Odborné články Základní vzdělávání Virtuální pitva ve výuce
Odborný článek

Virtuální pitva ve výuce

11. 5. 2020
Základní vzdělávání
Autor
Jakub Holec

Anotace

Článek se zaměřuje na virtuální pitvu jako na vhodnou alternativu k provádění reálné pitvy. Součástí článku jsou ukázky konkrétních aplikací, pomocí kterých se žáci mohou seznamovat s vnější a vnitřní stavbou živočichů a funkcí jednotlivých orgánů. Přitom pracují s digitálními technologiemi s cílem efektivního řešení problémů spojených s tématem školních pitev a inovacemi, které přispívají k lepší motivaci a zájmu žáků o poznávání živé přírody humánním způsobem a s respektem k životu.

Pitva je jednou z výukových metod v biologii, při které se žáci názorně seznamují s podobou a uspořádáním vnitřních orgánů živočichů. Přitom je ale zásadní hledat vhodné alternativy k reálným pitvám, které jsou z etického hlediska kontroverzní a legislativně omezené. Také proto se na školách místo reálných pitev využívají modely vnější a vnitřní stavby živočichů, obrázky, případně animace a videa [1]. Kromě toho lze ve výuce sáhnout po virtuální pitvě jako po adekvátní a humánní náhradě reálné pitvy, kterou nám umožňují současné digitální technologie. Jde o simulace, které vyžadují interakci žáka s počítačem (notebook, tablet, chytrý telefon) [2]. V článku se zaměřím na ukázky aplikací virtuálních pitev, které je možné zvolit jako vhodný nástroj do výuky zaměřené na vnější a vnitřní stavbu živočichů a funkci jednotlivých orgánů.

Dissection Lab

Dissection Lab je aplikace simulující pitvu žáby, krysy, švába, žížaly, mořské hvězdice, žraloka a holuba. Aplikaci lze stáhnout na webu Google Play (Android) a App Store (iOS). Je k dispozici bezplatná demoverze pitvy žáby, ostatní modelové organismy je potřeba dokoupit. Po spuštění aplikace si žák zvolí živočicha, a tím se otevře hlavní nabídka s informacemi o živočichovi; jeho vnější anatomii a fyziologii; interaktivní simulace pitvy; detaily jednotlivých orgánových soustav a pro opakování didaktický test. Vlastní aplikaci tvoří hlavně 3D animované obrazy s popisky a komentáři. Ty jsou k dispozici pouze v angličtině, což představuje příležitost pro rozšiřování slovní zásoby žáků o odborné biologické pojmy.

V obecných informacích se žák seznamuje se zařazením živočicha v rámci biologického systému, získává informace o způsobu života živočicha a jeho vybraných zástupcích. Vnější stavbu živočicha představuje 3D model, který je možné otáčet o 360° okolo jeho vertikální osy s možností přibližování a oddálení. Simulace pitvy pak probíhá podle předem daného postupu, který žák následuje s použitím virtuálního skalpelu, nůžek, svorek a dalších nástrojů. Přitom si žák může označovat pozorované orgány štítky s popisem. Jistou nevýhodou je, že jednotlivé orgány se v průběhu pitvy nezvýrazňují. Tím se stávají hůře rozpoznatelné vzhledem k ostatním orgánům. Na druhou stranu si žák v aplikaci může samostatně zobrazit orgánové soustavy a jejich jednotlivé orgány mimo vlastní simulaci pitvy. Didaktický test pak tvoří otázky s výběrem ze čtyř možných odpovědí s možností okamžitého vyhodnocení, a zpětné vazby.

Autor díla: Jakub Holec, Dissection Lab

Frog Dissection

Aplikace Frog Dissection je určená pro iPad, je placená a dostupná na App Store. Kromě pitvy žáby je možné stáhnout i aplikaci Rat Dissection zaměřenou na pitvu krysy. Obdobně jako v případě aplikace Dissection Lab i tato aplikace nabízí kromě vlastní pitvy živočicha i informace o žábách, přehled různých druhů žab včetně animací a videí ze života žab a závěrečný test, který se zaměřuje na porozumění orgánovým soustavám i na jednotlivé kroky pitvy. Inovativními prvky aplikace je porovnání žab a člověka s ohledem na rozdíly v orgánových soustavách (dýchací, trávicí, oběhová apod.), dále interaktivní aktivity zaměřené na porozumění fungování těchto tělních soustav.

Frog Dissection, https://apps.apple.com/us/app/frog-dissection/id377626675

FROG Pro Dissector

FROG Pro Dissector je interaktivní software dostupný jako CD-ROM pro operační systém Windows a Macintosh. Aplikace nabízí virtuální pitvu žáby, videa a animace orgánů a orgánových soustav doplněné o komentáře, slovník používaných pojmů a didaktický test založený na vyhledávání správného umístění jmenovaných orgánů v těle žáby. Na rozdíl od předchozích spíše dotykově zaměřených aplikací pro tablety žák v této aplikaci provádí pitvu pomocí ovládacího panelu. Tím zároveň přepíná mezi různými pohledy (břišní nebo hřbetní strana, hlava, srdce, ústa). Součástí i této aplikace jsou pohledy na orgánové soustavy (např. dýchací, nervová, svalová, atd.) a kostru. Výhodou aplikace je, že v průběhu pitvy se žáci mohou vrátit o jeden či více kroků zpět, aniž by bylo potřeba celou pitvu virtuálně provádět znovu.

https://norecopa.no/norina/frog-pro-dissector-cd-rom

Kromě humánnosti provedení jsou virtuální pitvy i časově nenáročné. Umožňují opakované provedení a hlavně zajímavý multimediální pohled na vnitřní stavbu živočicha. Na druhou stranu virtuální pitvy poskytují velmi omezené možnosti rozvoje manuální zručnosti. Přesto jsou vhodným doplňkem a motivačním prvkem ve výuce, který představuje v kombinaci s dalšími postupy vhodnou alternativu k reálné pitvě [3]. Navíc se jedná o přínosné využití digitálních technologií pro řešení problémů a inovace v didaktice biologie. Virtuální pitvy žákům umožňují zajímavým a interaktivním způsobem poznávat vnitřní orgány živočichů.

Zdroje

[1] - Králíček. I., Moderní přístupy k výuce biologie. https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=73563&view=11605.

[2] - Havlíčková, V., & Bílek, M. (2018). Virtuální pitvy jako efektivní podpora experimentální výuky biologie. Media4u Magazine, 15(3).

[3] - Havlíčková, V., Bílek, M., & Šorgo, A. (2018). Virtuální pitvy a jejich akceptace studenty učitelství biologie v České republice. Scientia in educatione, 9(1).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Marta Kubicová
29. 10. 2020, 21:44
Frog Dissection je opravdu perfektní! Pomocí aplikace Mirroring pak lze sdílet obrazovku iPadu do PC a virtuální pitva přes Teams může začít :).  Moc děkuji za tip.
Jakub Holec
30. 11. 2021, 10:13
Reakce na Marta Kubicová
Zajímavé jsou i další virtuální laboratoře. Aktuálně mě zaujal virtuální mikroskop od BioNetwork, který je dobře využitelný i v on-line výuce. Navíc umožňuje osvojovat správné postupy mikroskopování. https://www.ncb…roscope/

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Přírodopis