Odborné články Základní vzdělávání V Ohiu měří přidanou hodnotu školy
Odborný článek

V Ohiu měří přidanou hodnotu školy

2. 9. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lucie Procházková

Anotace

Na základě obvyklých testů, kterými studenti procházejí, se dá změřit i přidaná hodnota jejich studia - důležitý není tedy jen výsledek, ale i pokrok na cestě k výsledku.

 

Testy dokážou změřit, co studenti znají právě teď. Ale co když chceme zjistit, co nového se naučili za uplynulý školní rok? Takovou otázku si položili např. v Ohiu. Na základě obvyklých testů, kterými studenti procházejí, se dá změřit i přidaná hodnota jejich studia - důležitý není tedy jen výsledek, ale i pokrok na cestě k výsledku. Výkon studentů není posuzován jen srovnáváním s očekávanou úrovní pro daný ročník, ale zejména s jejich předchozím výkonem. William Sanders z univerzity v Tennessee, který se výzkumu zjišťování přidané hodnoty věnuje přes 20 let, vytvořil mechanismus, jenž navíc umí zohlednit školní minulost žáka. Na základě minulých výsledků a kroků ve studiu dokáže odhadnout, jak by měl výkon žáka vypadat, aby přidaná hodnota rostla. Je to i dobrý způsob, jak posuzovat kvalitu školy a práci učitelů. V různých oblastech s různými socio-ekonomickými podmínkami odpovídají těmto podmínkám i výsledky obvyklých testů, a tak se některé školy nikdy nevyšplhají mezi špičky. Ale pokud se zjišťuje přidaná hodnota školy, ta může být na škole s nadstandardními studijními výsledky výrazně menší než na škole, která díky náročným podmínkám pracně dosáhla standardu. Více zde.

Autor
Mgr. Lucie Procházková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024