Patříte k těm, kteří neradi učí celý rok stereotypní formou výkladu? Chcete vidět zájem většiny žáků nejen v hodinách, ale i mimo ně? Připadá vám, že máte ve třídě šikovné žáky, jen se prostě neradi učí něco nazpaměť? Přesto byste je chtěli ocenit a ještě jste nepřišli na způsob, jak je vtáhnout do výuky? Nikdy za vámi nechodili kolegové, aby zjistili, co se to vlastně děje, protože i méně snaživí žáci po nich požadují informace přímo nesouvisející s výukou jejich předmětu? Jste na jednu stranu odvážný "dobrodruh", ale na druhou odpovědný učitel, který nechce nic zanedbat a ví, že pro výuku občanské výchovy máme málo hodin? Chtěli byste tedy najít něco, čím byste zaujali, nemuseli se vzdát mnoha hodin jen "pro hraní" a zároveň byste mohli učit v rámci osnov a s pomocí své oblíbené učebnice a internetu? Nebojíte se práce ve skupinách? Zkuste veletrh fiktivních firem (VFF).
Máte-li čas na přípravy, které vám v prvním roce zaberou více času než obvykle, a nepospícháte-li každý den hned po vyučování domů, zkuste tento projekt. Z vlastní zkušenosti ho mohu doporučit. Mám pocit, že je každým rokem lepší. Nejdříve mě překvapilo, že i velmi tiší, nenápadní a někdy i značně laxní žáci mají své záliby, jimž se velmi intenzivně věnují. Oklikou se dozvíte, čemu zajímavému se věnují rodiče (porodnice, plastická chirurgie, truhláři, módní návrháři, vitráže...). Snad poprvé jsem viděla některé žáky oblečené jinak než v sepraných džínách, zjistila jsem, kolik z nich je výtvarně nadaných, kolik mě předčí při práci s počítačem, jak snadno se dokáží domluvit se zahraničními lektory, když jim chtějí představit svou firmu nebo nabídnout své zboží či služby. Jediné, co opravdu potřebujete, je elán a několik paralelních tříd v jednom ročníku. Některé ročníky veletrhů vede jeden vyučující, jindy jsme spolupracovali ve třech. Jsou možné obě varianty, jen se při té druhé musíte pečlivě dohodnout na pravidlech a pak je již neupravovat.
Tento projekt je určen pro žáky 9. tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Splňuje podmínky dané osnovami pro základní školu a požadavky stanovené RVP. Projekt byl poprvé realizován na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze ve školním roce 1998/99. Od té doby tuto myšlenku každoročně využívá řada učitelů.
Původní nápad jsem převzala z Veletrhů fiktivních firem, které pravidelně pořádají obchodní akademie. Na nich žáci zakládají různé fiktivní firmy, v jejichž rámci podnikají a prověřují si své teoretické znalosti z účetnictví, marketingu a jiných odborných předmětů. To pro nás, učitele OV nebo ZSV, není přijatelné. Při tvorbě tohoto projektu jsem si tedy vzala k ruce osnovy a stavěla na dvou tematických celcích - Občan v ekonomických a sociálních vztazích.
Velkou výhodou pro práci na VFF je fungující mezioborová spolupráce - např. při vytváření plakátu a jiných propagačních materiálů (VV), prezentace firmy a pozvánky (český jazyk, v případě možnosti i cizí jazyky), sestavování tabulek a prezentací na webových stránkách (informatika), konzultace s učiteli matematiky. Není-li tomu tak, nebojte se, mohli byste prolomit ledy (a jednou to musí být poprvé).
Poprvé jsme projekt vyzkoušeli ve školním roce 1998/99, čtyři roky jsem jej vedla já. Někdy jsem učila všechny třídy (3 - 4 po třiceti žácích), jindy jsem spolupracovala s kolegyněmi, které učily v paralelních třídách. Po dobu mé mateřské dovolené jsem sledovala vše jen z povzdálí, hlavně přes internet - fotografie z veletrhu jsou na domovských stránkách našeho gymnázia (www.gjn.cz). Postupně se přidávali i kolegové, kteří VFF využili pro svůj obor (hlavně při vyučování cizích jazyků a informatiky).
Projekt VFF je plně v souladu s RVP ZV. Jeho úkolem je tedy mj. i utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. V tomto ohledu je daný projekt ideálním nástrojem, jak se lze zaměřit na většinu klíčových kompetencí tak, jak je uvádí dokument RVP ZV. Projekt se zejména věnuje občanské, sociální a personální kompetenci - žák:
Do tohoto výčtu patří i kompetence pracovní - žák:
K dalším klíčovým tématům, kterým je v rámci projektu věnována pozornost, patří kompetence k učení a k řešení problémů - žák:
Dále sem patří kompetence komunikativní - žák:
Osobnostní a sociální výchova klade důraz na získávání praktických dovedností spjatých s tématem Občan v hospodářských a sociálních vztazích. U žáků je v rámci tohoto průřezového tématu rozvíjena schopnost poznávání a sebepoznání, dále pak kreativita, komunikace, kooperace a soutěživost, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, hodnoty, postoje.
Do projektu se výrazným způsobem promítá i průřezové téma Výchova demokratického občana. Toto téma má vazbu na různé vzdělávací oblasti, zejména pak na ty, v nichž se tematizuje vztah k sobě samému i ostatním lidem, k okolnímu prostředí, k normám i hodnotám. Ve spojitosti s projektem je třeba zmínit tematické celky tohoto průřezového tématu, jako např. Občan, občanská společnost a stát či Občanská společnost a škola.
Důležitou složkou projektu je Mediální výchova. Při tvorbě reklamy se žáci učí sestavit mediální sdělení, pochopit fungování a vliv hromadných sdělovacích prostředků ve společnosti.
Z vlastní zkušenosti vím, že musím napsat nejméně 12 - 13 hodin. Tím jsem začínala. Nyní (dovolí-li čas a kolegové) přidávám jednu hodinu před samotným veletrhem, tomu věnuji jedno dopoledne (1 vyučovací hodina - příprava místnosti a stánků, 2 hodiny - obchodování, 1 hodina - "papírování", úklid...). Jedna hodina patří dojmům, hodnocení, fotografiím, videu. Nakonec se tedy vše vyšplhá až na 15 hodin.
Pokud jste stále ještě přesvědčení, že to chcete zkusit, přeji vám hodně štěstí při realizaci veletrhu fiktivních firem a hodně radosti po jeho dokončení. Snad se vám podaří (stejně jako mně) založit ve vaší škole novou tradici.
Prošli jste s úspěchem celým projektem? Pak vám gratuluji! Napadá vás nyní mnoho inovací? Napište si je hned! Třeba jen v bodech, protože příští rok se vám budou hodit. Každý rok mě napadne něco nového, co potom v přípravném období znovu promyslím. Stejně musím zjišťovat aktuální informace, týkající se právních norem, sociálního zabezpečení, podnikání. Jsem pak velmi ráda, když najdu své poznámky, kam si po skončení projektu přidám pár možných inovací. S odstupem jednoho roku se na některé z nich dívám velmi shovívavě, ale jiné mi ušetří spoustu času a práce.
Jste unavení? Připadáte si jako "vymačkaný citron"? Všechno chce čas! První ročník byl zkušební, druhým rokem už budete jen vychytávat drobné nedostatky a třetím rokem už budete ostříleným borcem! A to stojí zato.
Literatura a informační zdroje:
Bílý, J.: Výchova k občanství. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1995.
Jirásková, V.: Občan v demokratické společnosti. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999.
Kol. autorů: Občanská výchova pro 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000.
Nagel, K.: Úspěch! strategie a metody. Praha: Grada, 1992.
Práce a sociální politika - měsíčník MPSV ČR. 7-8, 2006.
Schwalbe, H.: Praktická reklama. Praha: Grada, 1994.
Učební osnovy pro 6. - 9. ročník OV.
Valenta, M.: Občanská výchova pro 9. ročník. 1. vydání. Praha: Práce, 1998.
Vančurová, A. - Láchová, L.: Daňový rozhled. Praha, Vox consult 1995 (a aktualizace).
www.jobs.cz
www.jobdnes.cz
www.portal.mpsv.cz/eures
www.ajob.cz
www.prace.cz
www.portal.mpsv.cz (i právní předpisy, jako Zákoník práce)
www.uradprace.cz
www.business.center.cz (Živnostenský zákon)
www.mfcr.cz (veřejné finance)
Poznámky k přílohám:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.