Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jídelníček v číslech

Ikona prakticky

Jídelníček v číslech

Ikona inspirace
Autor: Petr Polívka
Anotace: Úloha na rozvoj digitální, matematické ale i čtenářské gramotnosti, v níž si žáci sami vytvoří zdravý a vyvážený jídelníček na základě jimi nalezených hodnot různých potravin. Žáci si procvičí vyhledávání informací na internetu, práci s tabulkovým editorem, mohou využít i různé funkce na jednoduché spočítání požadovaných výživových hodnot a především se dozví, jaké potraviny jsou pro ně vhodné a v jakém množství.

Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a zdraví » 2. stupeň » Výchova ke zdraví » dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky
  2. základní vzdělávání » Informační a komunikační technologie » 2. stupeň » Informační a komunikační technologie » Zpracování a využití informací » používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji
  3. základní vzdělávání » Informační a komunikační technologie » 2. stupeň » Informační a komunikační technologie » Vyhledávání informací a komunikace » ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: výchova ke zdraví, zdravé stravování, zdravé stravovací návyky, výživa, složení potravin, digitální gramotnost, matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, PPUČ

V rámci projektu PPUČ a hledání úloh na rozvoj čtenářské, matematické nebo digitální gramotnosti jsem v InspISu našel jednu zajímavou úlohu, kterou jsme se s kolegy rozhodli pro náš projekt trochu upravit a následně vyzkoušet v praxi.

Úloha se týká vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, části, která se věnuje zdraví, respektive výživě.

Učitelé mohou mít často problém jak jednoduše vysvětlit a zaujmout děti pro zdravé a vyvážené stravování. A co když u toho ještě budou chtít procvičit matematiku, češtinu nebo práci s počítačem?

Že už je toho moc a nedá se to skloubit? Pojďme se na to spolu podívat.

Hlavním úkolem úlohy je sestavit zdraví a vyvážený týdenní jídelníček z „dostupných“ surovin. Dostupnými se myslí takové suroviny a potraviny, které se dají snadno koupit a u kterých je možné zjistit množství látek, z kterých se skládají. Pro začátek nebo v nižších ročnících lze použít pouze základní složky, jako jsou sacharidy, tuky, bílkoviny, nebo energetickou hodnotu. Pro ztížení úlohy lze přidat sůl, cukry, nasycené/nenasycené mastné kyseliny, nebo vitamíny, minerály, vlákninu a vodu.

Žáci si najdou na internetu informace o složení jimi vybraných potravin a vytvoří si velkou tabulku, do které tyto informace postupně vkládají. Protože těchto potravin může být velké množství, doporučuji, aby si mezi sebou potraviny rozdělili (např. masné výrobky, zeleniny, ovoce, pečivo, mléčné výrobky atd.) a doplňovali jednu sdílenou tabulku (buďto jednotlivě, nebo ve skupinkách). Pro zjednodušení jim můžeme tuto tabulku předpřipravit i předvyplnit některé hodnoty.

Potravina (100g)

Obsah sodíku na 100 g potraviny
(mg / 100 g)

Obsah draslíku na 100 g potraviny
(mg / 100 g)

Obsah vápníku na 100 g potraviny
(mg / 100 g)

Párky

827

 

42

Vepřové maso

45

400

 

Hovězí maso

 

334

8

Tvaroh

29

106

 

Smetanový tavený sýr

918

 

585

Bílý jogurt

62

190

 

Chléb

 

110

20

Rýže

113

 

135

Vařené brambory

3

325

 


Dalším krokem je zjistit, kolik žáci v jejich věku (při výšce a váze) a při jejich běžném dni těchto látek potřebují, jaké množství je minimální a jaké již škodlivé. Tuto část doporučuji vytvořit společně s učitelem pro jednoho průměrného žáka.

Např.:

Draslík je látka, která je důležitá pro správnou činnost srdce, kosterních svalů a svalů zažívacího traktu. Jeho nedostatek i nadbytek je pro lidský organismus nebezpečný. Pro děti do 12 let je doporučená denní dávka draslíku 1200 až 1800 miligramů.

Velké množství vápníku je obsaženo např. v máku (ve 100 gramech máku je obsaženo 1400 miligramů vápníku).

Další část úlohy už by mohla být samostatná, ale opět můžeme žáky nechat pracovat ve dvojicích nebo malých skupinkách. Žáci by si měli sestavit takový jídelníček, který bude co nejvíce odpovídat zjištěným hodnotám.

Pokud bychom chtěli úlohu ztížit, můžeme zařadit požadavek vylepšit tabulku tak, aby nám podle množství využitých potravin sama spočítala energetickou hodnotu či množství jednotlivých látek.

Úlohu lze ale naopak také zjednodušit zadáváním jednotlivých úkolů jako např.:

Kolik gramů vepřového masa by podle údajů v uvedené tabulce dítě muselo sníst, aby přijalo právě 1 200 miligramů draslíku?

a) 250 gramů

b) 300 gramů

c) 600 gramů

d) 200 gramů

Kolik gramů bílého jogurtu bychom podle údajů v uvedené tabulce přibližně museli sníst, abychom přijali 1 400 mg vápníku, tedy stejně vápníku jako ze 100 g máku? (Pro výpočet využijte údaj v tabulce zaokrouhlený na stovky.)

a)   700 gramů

b)   200 gramů

c) 1400 gramů

d)   350 gramů

Jako motivaci by si žáci mohli zmapovat podle těchto tabulek svůj jídelníček, popřípadě si ho upravit tak, aby byl co nejvíce podle dostupných informací vyvážený a co nejzdravější.

Kromě toho, že se žáci zaměří na výživu a složení potravin, si procvičí vyhledávání informací na internetu, posouzení pravdivosti nalezených informací, vytvoření či doplnění tabulky o vzorce, které jim následně umožní snadnější práci s tabulkou.

Pokud se tuto úlohu rozhodnete vyzkoušet, budu rád, pokud mi zkušenosti sdělíte. To platí i pro možné modifikace této úlohy.

Výstupy gramotností:

  • potřebné informace získává z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými a na základě věrohodnosti příslušného zdroje
  • využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci
  • ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje
  • dovede samostatně i ve skupině vyřešit zadanou úlohu
  • hledá svá vlastní (i neobvyklá) řešení a dovede je vysvětlit spolužákům
  • vyhledá samostatně informace z různých médií (tištěných i digitálních) ke zvýšení efektivity své učební činnosti nebo k řešení problémů
  • posoudí relevantnost získaných informací
  • posoudí věrohodnost informačních zdrojů, které využívá
  • rozpozná nepřesné a neúplné informace, dohledá potřebné informace
  • prezentuje výsledky své či týmové práce i s využitím digitálních technologií
 
INFO
Publikován: 18. 03. 2019
Zobrazeno: 587krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
POLÍVKA, Petr. Jídelníček v číslech. Metodický portál: Články [online]. 18. 03. 2019, [cit. 2019-04-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22048/JIDELNICEK-V-CISLECH.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.