Příručka Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka obsahuje rozpracované složky definice čtenářské gramotnosti do dílčích kategorií a sledovatelných indikátorů. Co se týče vysuzování, klíčové jsou tyto:[1]
Žák předvídá
Žák si vyjasňuje při čtení[2]
Žák si klade otázky k lepšímu porozumění textu
Žák vyvozuje, vysuzuje nebo posuzuje
Žák hledá a nalézá souvislosti
Průběh aktivity[3]
Než dostanou žáci text, který mají číst s předvídáním, je nutné zařadit aktivitu před čtením. Ta může mít různou konkrétní podobu podle textu, který bude čten, a podle vzdělávacích cílů, kterých má být se žáky dosaženo. Typicky se zařazuje u beletrie:
předvídání z klíčových slov,
předvídání z názvu a jména autora,
předvídání z ilustrací k textu.
Méně obvyklou technikou může být kladení otázek pomocí metody rybí kost k obrázku z příběhu (a snaha na otázky si před čtením odpovědět).
Aktivita při čtení
„Žáci čtou samostatně text, který je rozdělený na části. Před četbou každé části předvídají, o čem bude nejspíš další část vybraného textu. Učitel je vede k tomu, aby své předpovědi zdůvodňovali, aby rozpoznávali vodítka pro předpovědi v textu.“[4]
Je ke zvážení učitele, kteří autoři a které texty jsou pro jeho žáky ti praví. Pro praxi na druhém stupni základního vzdělávání můžeme doporučit některé povídky a krátké prózy ze současné české literatury. V práci s mládeží se osvědčili autoři, kteří píší dětem blízké příběhy jako Jan Balabán, vybrané části knížek Radky Denemarkové, Jáchym Topol, Petra Soukupová nebo Edgar Dutka.
Výše uvedené texty jsou vhodné pro ty žáky, kteří jsou čtenáři. Pro děti, které dorazily na druhý stupeň „nerozečtené“[5] (termín M. Šlapala), navrhujeme texty, které se s těmito druhostupňovými začínajícími čtenáři osvědčily:
BUTCHER, A. J. Škola špionů. Frankensteinova továrna. Brno: Klokan, 2003, s.39-41. ISBN 80-7218-958-1.
DAHL, Roald. Kluk. Příběhy z dětství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství VOLVOX GLOBATOR, 2009, ISBN 978-807207-739-7.
GAARDER, Jostein. Tajemství karet. 1. vyd. Praha: Albatros, 1997, s.123-125. ISBN 80-00-00529-8.
Žáci při čtení částí textu předvídají a vyhledávají konkrétní vodítka, z nichž usoudili na to, jak by mohl text pokračovat. Je vhodné, aby jim učitel postup ukázal na krátkém úryvku sám, aby jim dovednost modeloval.[6]
Žáci nacházejí vodítka například v:
Učitel může vodítka i regulovat: například ještě dřív, než rozdá text, prozradí žákům místo a čas děje a název povídky; nebo připraví sadu klíčových slov pro předvídání (horská túra, manželé, pták, vzpomínka na tátu, hýl, ztracená kostra, návrat z hor) apod. Po přečtení určité pasáže následuje návrat k tomu, jak žáci předvídali, reflexe toho, v čem se předpovědi splnily a v čem ne. (Pozor. Žáci musí přesně vědět, že odhad, který se nepotvrdil, není „chyba“, pokud byl dobře zdůvodněn.) Než žáci začnou číst dál, opět předvídají.
Aktivita po čtení
Žáci mohou sdílet výsledky své práce ve dvojicích a vybraní nebo dobrovolníci mohou sdělit ostatním, v čem se shodli a v čem se lišili.
Mohou výsledky své činnosti graficky znázornit a zveřejnit ve třídě. Ostatní žáci mohou poté číst záznamy spolužáků a diskutovat o nich frontálně nebo ve skupinkách.
Variantou čtení s předvídáním je čtení s tabulkou předpovědí
„Princip je stejný jako u prostého čtení s předvídáním, ale žáci pracují a diskutují pouze ve dvojicích a postupují vlastním tempem. Čtou postupně text rozdělený na části (může být nastříhaný a sešitý do podoby malé knížky). K zachycení předpovědí, jejich odůvodnění a následného shrnutí používají tabulku. Pozor: tabulku má dvojice jednu společnou, aby se žáci museli domlouvat. Stejně tak mohou i číst z jednoho společného textu. Pracovní list může vypadat například takto:“[8]
Tabulka předpovědí
Předpokladem pro vysuzování (předvídání, kladení si otázek, vysuzování a hodnocení, shrnování) je doslovné porozumění textu a pochopení jeho kompozice, ale také dosavadní znalost tématu. |
Jména.................................čtený text............................datum……..
Část textu |
Jak se podle vás bude příběh vyvíjet? (Pište v celých větách, ne jen v bodech.) |
Proč si to myslíte?
|
Co se opravdu dosud stalo? (Shrňte celými větami, ne jen body.) |
Předvídání před textem |
|
|
|
1. část textu |
|
|
|
2. část textu |
|
|
|
3. část textu |
|
|
|
Reflexe a návrh hodnocení
Poté, co žáci přečetli postupně celý text, následuje sdílení v celé třídě. Tabulky se následně mohou vyvěsit na nástěnku (dobrovolně), po několika dnech si je žáci uloží do portfolia (lze okopírovat, aby každý z dvojice měl co založit). Učitel/ka může z vyplněné tabulky odhadovat, jak kvalitní byla práce žáků, a podat jim zpětnou vazbu.[9]
[1] ČŠI, 2010, s. 16 a 17.
[2] Vyjasňování může patřit jak do úrovně doslovného porozumění, tak do úrovně vysuzování. Vysuzování se týkají zejména poslední dvě uvedené odrážky v tomto odstavci.
[3] Struktura převzata částečně z výukové situace KOŠŤÁLOVÁ, H.: Čtení s předvídáním, uveřejněné v: ČŠI 2010, s. 25-27.
[4] Převzato z ČŠI 2010, s. 25.
[5] Srov. Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. 1. vydání. [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP, 2011. 65 s. [cit. 2012-01-11]. ISBN 978-80-87000-99-1. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2011/11/ctenarskagramotnost_final.pdf, s. 7.
[6] O modelování viz např. ŠAFRÁNKOVÁ, K. Modelování. In Kritické listy, č. 34, nebo KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů, Praha: Portál 2008, s. 58: „Učitel by měl umět modelovat dovednosti, kterým chce žáky učit. Modelování se liší od předvedení vzoru. Zahrnuje nejen dokonale předvedený výkon (vzor), ale ukazuje i výzvy a potíže, s nimiž se může člověk setkat, když potřebuje danou dovednost uplatnit. Ukazuje, že je přirozené, když člověk tápe, hledá, přemýšlí a rozhoduje se jak dál.“
[7] BALABÁN, J. Pyrhula pyrhula. In: Možná, že odcházíme, Brno: Host 2004, 140 stran, ISBN: 80-7294-118-6, s. 56.
[8] Převzato z ČŚI 2010, s. 26. Autorkou metody je paní Laura Robb, překlad pro publikaci Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl každého žáka, Hana Košťálová.
[9] Srov. ČŠI 2010, s. 26.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Metodická doporučení pro rozvíjení čtenářské gramotnosti.
Ostatní články seriálu: