Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Pozvánka na Vídeňský kongres
Odborný článek

Pozvánka na Vídeňský kongres

22. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Anotace

Žáci si prostřednictvím moderních aplikací vyzkouší simulaci plánování Vídeňského kongresu, pochopí důležitost diplomacie a koordinace v mezinárodních jednáních a naučí se používat nástroje pro plánování schůzek jako doodle.com nebo meetingplanner.io.

Úvod

Žáci si prostřednictvím moderních aplikací vyzkouší simulaci plánování Vídeňského kongresu, pochopí důležitost diplomacie a koordinace v mezinárodních jednáních a naučí se používat nástroje pro plánování schůzek jako doodle.com nebo meetingplanner.io. 

Cíl

Žák/žákyně:

  • porovná hranice států Evropy před napoleonskými válkami a Vídeňským kongresem a po nich. Je schopen/schopna tyto změny popsat a vysvětlit;
  • vysvětlí důležitost vzniku diplomacie jako způsobu jednání v mezinárodních vztazích a jako způsobu udržování míru;
  • vytvoří pozvánky k setkání prostřednictvím vybraných internetových platforem. 

Věková skupina: 8. ročník ZŠ (13–14 let)

Očekávané výstupy:

Žák/žákyně: 

  • je schopen/schopna aktivně využít internetové stránky doodle.com a meetingplanner.io a vytvořit schůzku s požadovanými parametry;
  • na základě kritického čtení textu porozumí souvislostem mezi jednotlivým evropskými zeměmi po napoleonských válkách.

Časová dotace: 

Výuka: 1 vyučovací hodina (45 min)

Příprava:  15 min

Příprava zahrnuje

  • vytvoření sdíleného prostoru pro materiály pro žáky (pracovní materiály – text a mapa, odkazy na internetové stránky), např. v prostředí MS Teams, Google Drive apod.;
  • kompletaci textů, pokud učitel nevyužije text z přílohy.

Pomůcky: 

Učitel/učitelka: 

  • elektronické zařízení – notebook nebo stolní počítač s připojením na dataprojektor, potřeba sdílení obrazovky žákům/žákyním přes on-line aplikaci (Google Drive, MS Teams atd.)
  • funkční e-mailová adresa pro zaslání pozvánek

Žák/žákyně:

  • elektronické zařízení s přístupem k internetu
  • funkční e-mailová adresa pro zaslání pozvánek (ideálně školní e-mail)

Zdroje: 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 

Oborové: 

  • porozumění tématům Velké francouzské revoluce a napoleonských válek

Digitální:

  • schopnost pracovat ve sdíleném prostředí, např: Google Drive, MS Teams
  • schopnost základní orientace v práci s internetovými stránkami a aplikacemi

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: 

Žáci a žákyně simulují organizaci diplomatických jednání po napoleonských válkách. K domlouvání schůzek použijí webové aplikace, které se běžně využívají k domlouvání schůzek v současnosti. K tomu, aby byli žáci schopni vytvořit žádost o naplánovanou schůzku, musí nejdřív porozumět vztahům mezi jednotlivými zeměmi, aby správně definovali obsah jednání, zkusili navrhnout místo jednání a poslali ji těm správným aktérům. Kromě nutnosti hlubšího porozumění změnám, které se odehrávaly v Evropě na začátku 19. století, se žáci naučí pracovat s aktuálně využívanými webovými aplikacemi, které využijí i dál ve svém osobním a profesním životě. Budou schopni tyto aplikace porovnat a zjistit jejich výhody a nevýhody.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Úvod (10 minut)

Učitel vysvětlí základní informace o Vídeňském kongresu, jeho významu a hlavních účastnících. Žáci jsou rozděleni do skupin po třech (nebo záleží na velikosti třídy). Následně se všichni seznámí s itineráři účastníků (materiály nahrány ve sdíleném prostředí) a získají představu o tom, jaké události a setkání jsou klíčové.

Každá skupina poté dostane roli jednoho z hlavních účastníků (země) kongresu. 

2. Plánování schůzek (20 minut)

Každá skupina vytvoří účet na doodle.com a na meetingplanner.io. Skupiny vytvoří v každé aplikaci minimálně jednu žádost o schůzku a odešlou ji příslušným osobám a učiteli pro kontrolu. Cílem je naplánovat klíčová setkání mezi hlavními účastníky kongresu tak, aby co nejlépe vyhovovala všem stranám a aby obsahově pokrývala stěžejní body. U každé přijaté nebo odmítnuté schůzky musí každá skupina zdůvodnit, proč tak učinila – např. obsah jednání nebyl dostatečně srozumitelný, netýká se jejich země apod. 

3. Diskuze a prezentace výsledků (10 minut)

Každá skupina prezentuje své výsledky, vysvětlí, jaké kompromisy musela udělat a jakým výzvám čelila při plánování schůzek. Následuje diskuze o důležitosti diplomacie, plánování a koordinace v mezinárodních jednáních.

Příklad otázek pro diskuzi: 

  1. Jak jste postupovali při tvorbě pozvánek (co bylo klíčové, na co jste se soustředili)?
  2. Stalo se vám, že některá ze zemí odmítla vaši pozvánku? Jestli ano, proč?
  3. Odmítli jste pozvánku některé ze zemí? Jestli ano, proč?
  4. Co to je diplomacie? Jak vypadá diplomatické jednání?
  5. Vzpomenete si na příklad z historie před Vídeňským kongresem, kdy by se válečný konflikt řešil diplomatickým jednáním?
  6. Napadne vás příklad ze současnosti, kdy se konflikt řeší diplomaticky, a příklad, kdy se diplomacie odmítla?
  7. Jaké jsou podle vás výhody/nevýhody diplomatického řešení konfliktu?
  8. Se kterou aplikací se vám líp pracovalo? Proč?
  9. Pro jaké účely se podle vás používají tyto aplikace dnes?

4. Reflexe (5min)

Žáci reflektují, co se naučili o Vídeňském kongresu a o používání moderních nástrojů pro plánování (který z dostupných nástrojů jim vyhovoval víc a proč).

Reflexe

Ověření v praxi: 

V průběhu ověřování žáci a žákyně pracovali na počítačích. Na začátku dostali všichni stejný text a mapy. Pokud některá ze skupin potřebovala, mohli si žáci následně dohledávat doplňující informace na internetu. Pro úspěšnost hodiny je opravdu klíčové, aby ve skupině měli žáci alespoň jeden funkční e-mail, na kterém ihned odklikávají (přijímají nebo odmítají) pozvánky na schůzky. V průběhu reflexe učitel promítá jednotlivé pozvánky na setkání a reflektuje se srozumitelnost obsahu.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.8 MB
PDF
Pracovní list k hodině, který byl použit v průběhu testování.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. et Mgr. Tatiana Tupá Bírešová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Objevujeme Evropu a svět