Odborné články Gymnaziální vzdělávání Teplotní změny v chladící směsi
Odborný článek

Teplotní změny v chladící směsi

26. 9. 2007
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Markéta Štefková

Anotace

Popis pokusu, kterým sledujeme teplotní změny v chladící směsi ledu a NaCl v poměru 3:1 s využitím počítačového systému Ises.

Žáci sami jen velmi obtížně propojují poznatky z jednotlivých předmětů. Žák by si měl ze školy odnést ucelený přehled o přírodě a společnosti, proto se v této laboratorní úloze snažím poukázat na obsahovou koordinaci vzdělávacího obsahu fyziky a chemie.

Přírodní vědy se dnes v praxi či v experimentální činnosti neobejdou bez špičkové technologie, zejména bez automatizace měření. Žáci se díky měření pomocí systému Ises blíže seznámí s metodami vědeckého výzkumu. Při své experimentální činnosti ve fyzice si tak ověří nejen svoje vědomosti a dovednosti z tohoto předmětu, ale i vědomosti a dovednosti z oblasti informatiky a informační a komunikační technologie.

Pracovní listy obsahují seznam pomůcek a chemikálií potřebných k provedení pokusu, úkol, postup a pozorování. Při tomto pokusu, jež je ve výuce realizován formou laboratorní úlohy, si žáci v praxi vyzkouší platnost již dříve získaných poznatků (z předchozí hodiny) a ve spolupráci s učitelem závěry utřídí a zobecní. Tato úloha je nadstandardní nejen teoretickým obsahem učiva, ale i provedením, proto tuto úlohu doporučuji zařadit do semináře, popřípadě do přírodovědného kroužku.

Průběh hodiny

V této laboratorní úloze budou žáci používat počítačový systém Ises; je tedy nezbytné nejprve žáky s tímto systémem seznámit a ujistit se, že dokonale ovládají základy práce s tímto systémem. Dále budou žáci pracovat ve skupinkách a budou zaznamenávat získané poznatky do kapitoly "pozorování". Předkládaný pracovní list bude mít každý žák svůj, aby získané poznatky a závěry mohl využít i později. Ke konci vyučovací hodiny učitel společně se žáky zhodnotí jejich dosažené výsledky, výsledky společně zobecní a formulují závěr. Žáci získají grafický záznam měření (závislosti teploty na čase) a nalepí si ho na pracovní listy, popřípadě do sešitu (na obr. 1 je znázorněna závislost teploty chladící směsi na čase tak, jak ji budou žáci sledovat na počítači).

Chladící směs NaCl - voda + led (1:3)
1. Chladící směs NaCl - voda + led (1:3)



Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
107.42 kB
PDF
PRACOVNÍ LIST - Teplotní změny v chladící směsi
Autor
Markéta Štefková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Teplotní čidlo, kalorimetr, odměrný válec, laboratorní váhy, váženka, laboratorní lžíce, skleněná tyčinka, PC (systém Ises), NaCl, drcený led, destilovaná voda