V současné době jsou k dispozici různé rozvíjející intervenční programy na posílení školní připravenosti, které stimulují rozvoj jednotlivých složek školní připravenosti. Tyto stimulační programy mohou být jak preventivní, tak již intervenční. S takovýmto programem mohou pracovat rodiče pod vedením pedagoga či psychologa, ale mohou být zařazeny i do práce MŠ, PPP jako forma skupinového i individuálního učení. Jedním z takovýchto programů je i Šance pro vaše dítě.
V rámci Projektu Šance pro vaše dítě, společnosti Montessori ČR, o. s., který byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci OP Vzdělání pro konkurenceschopnost, v oblasti Rovné příležitosti dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vznikl stimulační program, který je zaměřen na přípravu dětí předškolního věku před vstupem do základní školy. Tento program využívá přítomnost rodičů, kteří mají možnost pozorovat práci dětí, pracovat společně s dětmi a náměty z lekcí využít pro domácí přípravu. Program „Šance pro vaše dítě“ je podpůrně intervenční program, který využívá způsob práce a originální pomůcky z Montessori pedagogiky. Je zaměřen na děti, které mají v předškolní přípravě specifické potřeby. Tyto důvody mohou být:
Začal v březnu 2010 a trval tři roky. Byl pilotně ověřován v 8. mateřských centrech, mateřských a základních školách. Naše MŠ Na Vyhaslém 3197 v Kladně prošla pilotním ověřováním. V současné době tento program v MŠ pro rodiče a předškolní děti s úspěchem realizujeme již čtvrtým rokem. Rodiče o tomto programu informujeme na začátku školního roku na zahajovací schůzce formou ústní prezentace s krátkým filmem, vyvěšenými plakátky s informacemi v šatnách dětí a informacemi na školním webu. Rodiče projevují o tento program zájem z několika důvodů. Láká je možnost pracovat společně se svým dítětem, vidět své dítě při práci i jinde než doma. Vidět, jak dítě reaguje na ostatní děti, dozvědět se více o pomůckách a metodách Montessori, hlouběji porozumět Montessori vzdělávání, být více informováni o problematice školní připravenosti a vstupu dítěte do základní školy.
Skupinu tvořilo pod vedením tří učitelek 10 až 12 dětí a jejich rodiče. Lekce byly realizované 1krát týdně vždy v úterý od 15:00 hodin do 16:30 hodin. Čas jsme zvolili podle časových možností rodičů a dětí tak, aby děti ještě nebyly unaveny. Zjistili jsme, že optimální období pro průběh tohoto programu je listopad až březen. Celý program probíhal po dobu 5 měsíců. Děti pracovaly převážně s pomůckami a materiály z pedagogického systému Montessori. Do programu byl přizván psycholog a speciální pedagog se zkušenostmi v poradenské péči. Ve spolupráci s nimi byl sestaven nestandardizovaný test, jehož účelem bylo posoudit připravenost dětí pro zahájení nácviku čtení, psaní a výuku základních matematických operací, tj. test školní zralosti dětí v pěti základních oblastech: matematické představy, prostorová a časová orientace a zrakové rozlišování, sluchové vnímání, grafomotorika. V každé z pěti oblastí bylo možno dosáhnout maximálního počtu 22 bodů, tj. maximum celkem 110 bodů. Orientačně byla stanovena přibližná hranice školní zralosti na 70 bodů. Při dosažení méně než 70 bodů existuje riziko, že dítě ještě není v několika oblastech připraveno pro nástup do školy.
Provedení testů před začátkem programu nám ukázalo, v jaké konkrétní oblasti mají děti slabiny, a v průběhu lekcí jsme s těmito nedostatky pracovali. Tyto závěry jsem konzultovala s rodiči dětí a ti se díky informacím mohli při domácí přípravě také na tuto oblast zaměřit. Po absolvování programu jsem provedla s dětmi kontrolní test a ten ukázal, zda děti udělaly v jednotlivých oblastech pokroky. Rodiče jsem o výsledcích informovala formou individuálních konzultací. Na základě zjištěných výrazných slabin pak rodičům doporučujeme vyšetření v PPP.
Obsahem je deset tematických celků (seznámení dětí a rodičů + pravidla pro práci, sluchové vnímání, ruka – ovládání pohybů ruky pro psaní, zrakové rozlišování, lidské tělo, dějový sled – časová posloupnost – části dne, příroda – živočichové – rostliny, moje místo na Zemi, roční období – orientace v čase – režim dne, závěrečná slavnost – praktické činnosti). Jednotlivé činnosti byly rozděleny dle pedagogiky Montessori do oblastí:
Struktura lekce je rozdělena do čtyř částí. Úvodní společná část: v komunitním kruhu – na elipse, chůze po linii (cvičení koordinace celého těla), komunikace ve skupině (verbální dovednosti), společenská pravidla (pozdrav, přivítání, požádání o pomoc, respektování mluvčího, …), společná aktivita pro děti i rodiče. Hlavní část: volná práce dětí s materiály a pomůckami, dítě pracuje samo nebo s pomocí lektora, samo či s pomocí lektora si kontroluje práci, samo si vybírá další materiál. Práce rodičů: společná konzultace, informace o specifických Montessori pomůckách, praktické i teoretické informace z oblasti vzdělávání dětí, školní zralosti a připravenosti, pozorování dětí dle pokynů lektora, společná práce s dítětem. Závěrečná část – společné sdílení, reflexe (vede děti k sebehodnocení), vyjádření pocitů, formulace otázek, společná aktivita rodiče a děti, zadání úkolů pro práci doma.
Pohyblivá abeceda (jednodušší verze: dítě má kartičku s názvem a skládá podle vzoru – trénování zrakového rozlišování; náročnější verze: dítě si řekne název zvířete podle modelu, následně ho řekne po písmenkách beran – b e r a n a jde hledat jednotlivá písmena, která skládá tak, jak to slyší.
Stimulační program Šance pro vaše dítě je vhodným programem pro přípravu dětí před vstupem do základní školy, který pomůže lépe připravit děti a vyrovnat určité deficity. Pro používání programu potřebují být lektoři proškoleni pro práci s didaktickým Montessori materiálem a vedením dětí ve věku od 3 do 6 let podle pedagogického systému Montessori.
Velkým přínosem je přímé zapojení aktivních a informovaných rodičů. Mají možnost objektivně pozorovat své dítě a porovnat ho s ostatními, poznat jeho silné a slabé stránky, naučit se s dítětem pracovat, naučit se ho více respektovat a nezasahovat mu do jeho práce. Značný přínosem je také možnost pracovat ve větší skupině stejně starých dětí, což se při naší práci v heterogenních skupinách v mateřské škole vždy nedaří.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025