Zaměření projektu
Fyzický rozvoj a pohybová koordinace
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Jazyk a řeč
Výslovnost, gramatická správnost řeči, porozumění, vyjadřování, dorozumívání
Poznávací schopnosti
Pozornost, soustředěnost, paměť
Tvořivost, vynalézavost
Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace
Řešení problémů, učení
Sebepojetí, city, vůle
Sebeovládání a přizpůsobivost
Společenská pravidla a návyky
Sociabilita
Průvodce programem: maňásek veverka Čiperka
Konkrétní příklad jedné lekce
„Děti, prohlédněte si obrázek a zkuste uhodnout, o čem si dnes budeme číst.“
Děti si prohlíží obrázek z knihy J. Zemana „Obětavá Zrzečka“ a odpovídají na otázku podle svého uvážení, zvažují souvislost s předchozím textem.
Text: (J. Zeman – Obětavá Zrzečka, str. 20, 21) Druhý den ráno byla na Starém dubě velká porada. Zvířátka se radila, kdo půjde požádat datla o prohlídku nemocného dubu. Kupodivu, nikdo se k tomu neměl. Malí ptáčkové se báli a větší se vymlouvali na všecko možné a jeden po druhém se ztráceli. Měli právě mnoho starostí s hnízdečky a vajíčky, a někteří již měli mladé. Nakonec jim Zrzečka všem vyhubovala a prohlásila, že půjde sama. „Bude to nebezpečná cesta,“ řekl děda Havran, když zůstal se Zrzečkou sám, „ale myslím, že to dokážeš…“
Otázky:
Co myslíte, dokáže veverka pomoci starému dubu?
Co asi znamená pro veverku, když ji čeká nebezpečná cesta?
Jaká nebezpečí na ni mohou čekat?
Dalo by se to vyřešit i jinak?
- překážková dráha – nebezpečná cesta: prolézání, přelézání, chůze po lavičce, lezení „po třech“ (využití motivace „veverku bolí nožička“)
- práce ve dvojicích – sestavit části obrázku v celek
- obkreslování podle šablony, vystřihování
„Děti, zažily jste někdy něco podobného jako veverka Zrzečka? Něco, co jste si myslely, že nezvládnete? Jak se vám dařilo sestavit obrázek, lézt se zvednutou rukou?“
Nechám děti, aby mohly sdělovat své dojmy, názory, získané zkušenosti.
Maňásek veverka rozdá dětem za odměnu část oříšků, zbývající si necháme na zítřejší pokračování příběhu.
Celková reflexe je součástí prezentace.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025