Odborné články Předškolní vzdělávání Autoevaluace na dvoutřídní mateřské škole.
Odborný článek

Autoevaluace na dvoutřídní mateřské škole.

26. 6. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Libuše Dlasková
Spoluautor
Zdeňka Drahokoupilová

Anotace

Autorky příspěvku nastínily systémový přístup k autoevaluaci ve dvoutřídní mateřské škole, která je součástí základní školy. Jsou vytyčeny nástroje k operativnímu využití získaných poznatků z hodnocení pro zkvalitnění další práce. Východiskem ke zpracování autoevaluačního systému byla analýza výchozích podmínek školy po prvním roce realizace ŠVP.

Autorky příspěvku nastínily systémový přístup k autoevaluaci ve dvoutřídní mateřské škole, která je součástí základní školy. Jsou vytyčeny nástroje k operativnímu využití získaných poznatků z hodnocení pro zkvalitnění další práce. Východiskem ke zpracování autoevaluačního systému byla analýza výchozích podmínek školy po prvním roce realizace ŠVP.

Autoevaluační systém podmínek (kritéria a nástroje)

Vnější zdroje informací o práci mateřské školy
  1. Zřizovatel: analýza ohlasů na práci školy v obci.
  2. Rodiče, žáci ZŠ: využívání "Schránky na dotazy a připomínky", anonymní předávání námětů, stížností apod.

Vlastní hodnocení školy: návrh struktury vlastního hodnocení školy ze všech požadovaných oblastí bude projednán na pedagogické radě v září 2006.

Nástroje pro další zkvalitnění práce mateřské školy

Na základě informací získaných autoevaluací práce školy se operativně v průběhu školního roku:

  • zaměří plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků;
  • začlení daná problematika do jednání pedagogických rad;
  • aktuálně upraví plán kontrolní a hospitační činnosti;
  • aktuálně upraví plán spolupráce s rodičovskou veřejností a se zřizovatelem.
Kritéria hodnocení

Odpověď:

1 - výsledek hodnocení vynikající;
2 - výsledek hodnocení velmi dobrý;
3 - výsledek hodnocení ještě vyhovující;
4 - výsledek hodnocení nevyhovující.

Otázky zjišťující stav

1. Podmínky
(věcné, životospráva, psychosociální, organizace, řízení, personální, spoluúčast rodičů)

  • Umožňuje skladba hraček rozvoj:
    • spontánních aktivit chlapců?
    • rozvoj námětových her?
    • rozvoj konstruktivních her?
  • Umožňuje skladba hraček rozvoj:
    • spontánních aktivit děvčat?
    • rozvoj námětových her?
    • rozvoj konstruktivních her?
  • Je v nabídce dostatečné zastoupení hračkami pro nejmladší děti?
  • Je v nabídce dostatečné zastoupení hračkami, pomůckami, knihami pro děti 6 - 7leté?
  • Vidí děti většinu hraček a mohou si je samostatně brát i ukládat?
  • Mají děti příležitost v průběhu dne relaxovat v klidném koutku?
  • Využívají děti koutek k relaxaci?
  • Mají děti dostatek soukromí:
    • k rozvoji spontánních her?
    • na toaletách?
  • Připomíná učitelka dětem potřebu pití (v létě i při pobytu venku)?
  • Jsou děti v MŠ spokojené (nepláčí, zapojují se do her, komunikují, spolupracují, jedí, smějí se, nejsou často nemocné, převažuje vstřícný přístup ke spolupráci ze strany rodičů - po adaptačním procesu)?
  • Jsou ve třídě vytvořena funkční pravidla vzájemného soužití?
  • Podílely se na tvorbě pravidel děti?
  • Je v denním režimu dostatečný časový prostor pro spontánní aktivity?
  • Je míra organizovanosti dětí přiměřená?
  • Preferuje učitelka aktivní podíl dětí na učení?
  • Využívá představivosti dětí k posílení jejich motivace?
  • Využívá praktické činnosti (experimentace) k podněcování aktivity dětí?
  • Obdrží každý zaměstnanec MŠ i rodič žádoucí informaci včas?
  • Pomáhá zavedený systém každému zaměstnanci i rodiči získávat potřebné informace?
  • Dochází k tzv. informačním šumům?
  • Je provoz MŠ zajišťován plynule?
  • Jsou případné překážky odstraňovány pověřenými zaměstnanci MŠ (ZŠ) operativně a účinně?
  • Umožňuje profesní růst v rámci DVPP aktivní účast pedagogické pracovnice na aktualizaci ŠVP?
  • Odpovídá úroveň zpracovaných IB v ŠVP požadavkům RVP PV?
  • Uplatňuje učitelka poznatky získané v DVPP ve vlastní praxi?
  • Účastní se většina rodičů společných akcí?
  • Zvyšuje se zájem rodičů po společné akci o dění v MŠ?
  • Přispívají rodiče vlastními náměty k obohacení programu dětí v MŠ?
  • Převažují v neformálním hodnocení práce MŠ ze strany rodičů pozitiva?

2. Obsah vzdělávání

  • Odpovídá struktura IB požadavkům RVP PV (název, záměr, hlavní výstupy, s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám)?
  • Je plánování pomocí TVP funkční (konkretizace IB ze ŠVP, nabídka činností vzhledem k možnostem a zájmům dětí ve třídách)?
  • Vedou činnosti nabízení v rámci IB k naplňování všech klíčových kompetencí stanovených RVP PV?
  • Jsou ve vzdělávací nabídce zastoupené činnosti ze všech pěti oblastí RVP PV?

3. Průběh vzdělávání

  • Podněcuje prostředí svým vybavením a uspořádáním k samostatné činnosti dětí?
  • Rozvíjí učitelka herní situace v roli spoluhráče?
  • Rozvíjí učitelka cíleně, ale taktně spontánní hry dětí?
  • Rozvíjejí nabízené činnosti celostně všechny smysly?
  • Opravuje učitelka nesprávné výrazy v jazykových projevech dětí?
  • Je sama žádoucím příkladem ve slovním projevu?
  • Zabývá se učitelka nápravou nesprávné výslovnosti dětí?
  • Vytváří dostatečný časový prostor k řečové aktivitě každého jednotlivce?
  • Vede učitelka děti ke správným návykům při komunikaci (neskákat do řeči, sledovat řečníka, formulovat otázku atd.)?
  • Opravuje učitelka děti při provádění zdravotně preventivních cviků?
  • Je sama dobrým příkladem při cvičení?
  • Snaží se diferencovat přístup ke cvičícím dětem z hlediska potřeb a možností každého?
  • Používá ke zvýšení účinnosti cvičení náčiní, nářadí, hudební doprovod apod.?
  • Respektuje individuální potřeby dětí v oblasti:
    • odpočinku;
    • pohybu;
    • vlastního tempa;
    • soukromí;
    • zájmu a přání;
    • aktuálního zdravotního stavu;
    • stravování (zejména pití)?

4. Výsledky vzdělávání u dětí

  • Umožňují dětem získané poznatky a dovedností aktivní účast v:
    • tvořivých;
    • konstruktivních;
    • dramatických;
    • hudebních;
    • výtvarných;
    • tanečních činnostech?
  • Dokáží se děti soustředit po nezbytně nutnou dobu (četba, poslech atd.)?
  • Uklízejí děti bez (opakované) výzvy hračky, výtvarný materiál apod.?
  • Přistupují k dokončování práce s dostatečnou mírou pečlivosti?
  • Navrhují děti vlastní řešení rozličných situací?
  • Rozvíjejí spontánní hry s vrstevníky pomocí fantazie, představivosti?
  • Dospějí ve svém myšlení ke konkrétním závěrům?
  • Věnují řešení problému dostatečný zájem?
  • Hovoří děti ve vhodně formulovaných větách?
  • Vyjadřují samostatně své myšlenky?
  • Dokáží děti vyjádřit svůj zážitek?
  • Je si většina dětí vědoma existence dohodnutých pravidel?
  • Respektuje většina dětí dohodnutá pravidla?
  • Upozorní některé dítě samo od sebe kamaráda na porušení dohodnutého pravidla?
  • Je spontánní hra průběžně obohacována a rozvíjena (ne pouhá manipulace s hračkami)?
  • Je většina dětí při hře vstřícná k potřebám kamaráda?
  • Dokáží se děti domluvit o rozdělení rolí ve hře (bez agresivity)?
  • Převažují v ohlasech na práci MŠ ze strany širší veřejnosti pozitiva?
  • Jaká je úspěšnost vstupu dětí do ZŠ:
    • sociální zralost;
    • předpoklady k učení a poznávání;
    • samostatnost.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
52.73 kB
Ostatní
Autoevaluační systém podmínek (kritéria a nástroje)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Libuše Dlasková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Autoevaluace školy