími otázkami:

  1. Jste spokojeni s novými metodami vyučování na naší škole?
  2. Přejete si alternativní hodnocení svého dítěte místo tradiční klasifikace v pololetí a na konci školního roku?
  3. Chodí Vaše dítě do školy rádo?
  4. Přejete si, aby Vaše dítě v 5. ročníku navštěvovalo zdejší školu, nebo dojíždělo do úplné základní školy?

Dotazník vyplňovalo 35 rodičů a výsledky byly následující:

Ano Ne
a) 91,43 % (32) 8,57 % (3)
b) 82,85 % (29) 17,15 % (6)
c) 100 % (35)
d) 88,57 % (31) 11,43 % (4)
Slovní hodnocení v naší škole

V naší škole jsme se ve slovním hodnocení zaměřili na:

  • přístup k práci
  • aktivitu
  • tvořivost
  • schopnost aplikovat vědomosti v praxi
  • schopnost spolupráce
  • schopnost sebekritiky
  • přátelské vztahy
Praktické ukázky

Každý žák 2. až 4. ročníku obdržel dopis se slovním hodnocením svých výkonů. Dopis byl s hlavičkou školy, psaný krasopisně ručně, orazítkovaný a s podpisem učitelky.

Milá Petro,
v tomto pololetí jsi pracovala velmi pěkně. Pečlivě, aktivně ses zapojovala do plnění úkolů, snažila ses vždycky o co nejlepší výsledek své práce. Ráda pomáháš ve třídě spolužákům, za to Tě chci pochválit. Tvé sešity jsou vzorné, ráda čteš, baví Tě učivo o přírodě. Při tělesné výchově jsi pohyblivá a nebojácná. V matematice nové úkoly řešíš pomalu a s nejistotou, ale postupně si zvykáš na náročnější práci. Je vidět, že máš ve třídě spoustu kamarádů, dobře spolupracujete. Jsi pracovitá a splníš úkol vždy celý a pečlivě. Pěkně hraješ na flétnu.
Přeji Ti hodně zdraví a úspěchů v 2. pololetí.

Milý Milane,
zamyslíme se spolu nad tím, co ses v tomto pololetí naučil a v čem bys měl přidat. Víš sám, že tě učení a domácí příprava stojí velké úsilí, které se ti vyplácí. V českém jazyce ses naučil vyjmenovaná slova, ale ještě je neumíš dobře používat. V písemném projevu vynecháváš často písmena i znaménka. Velmi se vylepšuješ ve čtení, ale snaž se také povídat svými slovy, o čem jsi četl. V matematice umíš dobře násobilku, při řešení složitějších příkladů v geometrii potřebuješ moji pomoc. Máš pěkné a úhledné písmo, snažíš se. Nejvíce úspěchů máš v tělesné výchově, dobře reprezentuješ školu ve sportu. V druhém pololetí bych si přála, abys dokázal samostatněji pracovat v prvouce. K tomu Ti přeji pevné zdraví.

Milý Ondro,
v tomto pololetí sis zvykal na náročnější práci, než byla v 2. ročníku. Poznala jsem, že se rád učíš a že rád poznáváš nové věci. Často však nedáváš pozor. Někdy si úplně zbytečně nevěříš, hlavně při psaní v českém jazyce. Naučil ses dobře vyjmenovaná slova, ale ještě je neumíš používat. Čteš plynule a zřetelně. Bylo by dobré, kdybys začal číst dobrodružné příběhy o dětech. V prvouce máš mnoho zajímavých poznatků, ale chybí Ti pečlivost a vytrvalost. V matematice pracuješ velmi dobře, zejména v geometrii, kdy se ti daří rýsovat čistě. A tu násobilku určitě také zvládneš! Nejlépe Ti jde tělocvik. Tam projevuješ velkou obratnost a mrštnost, pěkných výsledků dosahuješ i v atletice. Do druhého pololetí Ti přeji, aby se Ti dařilo vytrvale a soustředěně pracovat ve škole i doma.

Milý Vlasto,
v tomto pololetí jsi byl dost nemocný, máš stále co dohánět. Umíš pěkně vyprávět, chováš se mile ke spolužákům a je zřejmé, že už máš mnoho dílčích poznatků. V písemném projevu máš velké nedostatky, je zapotřebí, abys více četl. Také jsi zapomněl násobilku. Chtělo by to se pravidelně připravovat na vyučovací hodiny, klidně se můžeme domluvit na úkolech k procvičování navíc. Často se zbytečně zalekneš a Tvůj výkon je potom horší, třeba při besídce nebo při kontrolní práci. Budeme se spolu učit tu nejistotu překonat. Musím Tě hodně pochválit za pěknou práci v prvouce a dobré výkony v tělesné výchově.
Přeji Ti pevné zdraví.

Milá Anežko,
krásně se nám spolu pracuje, protože už máš mnoho dílčích poznatků, chováš se ukázněně a cíle, které si dáváš, chceš naplnit. Dobře jsi přivykla náročnější práci ve 3. ročníku, zrychlila jsi své tempo a ještě stačíš poradit svým spolužákům. Krásně a výrazně umíš číst, výborně pracuješ v matematice a velice úspěšně zvládáš učivo o přírodě. Umíš pěkně vyjádřit své myšlenky slovy i kresbou. Je dobře, že se učíš i cizí jazyk, bude se Ti to v životě hodit. Překonala jsi v sobě nechuť k plavání a to je velká věc. V druhém pololetí se ještě pokus zlepšit své písmo.
Do dalšího pololetí Ti přeji hodně úspěchů.

Milý Fando,
v tomto pololetí se ti dařilo velmi dobře. Pracuješ pilně, svědomitě a s velkým nasazením. Umíš už krásně, výrazně číst, naučil ses používat vyjmenovaná slova. Matematika Ti nedělá potíže. Máš velký přehled o světě kolem nás. Když uděláš chybu, snažíš se ji napravit. Snaha zvítězit při jakékoliv činnosti v tělesné výchově je očividná. Nejen vůči dospělým, ale i vůči spolužákům se chováš velmi pěkně a vzorně plníš služby. V 2. pololetí si dej pozor při psaní na znaménka a také zkus číst zajímavé knížky o dětech.
Přeji Ti hodně zdraví.

Jiný způsob hodnocení ve 4. ročníku

Jitka
Učivo si osvojuje snadno a rychle. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky. Ústní a písemný projev je přesný a výstižný. Vyspělá čtenářka úspěšně uplatňuje své znalosti při vydávání třídního časopisu. Matematické učivo si osvojuje lehce, rychle, myslí logicky správně. Zřetelně se projevuje samostatnost. Grafický projev v geometrii je přesný a estetický.

Radek
V českém jazyce se snaží, využívá všech svých schopností, úkoly plní svědomitě. Mluvnické učivo dle osnov ovládá jen s pomocí učitele, čtenářské dovednosti jsou na nízké úrovni, projevuje se vada řeči. V grafickém projevu došlo k výraznému zlepšení. V matematice se dobře naučil násobilku a mechanické početní výkony. Závažné chyby dovede s pomocí učitele opravit. Při samostatné práci má velké těžkosti, pracuje neúměrně pomalu, potřebuje pomoc při utváření vlastního názoru. Rád rýsuje.

Naše zkušenosti

Na venkově stále přetrvává mezi rodiči a prarodiči konzervativní přístup ke klasifikaci v 1. ročníku, kde jsou žáci v prvním pololetí hodnoceni jednou známkou, většinou jedničkou. Tuto tradici jsme zachovali.

V dalších ročnících je vhodné použití slovního hodnocení jako rozšiřujícího informaci v kombinaci se známkou z výchovných předmětů (hudební, výtvarné, tělesné a pracovní výchovy). Tento způsob se velmi osvědčil u žáků s výukovými či výchovnými problémy. Velmi kladně ho přijali také rodiče.

Slovní hodnocení lze použít při jakémkoli počtu žáků ve třídě jak na prvním, tak i na druhém stupni. Napsat 30 a 20 slovních hodnocení je sice pochopitelně časově náročnější, ale stojí to za to. V případě druhého stupně není nutné mít ke každému žákovi napsané jednostránkové hodnocení za vyučovací předmět, ve kterém ho učíme. Stačí pár vět. Vždy totiž hodnotíme to, co je vidět a co víme. Současně je potřeba si uvědomit, že tato práce klade velké časové nároky na pečlivou a vysoce profesionální práci učitele.

Přínos slovního hodnocení pro žáky:

  • jednoznačně posilující a motivující význam mělo slovní hodnocení pro žáky s výchovnými problémy, žáky pomalejší a žáky s problémy výukovými;
  • jiný způsob práce a hodnocení pomohl odstranit i bezduché "biflování" za účelem jedniček a krátkodobých znalostí;
  • slovní hodnocení v souvislosti s jiným celkovým přístupem k žákovi pomohlo odstranit i četné kázeňské problémy, neboť mnohé z nich vyplývaly z podceňování či přeceňování vlastních sil žáka, ze ztráty jeho důvěry i sebedůvěry a především ze ztráty osobní motivace při dlouhodobě nepříznivé klasifikaci;
  • slovní hodnocení nám dává možnost pozitivního přístupu k žákovi, zachycuje i jeho snahu a specifické schopnosti, posiluje jeho osobní růst;
  • slovní hodnocení prolínalo každou vyučovací a výchovnou činností, žáci byli vedeni i k vzájemnému hodnocení a sebehodnocení, což mělo zpětně velmi kladný vliv na udržování partnerských vztahů a tvořivé atmosféry ve škole;
  • slovní hodnocení vedlo žáky k potlačení významu známky jako cíle učení a posilovalo žákovu spoluzodpovědnost;
  • žáci získali kladný vztah ke škole a k učení.

Přínos slovního hodnocení pro vzdělávací proces - pro výuku:

  • slovní hodnocení rozšiřuje prostor pro netradiční formy výuky (skupinové práce, projektové vyučování, soustředěná výuka apod.);
  • dává možnost posuzovat žáka individuálně, bez porovnání s úrovní jiných žáků, nutí učitele daleko důsledněji a hlouběji se o žáky zajímat, poznávat ho, přemýšlet o něm a nacházet skutečně individuální přístup k jeho práci a hodnocení;
  • dává přirozenou příležitost k prolínání výchovy a vzdělávání (konzultace k hodnocení, sebehodnocení apod.).

Slovní hodnocení klade na učitele nesrovnatelně vyšší nároky časové i profesionálně odborné. Učitelé, kteří se i přesto k tomuto způsobu hodnocení rozhodnou, činí tak především s vědomím zodpovědnosti za zdravý vývoj žáka.

Přínos pro dobrou spolupráci s rodinou:

  • slovní hodnocení poskytuje rodičům daleko více konkrétnějších informací o žákovi;
  • kromě hodnocení žáka se rodiče dozvídají i o jeho specifických schopnostech, které je třeba rozvíjet, o způsobech nápravy nedostatků, o pozitivních změnách, které by klasifikace jen těžko zaznamenala;
  • slovní hodnocení vytváří větší prostor pro spolupráci rodičů se školou, pro společný zájem o žáka a jeho zdravý vývoj.
Závěr

Slovní hodnocení se v podmínkách naší školy jednoznačně osvědčilo jako součást netradičního přístupu k výchovně vzdělávací práci. Všechny zúčastněné strany jej hodnotí jako kvalitativní posun směrem k žákovi. Za největší přínos považujeme možnost postihnout nejen vědomosti a dovednosti žáka, ale zaznamenat i jeho osobnostní složky (stránky).

Autor
Marie Slejšková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků