Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Přírodní učebna - Podmínky života na Zem...

Přírodní učebna - Podmínky života na Zemi

Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Autor Eva Krafková
Spoluautor: Mgr. Iva Kolářová
Přírodní učebna - pomocí vlastních zkušeností si žáci ověřují podmínky života na Zemi (vzduch, voda, půda, živiny, světlo, teplo).

Cíl výuky

Pomocí vlastních zkušeností si žáci ověří podmínky života na Zemi (vzduch, voda, půda, živiny, světlo, teplo).

Motivace

Co potřebují rostliny a živočichové k životu? Rozhovor

Pracovní postup

1. Pozorování rostlin a živočichů v přírodní učebně

Žáci se rozdělí do 10 skupin, každá skupina si prohlédne rostliny a živočichy na naší zahradě.

Úkol: Na papír sepište, co si myslíte, že potřebují rostliny a živočichové pro svůj život. Společně vyhodnotíme.
Náš závěr: rostliny a živočichové potřebují světlo, teplo, vzduch, živiny, vodu.

Úkol: Zkuste na zahradě najít rostlinu, nebo živočicha, kterým některá podmínka pro život chybí. Žáci opět pracují ve skupinách (např. rostlina ve stínu špatně roste - chybí jí světlo, nebo rostlina je suchá, chybí jí voda).

2. Příprava pokusů

Nyní si připravíme pokusy, při kterých si ověříme, zda jsme nalezli všechny podmínky pro život rostlin. Pracujeme v přírodní učebně. Každá skupina zasadí do kelímku naklíčený hrách a na kelímek napíše jeho umístění ve škole. Po dobu 3 - 4 týdnů se skupina o svůj kelímek stará, pozoruje a zapisuje, o kolik centimetrů rostlina vyrostla, jakou má barvu, zda je silná nebo slabá, jaké má listy.

Umístění kelímků:

  • 1. kelímek dáme do lednice a nebudeme ho zalévat
  • 2. kelímek dáme do lednice a budeme ho zalévat
  • 3. kelímek dáme do skříně a nebudeme ho zalévat
  • 4. kelímek dáme do skříně a budeme ho zalévat
  • 5. kelímek dáme na okno a nebudeme ho zalévat
  • 6. kelímek dáme na okno a budeme ho zalévat
  • 7. kelímek dáme do kamínků a budeme ho zalévat
  • 8. kelímek dáme do kamínků a nebudeme ho zalévat
  • 9. kelímek dáme do vody
  • 10. kelímek dáme do země na okno, zalijeme ho, přikryjeme ho igelitovým sáčkem

Závěr: Nejlépe se dařilo rostlině v kelímku v číslu 6 - má dostatek světla, tepla, vzduchu, živin i vody.

3. Dýchání rostlin

Dáme do sáčku větvičku, upevníme provázkem. Pozorujeme kapičky vody, které se objeví uvnitř sáčku.

Závěr pokusu: rostlina dýchá.

4. Dýchání živočichů

Žáci v altánu zkouší, na jak dlouho zadrží dech - učitel stopuje.

Závěr pokusu: člověk stejně jako ostatní živočichové nevydrží dlouho bez vzduchu (kyslíku).

5. Teplo

Nachytáme na školním pozemku několik much domácích nebo jiných bezobratlých  živočichů. Vložíme je do nádoby. Ve škole je umístíme na několik minut do chladničky. Pak je přemístíme do tepla. Pozorujeme, co se děje, když se podchlazení živočichové zahřívají.

Závěr: Živočichové zklidní své životní funkce na minimum, šetří energii a chovají se jako při přezimování. Po ohřátí se všechny funkce postupně obnovují.

Pokusy vymyslela autorka příspěvku, je možno přidat i jiné varianty podle možností provádění pokusů.

Evaluace

Vyhodnotíme jednotlivé pokusy.

Reflexe

Při této dlouhodobé aktivitě si žáci pomocí vlastních zkušeností ověří podmínky života na Zemi. Aktivita probíhá jak v přírodní učebně, tak ve třídě, kde žáci pozorují vývoj rostlin. Jsou vedeni k systematičnosti a dlouhodobějšímu pozorování. Technicky jsou pokusy nenáročné a jejich výsledky nejsou problematické. Aktivita je vhodná pro žáky 3. - 5. ročníku.
Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc34 kBPříloha - tabulka
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek