Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jednoduchá tvorba virtuální nástěnky v prostředí Padlet
Odborný článek

Jednoduchá tvorba virtuální nástěnky v prostředí Padlet

16. 2. 2021 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petra Cemerková Golová

Anotace

Článek jako takový seznamuje čtenáře s online aplikací Padlet a jejím využití při vzdělávání na dálku. Součástí článku je příloha s manuálem „krok za krokem“, který popisuje základní postup při práci s aplikací. Materiály vytvořené na této platformě suplují třídní nástěnku, prostředí pro sdílení nápadů, žákovských prací, komentářů a diskusí, které během distančního vzdělávání mnohým učitelům chybí. Aplikaci Padlet lze používat mimo počítače také na dotykových zařízeních, minimálně se systémem Android a iOS. Je vhodná mimo jiné pro prohlížeč Chrome a Firefox.

V tomto článku je krok za krokem popsána tvorba pracovního listu / virtuální třídní nástěnky v prostředí padlet.com. Materiály vytvořené na této platformě suplují třídní nástěnku, prostředí pro sdílení nápadů, žákovských prací, komentářů a diskusí, které během distančního vzdělávání mnohým učitelům chybí.

 Tyto pracovní listy / virtuální nástěnky jsou vhodné:

-       ke  VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU,

-       ke sdílení žákovských prací (fotografie, komentáře, videa, soubory),

-       k vzájemné inspiraci žáků,

-       k poskytování zpětné vazby, kterou chce učitel sdílet s ostatními žáky,

-       ke skupinové či samostatné práci,

-       k ověření přečtení a porozumění textu,

-       k ověření znalostí,

-       k procvičení práce s textem, práce s neúplným textem,

-       pro práci metodou I.N.S.E.R.T, ŽIVOTABÁSEŇ apod.

-       pro práci s žáky 2. ročníku (příp. 1. ročníku) až po studenty,

-       pro práci s žáky bez i s potřebou podpůrných opatření,

-       pro vyvození i procvičení učiva.

Výhody pro pedagogy:

-       Po osvojení jednotlivých kroků trvá samotná tvorba jednoho listu / nástěnky cca 10 minut.

-       Lze vytvářet šablony a opakovaně používat jen s úpravou zadání, čímž odpadne nastavování povolení komentářů apod.

-       Je to výborný nástroj pro sdílení oboustranné zpětné vazby (podobně jako ve třídě, jen online), což učitelé jistě ocení při VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU.

-       Učitel si pomocí tohoto nástroje zcela list/nástěnku přizpůsobí potřebám žáka a svým plánům, učivu …

-       Pracovní list / nástěnka je generována pomocí jednoho kliku. Vznikne odkaz, který učitel zašle rodičům či žákům e-mailem, nebo jej vystaví mimo jiné možnosti na webových stránkách třídy, školy, v Google Classroom.

-       Žáci vidí práci i zpětnou vazbu spolužáků. Učitel vidí práce a zpětnou vazbu všech žáků.

-       Do prostředí tablet se může učitel přihlásit např. pomocí svého Google účtu. (Žáci registraci nepotřebují.)

Výhody pro žáky a rodiče:

-       Vše funguje bez přihlašování, bez tvorby dalších účtů a generování přístupových hesel.

-       Žák vyplní přes učitelem zaslaný či na webových stránkách školy vystavený odkaz (pomocí jednoho kliku).

-       Vše lze provést v souladu s pravidly GDPR, i když škola nezřídila žákovské účty. Např. učitel zašle odkaz rodiči na e-mailovou adresu, ke které dal svolení v GDPR souhlasu, a rodič přepošle svému dítěti, nebo použije rovnou.

Nevýhody:

-       Pokud žáci nejsou zaregistrovaní, je třeba je naučit podepisovat každý příspěvek. Je to ale jednoduché, ve škole si práci podepisují v tištěné podobě také.

-       Volná verze aktuálně umožňuje zhotovení cca 3 nástěnek a vkládání fotografií je kapacitně omezeno. Placená verze stojí aktuálně 6 dolarů měsíčně. Lze zaplatit jen 1 měsíc (např. po dobu distančního vzdělávání či školního projektu).

Postup tvorby krok za krokem:

Postup v přiloženém materiálu je jedna z mnoha možností. Lze s ní vystačit, ale lze zkoumat i další funkce a tvořit velmi kreativní materiály k výuce.

Ukázka pracovního listu / testu pro představu (jedna z mnoha možností).

TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ – přírodovědná hra pro žáky 5. ročníku k procvičení učiva

https://padlet.com/reditelka2/ww7ujs0ut8k59586

Odkaz na podřazenou nástěnku k výše uvedené hře: https://padlet.com/reditelka2/clmss4euf9t520o4

SVALY – pracovní list pro žáky 5. ročníku k procvičení učiva

https://padlet.com/reditelka2/jl62sgysixd6

SLOVNÍ DRUHY A VZORY PODSTATNÝCH JMEN – pracovní list pro žáky 5. ročníku k procvičení učiva

https://padlet.com/reditelka2/jlbhkin9p0dyzwvb

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
627.93 kB
PDF
Manuál pro tvorbu nástěnky / pracovního listu v prostředí padlet.com

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petra Cemerková Golová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
16. 2. 2021
Článek je určen pro učitele, kteří mají chuť si vyzkoušet něco nového a nemají s obdobnými nástroji žádné zkušenosti. Autorka si klade za cíl nabídnout takovému čtenáři jednoduché a srozumitelné návody, navíc napojené na příklady z praxe. I takové články patří na tento metodický portál, dokonce kéž by jich bylo více. Dovolím si jen jeden dovětek - aplikace je k dispozici i pro dotyková zařízení. Navíc kromě zmíněného využívání účtů Google pro přihlášení, umožňuje tato aplikace i napojení přes Microsoft účet či Apple ID.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně