Obydlí původních obyvatel Severní Ameriky
Přípravu lze využít v hodinách navazujících na učivo o zámořských objevech a Kolumbově cestě do Ameriky přes Atlantik, popřípadě později v souvislosti s pronikáním Evropanů do Severní Ameriky a zakládáním prvních osad.
Otázky k evokaci
- Co víte o objevení Ameriky?
- Co se vám vybaví, když se řekne Indián?
- Znáte nějaký film, ve kterém vystupují Indiáni?
- Vzpomenete si na názvy některých indiánských kmenů?
Pozn.: Rozšiřujícím úkolem v této fázi může být poučení o jazyce, např. o pravopisu (píšeme Indián, nebo indián?) nebo o původu slov (iglú, vigvam, týpí, pueblo<š>). Žáci mohou pracovat s Pravidly nebo vhodným slovníkem.
Práce s pracovním listem
„Obydlí původních obyvatel Severní Ameriky"
- Žáci nejdříve samostatně doplní pojmy do neúplných vět podle pokynu z pracovního listu.
- Po společné kontrole a četbě nyní úplných popisů jednotlivých typů obydlí se rozdělí do pěti skupin podle pěti popsaných obydlí.
- Ve skupinách pak společně uvažují:
- jak obyvatelé popsaných obydlí žili
- zda žili usedlým, nebo kočovným způsobem života
- jak jejich život ovlivnilo prostředí, zejména podnebí
- na území kterých dnešních států obyvatelé těchto obydlí žijí
- Na základně popisu, společných úvah a samozřejmě již dřívějších znalostí svá obydlí nakreslí.
- Ze skupinové práce nakonec vzniká plakát (flip).
- Skupiny na závěr prezentují a obhajují své úvahy.
Pozn.: Tuto část lze doplnit vyhledáváním informací z knižních nebo internetových encyklopedií. Popřípadě lze vytvořit šestou „kontrolní skupinu", která na závěr porovná úvahy svých spolužáků s nasbíranými encyklopedickými fakty.
Reflexe
Vytvořené plakáty zůstávají na nástěnce.
Pozn.: Na tuto část lze navázat (domácí) písemnou úvahou na téma, jak způsob života ovlivňuje naše dnešní obydlí.
Další použitá literatura:
Obr. mapa [cit. 2009-2-16] Dostupné z www: www.zemepis.com/images/slmapy/seva_small.jpg
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 106 kB | Pracovní list |