Žáci v lekci získají základní informace o islámu se zaměřením na vztah mužů a žen, včetně povinnosti zahalování žen. Prostřednictvím modelových situací se částečně vžijí do vnímání zahalování a odhalování žen muslimskou společností. Na základě získaných znalostí a postojů budou žáci diskutovat nad vyjádřeními několika českých osobností, díky čemuž budou mít možnost své postoje korigovat a také kultivovat svůj projev v diskuzi.
Sdělíme žákům téma hodiny – nošení šátků muslimkami v naší kultuře.[*] Aby na téma získali alespoň částečně náhled jiné zkušenosti, rozdáme jim nakopírované modelové situace (Šátky_situace), promítneme / ukážeme obrázky (Šátky_ obrázky) z běžného života muslimské země a necháme je odhadovat odpovědi na uvedené otázky. Situace je pro urychlení možné i číst a nechat nahlas odpovídat pouze některé žáky. Situace jsou popsány pro dívky; chlapci se buďto mohou pokusit vžít do kůže děvčat, nebo si představit, že se týkají jejich dobré kamarádky, maminky apod.
Poznámka k odpovědím: Dle osobní zkušenosti autorů vnímají konkrétně Afghánci nedostatečně oblečené ženy jako provokující, vyzývající k (sexuální) reakci z jejich strany. Protože se žádná místní žena veřejně neodhalí, považují nedostatečně oblečenou ženu za nemravnou, „zírají“ na ni a v lepším případě na ni jen pokřikují. Pro muslimku je z toho důvodu těžší obléknout se méně, než pro Evropanku se přiobléknout – to by mělo z modelových situací a reakcí na ně vyplynout.
Rozdáme žákům nakopírovaná / přečteme níže uvedená tvrzení (Šátky_tvrzení_o_islámu) týkající se islámu, necháme je odhadovat odpovědi ANO / NE. Tím žáci získají alespoň kusé informace o islámu a jeho přístupu nejen k oblečení pro možnost další diskuze. Odpovědi s žáky projdeme, budou-li mít doplňující otázky, pokusíme se na ně odpovědět (další informace viz doporučené zdroje v závěru lekce, doporučujeme si předem přečíst konkrétně dvě strany kapitoly „Ženy v islámské společnosti“ ze zdroje č. [1]).
Po kontrole odpovědí se ptáme se žáků, jestli z některého bodu vyplývá povinnost nosit šátky – zmíněný je pouze zákaz vyzývavého oblečení. V Koránu je pouze zmíněna řeč proroka Mohammeda ke svým ženám „A nechť spustí závoje na ňadra svá.“ [4], záleží pak na interpretaci jeho slov. Před několika desetiletími nosilo závoje jen několik procent muslimek, zahalování se pak velmi rozšířilo a začalo znamenat „jsem správnou muslimkou“ [4].
Vysvětlíme žákům, že dostanou sadu výroků (Šátky_výroky), o kterých mají diskutovat a buď s nimi souhlasit, vyvrátit je, nebo navrhnout jejich úpravu tak, aby bylo možné s nimi souhlasit a aplikovat je v praxi. Rozdělíme žáky do skupin po zhruba čtyřech žácích a rozdáme tvrzení. Maximálně po deseti minutách jejich práci přerušíme a vyzveme k diskuzi celé třídy. Ptáme se žáků, které tvrzení se jim zdá být nejkontroverznější a proč. Dále je vyzveme k vyslovení názoru na zákaz nošení šátků v ČR, ve školách, v nemocnicích, na úřadech ad. Proč by šátky povolili / zakázali? Je možné protiargumentovat tím, co již žáci probírali v tvrzeních.
V závěru hodiny žákům sdělíme, že:
„Zákaz nošení islámského šátku ve škole neporušuje Úmluvu o ochraně lidských práv a svobod, rozhodl v roce 2008 Evropský soud pro lidská práva v případu Dogru v. Francie. Jde o jeden z řady případů stížností muslimů či sikhů a příslušníků dalších náboženství, kteří chtějí manifestovat náboženskou příslušnost v institucích sekulárního evropského státu včetně školských zařízení. Soud rozhodl, že zákaz nosit náboženské symboly do školy chrání práva a svobody ostatních.“ [3]
Formálně je tedy otázka zákazu nošení šátků ve školách zodpovězena, neznamená to ale, že se zákazem není možné nesouhlasit a mít odlišný názor. Řekneme žákům, že šátky jsou jedním z mnoha poznávacích znamení skupinové příslušnosti; vymyslí i jiné skupiny, které jsou na pohled určitelné a našli by důvod k jejich zákazu?
Mohli by vymyslet např.:
Hodinu uzavřeme otevřenou řečnickou otázkou: Stejně jako použil Miloš Zeman argumentační faul nazývaný „kluzký svah“ („Předpokládáme, že drobná změna na začátku musí nutně vést k řetězci souvisejících nežádoucích důsledků“ [8]) ve vyjádření „Začíná to šátkem a končí to burkou“ [2], můžeme podotknout, že zákazem nošení šátku muslimkám to začíná, ale kde zákazy skončí? Nebo to tak není?
[*] Alternativa z testovací hodiny: Nechala jsem žáky hádat téma hodiny – vytištěné obrázky jsem rozvěsila po třídě, žáci na začátku hodiny chodili po místnosti a tipovali, o které téma se jedná. Žáky napadal hlavně Afghánistán, život v chudé zemi, náboženství, islám – nakonec téma odhalili.
Aktivity ověřila ve výuce Mgr. Iva Dobiášová z Gymnázia Mnichovo Hradiště. Téma bylo odučeno v 6. ročníku (primě).
V první části hodiny si ne všichni chlapci chtěli představovat, že jsou dívky a dívat se na svět dívčíma očima. Nakonec to ale přece jen všichni zvládli. Větší části žáků připadalo náročnější, aby oni chodili zahalení – domnívali se, že když si muslimka sundá šátek, je to pro ni jednodušší než zahalování. Teprve po konkrétním příběhu jednoho žáka, který chodil do školy s muslimskou holčičkou, se na téma začala část třídy dívat jinak.
Práce s tvrzeními o islámu šla dobře a rychle, znalostní vybavení žákům většinou nechybí. Práce s výroky o nošení muslimských šátků byla živá, v závěru většina žáků konstatovala, že samotné nošení šátků jim v podstatě nevadí, vadí jim případný terorismus, který mají skrze asociace někteří s islámem spjatý. Žádná vyhrocená situace nenastala, žáci v klidu uváděli své argumenty.
V rámci hodiny se již nestihla závěrečná část lekce – místo ní byla hodina uzavřena společným shrnutím po práci s výroky. Z předchozích zkušeností vyučující vyplývá, že žáci byli mnohem tolerantnější, než je tomu běžné u žáků vyšších ročníků. Zajímavé bylo sledovat, že po konkrétním příkladu spolužáka jsou ostatní ochotni přehodnotit svá stanoviska, všímají si reálných příkladů ze života lidí, které znají.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Kontroverzní témata ve výuce.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025