Využití termokamer na 1. stupni ZŠ
Cíl výuky:
Příspěvek na konkrétní aktivitě realizované se žáky ukáže možnosti využití digitálních technologií, které vedou ke splnění stanoveného vzdělávacího cíle, a především umožní žákům sledovat jevy, které jsou běžným okem nesledovatelné.
Průběh aktivity
Termokamera nám na 1. stupni výrazně obohatí možnosti zvláště otevřeného bádání. Žákům do skupin přidělíme termokameru a vyzveme je, aby se seznámili s obsluhou termokamery a prozkoumali jejich nejbližší okolí během 5 minut.
Po seznámení s termokamerou vyzveme žáky, aby kladli otázky, které je ve spojení s možnostmi termokamery napadají.
Po té žáky upozorníme na naše časové možnosti a necháme je vybrat vědeckou otázku, formulovat hypotézu a naplánovat, jak pokus/pozorování provedou v daném čase.
Pokud některé skupiny mají s formulacemi problém, pomůžeme jim.
Po provedení pokusu/pozorování žáci formulují závěr a potvrdí, či vyvrátí svoji hypotézu.
Dostatek času necháme na prezentace výsledků všech skupin. Při prezentaci necháme každou skupinu prezentovat výzkumnou otázku – hypotézu – provedení pokusu x pozorování – závěr a návrat k hypotéze.
S termokamerou se mi například osvědčily následující aktivity:
- Pozorování termokamerou spolužáky a jejich jednotlivé části těla – dýchání do roušky.
- Psaní prstem/gumou na lavici, kde termokamera zaznamená tepelnou stopu.
- Obtisk ruky na lavici.
- Stopy chodidel na podlaze a sledování klenby chodidla.
- Psaní ledem x sněhem na tabuli.
- Pozorování teplokrevných x studenokrevných zvířat.
- Sledování hladiny mléka v krabici, pokud jsme ho vyndali z lednice.
- Sledování jednotlivých barev oblečení venku na slunci.
- Sledování světla x stínu na chodníku x ulici.
- Pozorování tepelných úniků domů.
![]() |
Spící kočka |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Člověk a pes |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Otisk dlaní na stole |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Led v misce |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
![]() |
Nápoj v ledu |
Autor díla: Andrea Tláskalová |
Reflexe:
Tuto aktivitu jsem vyzkoušela s termokamerami i při lektorování pedagogů na vědeckém kempu Akademie věd ČR. Termokamery jsem si zapůjčila z projektu „Termokamery do škol“. Kontakt: Nové technologie – výzkumné centrum, Západočeská univerzita v Plzni, Teslova 11, 301 00 Plzeň; edu@labir.cz.