Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > „Přestaňte bít studenty“ aneb Když devítky...

Ikona prakticky

„Přestaňte bít studenty“ aneb Když devítky píší historii

Ikona inspirace
Autor: Mgr. Václava Korcová
Anotace: Výuková aktivita je určena žákům druhého stupně základní školy a nižšího stupně víceletého gymnázia, kde se v rámci dějepisu nebo výchovy k občanství probírají dějiny konce 20. století. Dále může sloužit jako připomínka výročí 17. listopadu – významného státního svátku ČR v rámci tematického dne. Aktivita naplňuje požadavky i na minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  3. Základní vzdělávání » Kompetence sociální a personální » přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a společnost » 2. stupeň » Dějepis » Člověk v dějinách » orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
  2. základní vzdělávání » Člověk a společnost » 2. stupeň » Dějepis » Rozdělený a integrující se svět » vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků
  3. základní vzdělávání » Člověk a společnost » 2. stupeň » Dějepis » Rozdělený a integrující se svět » prokáže základní orientaci v problémech současného světa
Mezioborové přesahy a vazby:
  1. Základní vzdělávání -> Výchova k občanství
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Výchova demokratického občana
Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: pracovní list; list pamětníka; psací potřeby; lepidlo; fixy; arch papíru; internet
Klíčová slova: sametová revoluce, Jan Palach, Jan Opletal, Občanské fórum, Gorbačov, Solidarita, Walesa, Několik vět, Svobodná Evropa, Hlas Ameriky

Celá aktivita k sametové revoluci je propojena číslovkou 9. Je 9 základních údajů/informací v tabulce i 9 úkolů „K zamyšlení“. Žáci postupují na základě 9 pokynů, které nesou název „K zamyšlení“.

K zamyšlení (příloha č. 1):

  1. Přečti si jednotlivé informace na kartičkách.
  2. Vyber 9 kartiček, které obsahují konkrétní časový údaj (datum).
  3. Vyber dalších 9 kartiček, které obsahují událost, název události, …
  4. Rozhodni, co k sobě patří. K jedné události přiřaď odpovídající časový údaj.
  5. Uspořádej spojené kartičky do myšlenkové mapy nebo na časovou osu tak, aby si k nim mohl následně přiřazovat zbylé informace na kartičkách.
  6. Vysvětli, proč je na hesle „Přestaňte bít studenty!“ ve slově „bít“ měkké „i“.
  7. Podtrhni jména osob uvedených na kartičkách. Následně si vyber jedno z nich a zjisti o vybrané osobě více informací (na internetu, v knihovně, v učebnici, …).
  8. Rozhovor s pamětníkem. Vyber ze svého okolí pamětníka událostí roku 1989 a udělej s ním rozhovor. Poznámky zaznamenej do připravené tabulky (příloha č. 3).
  9. Prezentuj získané informace o roce 1989 za pomocí kartiček, osobně získaných informací a listu pamětníka. Vyslov vlastní názor na důležitost událostí roku 1989. 

Pokud se učitel rozhodne ke snížení náročnosti 9 úkolů, je třeba upravit zadání tak, aby odpovídalo záměrům učitele. Ideální je si na výukovou aktivitu vyčlenit 2 vyučovací hodiny, aby se aktivita dala plně realizovat ve všech devíti bodech.

Průběh aktivity

Evokace

Učitel metodou řízené diskuse provede úvodní motivaci k tématu sametové revoluce a zjistí, co již žáci o dané problematice vědí.

Vhodné motivační otázky a úkoly:

Kolikáté výročí od událostí z roku 1989 si letos připomínáme?

Vypočítej, kolik let bylo v roce 1989 tvým rodičům (prarodičům).

Jmenuj osobnosti spojené s listopadem 1989.

Pojmenuj období před rokem 1989.

Uvědomění

Učitel poskytne žákům rozděleným do skupin body „K zamyšlení“ a nechá žákům dostatečný čas, aby si je přečetli. Ideální počet žáků ve skupině – 4 žáci. Poté žákům rozdá vytištěné a rozstříhané kartičky s informacemi k sametové revoluci (příloha č. 2). Učitel tabulku s informacemi rozstříhá tak, aby náročnost řešení úkolu odpovídala jednotlivým skupinám. Tabulka s informacemi je členěna do třech bloků – název události; datace události a podrobnější popis události. Pro snížení náročnosti úkolu lze ponechat název události a její dataci pohromadě (nestříhat). Žáci pak následně přiřazují k jednotlivým událostem jejich popis a doplňující informace. K jedné události je možné přiřadit více popisů.

Pro slabší skupiny žáků nebo pro žáky na 1. stupni lze nechat jednu tabulku nerozstříhanou a umožnit žákům během plnění skupinové práce do tabulky v případě potřeby nahlédnout.

Dalším možným zjednodušením úkolu je omezení počtu řádků v tabulce. 

Politika „přestavby“ 
v SSSR

od března 1985

Sovětský komunistický politik M. S. Gorbačov se ujal funkce prvního tajemníka ÚV KSSS v roce 1985. Zahájil provádění reformní politiky, kterou založil na myšlence „přestavby“ (perestrojky).

Demonstrační „Palachův týden“ v Praze

Praha – leden 1989

15. 1. – 20. 1. 1989 probíhaly v Praze na Václavském náměstí a v jeho okolí spontánní manifestace občanů, které potlačovala Veřejná bezpečnost, Státní bezpečnost i Lidové milice. Na Palachův týden reagoval režim přijetím tvrdého „pendrekového“ zákona k „ochraně veřejného pořádku“.

Příloha č. 2

Žáci postupují ve skupinách dle bodů „K zamyšlení“ samostatně až k úkolu číslo 5, kdy jim učitel rozdá archy papíru a lepidla, aby mohli utříděné informace nalepit do časové osy nebo do myšlenkové mapy. V úkolu 6, 7 je předpokládána aktivita učitele.

Během jedné vyučovací hodiny lze splnit všechny body do č. 7. Pokud má tedy učitel na výukovou aktivitu pouze jednu vyučovací hodinu, tak je nutné vynechat úkol č. 8 a 9 (viz příloha 3). Úkol číslo 8 lze zadat jen jako dobrovolný badatelský úkol. Pokud se učitel rozhodne aktivitu s Listem pamětníka nakonec zařadit, měl by pamatovat na čas pro společnou reflexi žáků o jejich zjištění. 

Autor fotografie: Mgr. Václava Korcová 


Autoevaluace

Reflexe – V rámci reflexe učitel naváže na druhou část úkolu číslo 9: „Vyslov vlastní názor na důležitost událostí roku 1989.“ Dotazuje se žáků, co ještě dalšího by potřebovali vědět pro správné pochopení událostí spojených s rokem 1989. Vhodné je výukovou aktivitu doplnit dokumentem z té doby nebo besedou nad fotografiemi či regionálním dobovým tiskem. Vše je závislé od toho, jaký má učitel časový prostor na výukovou aktivitu.

Zkušenosti z praxe

Na základě zkušeností z praxe mohu konstatovat, že události roku 1989 jsou pro řadu žáků (často i jejich rodičů) již velmi vzdálené. Z tohoto důvodu je aktivita zaměřená na výčet faktů z té doby (a jejich připomenutí), které s rokem 1989 Sametovou revolucí úzce souvisejí. Zapomíná se velmi snadno a dochází pak často k tomu, že celá událost je zúžena jen na 17. listopad 1989 a sametovou revoluci.

Zhodnocení PDP

  • silné stránky – připomenutí událostí z roku 1989 v rámci kulatého výročí a státního svátku (Den boje za svobodu a demokracii), variabilita aktivity
  • slabé stránky – časové omezení vyučovací hodinou. Bylo by vhodnější aktivitu realizovat v rámci tematického dne.
  • rizika, nevyužité příležitostí, variace, alternativy – nevyužitou příležitostí jsou události spojené s 17. 11. 1939.
  • následné aktivity – beseda s pamětníkem přímo ve škole; práce s kronikou obce; výstava fotografií – „Co se změnilo v mém bydlišti za posledních 30 let?“; porovnání 17. 11. 1939 a 17. 11. 1989.

Citace a literatura:

Kvaček R. a kolektiv, XX. století o sobě DĚJINY V DOKUMENTECH. DIALOG, Liberec 2005.

Parkan F. a kolektiv, Dějepis 9. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011.

Přílohy:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 12. 12. 2019
Zobrazeno: 1375krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KORCOVÁ, Václava. „Přestaňte bít studenty“ aneb Když devítky píší historii. Metodický portál: Články [online]. 12. 12. 2019, [cit. 2020-07-05]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22313/„PRESTANTE-BIT-STUDENTY“-ANEB-KDYZ-DEVITKY-PISI-HISTORII.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.