Odborné články Základní vzdělávání Znáš české dějiny středověku a raného novověku?
Odborný článek

Znáš české dějiny středověku a raného novověku?

19. 3. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Ve dvojicích, samostatně i ve skupinách si žáci netradičním způsobem ověří své znalosti z českých dějin. Setkají se se jmény panovníků, jejich žen, s důležitými letopočty i událostmi.

Ve dvojicích, samostatně i ve skupinách si žáci netradičním způsobem ověří své znalosti z českých dějin. Setkají se se jmény panovníků, jejich žen, s důležitými letopočty i událostmi.

Cíl hodiny
Znalosti, schopnosti, dovednosti:
  • žák prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení souvislosti evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje
  • žák seřadí panovníky tak, jak postupně vládli
  • žák podle popisu pozná osoby českých královen a přiřadí k nim jejich manžele
  • žák zná nejznámější data a události, ke kterým se váží
  • žák vysvětlí pojmy a termíny, které se váží k probranému učivu
Hodnoty, postoje:
  • žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení
  • žák je schopen pracovat ve dvojici
  • žák chápe, že nemusí vše znát, proto umí hledat ve svém sešitě a informace z něj použít, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • žák umí spolupracovat s ostatními ve skupině, přispívá k diskusi v malé skupině, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
  • operuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislostí, utváří si komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy
Kroky realizace:
1. Vladaři
  • žáci pracují ve dvojicích
  • učitel každé dvojici rozdá lístečky se jmény vladařů (nakopírovaná a nastříhaná příloha č. 1)
  • úkolem žáků je seřadit jména vladařů tak, jak vládli
  • po dokončení si společně s učitelem práci zkontrolují
2. Manželky panovníků
  • žáci pracují stále ve dvojicích, mají sešit k dějepisu
  • učitel bude nyní představovat postupně jednotlivé manželky panovníků; o každé řekne několik vět, nesmí prozradit její jméno, ani jméno jejího manžela (příloha č. 2)
  • žáci se pokusí uhádnout, o které ženy se jedná, jejich jména si zapíší
  • učitel řekne žákům správné řešení, oni si popř. opraví své tipy
  • nyní se pokusí napsat ke každé ženě, čí byla manželkou
  • učitel s žáky opět zkontroluje správnost řešení
3. Roky
  • každý žák pracuje samostatně
  • učitel napíše na tabuli roky
  • žáci si je opíší do sešitu a snaží se ke každému napsat, co se k tomuto roku váže, co se stalo
  • učitel vybídne žáky, aby použili zápisy ze sešitu, a pokud si nejsou jisti, aby si správné odpovědi našli v sešitě a doplnili
  • následuje opět společná kontrola
4. Co to je?
  • žáci se rozdělí do skupin po čtyřech
  • každá skupina dostane nakopírovanou přílohu č. 4
  • úkolem každé skupiny je vybrat si osm pojmů a vymyslet hádanky tak, aby odpovědí byla právě uvedená událost, věc, osoba... (např. Co je to? Má to čtyři body a je to odvážný program husitů? - 4 pražské artikuly)
  • skupiny si čtou pod vedením učitele hádanky a odpovídají, tím zjistí správnost svých odpovědí
Výstupy:
  • správně složené pořadí panovníků v Čechách
  • dvojice královen a králů
  • určení událostí s letopočtem
  • vymyšlené hádanky
Hodnocení

Pro žáky je tento typ opakování probraného učiva velmi zábavný a přínosný. Nemají trému, protože u něj mohou používat sešity, sousedy, pomoc celé skupiny.

Literatura a použité zdroje

[1] – PICKOVÁ, Dana ; KUBÚ, Naďa. Dějiny středověku a raného novověku - 1. 1. vydání. Praha : SPL, 1995. 63 s. ISBN 80-208-0334-3.
[2] – AUGUSTA, Pavel; HONZÁK, František; PICKOVÁ, Dana. et al. Dějiny středověku a raného novověku - 2. . 1. vydání. Praha : SPL, 1996. 64 s. ISBN 80-208-0374-2.
[3] – AUGUSTA, Pavel; HONZÁK, František. Dějiny středověku a raného novověku - 3 . 1. vydání. Praha : SPL, 1996. 48 s. ISBN 80-208-0382-3.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
29.3 kB
PDF
Příloha č. 1 - Vladaři
pdf
27.34 kB
PDF
Příloha č. 2 - Manželky panovníků
pdf
22.46 kB
PDF
Příloha č. 3 - Roky
pdf
24.41 kB
PDF
Příloha č. 4 - Co nebo kdo to je?

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* nakopírovaná a rozstříhaná příloha č. 1 * psací potřeby * sešit do dějepisu * příloha č. 2 * nakopírovaná příloha č. 4