Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Teplotní změny v chladící směsi
Odborný článek

Teplotní změny v chladící směsi

26. 9. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Markéta Štefková

Anotace

Popis pokusu, kterým sledujeme teplotní změny v chladící směsi ledu a NaCl v poměru 3:1 s využitím počítačového systému Ises.

Žáci sami jen velmi obtížně propojují poznatky z jednotlivých předmětů. Žák by si měl ze školy odnést ucelený přehled o přírodě a společnosti, proto se v této laboratorní úloze snažím poukázat na obsahovou koordinaci vzdělávacího obsahu fyziky a chemie.

Přírodní vědy se dnes v praxi či v experimentální činnosti neobejdou bez špičkové technologie, zejména bez automatizace měření. Žáci se díky měření pomocí systému Ises blíže seznámí s metodami vědeckého výzkumu. Při své experimentální činnosti ve fyzice si tak ověří nejen svoje vědomosti a dovednosti z tohoto předmětu, ale i vědomosti a dovednosti z oblasti informatiky a informační a komunikační technologie.

Pracovní listy obsahují seznam pomůcek a chemikálií potřebných k provedení pokusu, úkol, postup a pozorování. Při tomto pokusu, jež je ve výuce realizován formou laboratorní úlohy, si žáci v praxi vyzkouší platnost již dříve získaných poznatků (z předchozí hodiny) a ve spolupráci s učitelem závěry utřídí a zobecní. Tato úloha je nadstandardní nejen teoretickým obsahem učiva, ale i provedením, proto tuto úlohu doporučuji zařadit do semináře, popřípadě do přírodovědného kroužku.

Průběh hodiny

V této laboratorní úloze budou žáci používat počítačový systém Ises; je tedy nezbytné nejprve žáky s tímto systémem seznámit a ujistit se, že dokonale ovládají základy práce s tímto systémem. Dále budou žáci pracovat ve skupinkách a budou zaznamenávat získané poznatky do kapitoly "pozorování". Předkládaný pracovní list bude mít každý žák svůj, aby získané poznatky a závěry mohl využít i později. Ke konci vyučovací hodiny učitel společně se žáky zhodnotí jejich dosažené výsledky, výsledky společně zobecní a formulují závěr. Žáci získají grafický záznam měření (závislosti teploty na čase) a nalepí si ho na pracovní listy, popřípadě do sešitu (na obr. 1 je znázorněna závislost teploty chladící směsi na čase tak, jak ji budou žáci sledovat na počítači).

Chladící směs NaCl - voda + led (1:3)
1. Chladící směs NaCl - voda + led (1:3)



Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
107.42 kB
PDF
PRACOVNÍ LIST - Teplotní změny v chladící směsi

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Markéta Štefková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Teplotní čidlo, kalorimetr, odměrný válec, laboratorní váhy, váženka, laboratorní lžíce, skleněná tyčinka, PC (systém Ises), NaCl, drcený led, destilovaná voda