O svatém Mikuláši
Úvod
Materiál nabízí trochu jiné sestavení hodiny českého jazyka: využití práce ve skupinách, zapojení i méně úspěšných žáků se zaměřením na individuální potřeby každého žáka. V běžné základní škole je vhodné text využít v 2. ročníku ZŠ, případně i ve 3. ročníku ZŠ (v rámci opakování nabytých zkušeností z předchozího učiva českého jazyka). U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat i ve 4., někdy i v 5. ročníku ZŠ.
1. Učitel napíše níže uvedená slova větším písmem na tabuli. Žáci hromadně čtou.
Pozn.: Učitel si tak připraví čtení obtížnějších slov, která se vyskytnou v následujícím textu. Nacvičením čtení obtížných slov se mohou i méně zdatní čtenáří při čtení celého textu již více věnovat obsahu čteného (odstraní se tak zadrhnutí či chybné přečtení obtížných slov, energie je poté vynaložena na vnímání obsahu čteného).
Mikuláš | smrt | prahy | rozdávat |
anděl | chudých | později | představuje |
čert | nemocných | nalézaly | připomíná |
2. O čem článek asi bude?
S žáky rozmýšlíme/vymýšlíme, o čem by článek mohl být....
3. Učitel ještě u tabule s žáky nacvičí zapisování délky slabik pomocí "teček a čárek".
Po zácviku snazší varianty, kdy žák ke slovu zapisuje správný počet teček a čárek, také nacvičí variantu druhou: k předepsané sestavě teček a čárek žák vybírá vhodné slovo. Poté je i vymýšlí.
Učitel žáky rozdělí na dvě skupiny: jedna polovina třídy pracuje samostatně na zapisování délky slabik. Každý žák má svůj vlastní pracovní list. Druhá polovina třídy čte s učitelem text. Poté se skupiny vymění. Závěrem učitel s žáky provede kontrolu délky slabik.
Ukázka pracovního listu (celý pracovní list najdete v příloze 2):
K uvedené sestavě krátkých a dlouhých slabik vyber vhodná slova a také nějaké vymysli sám. Můžeš vybírat z těchto slov: prahy, později, nalézaly, připomíná, rozdávat, představuje.
sestava slabik |
slova vybraná z nabídky |
slova vymyšlená |
.. |
Prahy |
sloni, děti |
… |
později |
kulička, kytice, babička |
./. |
|
|
./.. |
|
|
…. |
|
|
../. |
|
|
Text článku (viz příloha):
O svatém Mikuláši
Svatý Mikuláš prý po své smrti dával na prahy chudých a nemocných zlatá jablka.
Později dávaly děti na okno ponožky nebo punčochy a ráno v nich nalézaly dárky od Mikuláše.
Dnes chodí s Mikulášem rozdávat dětem dárky také čert a anděl.
Anděl pro nás představuje dobro, čert zase zlo.
4. V další části hodiny již žáci pracují ve skupině/dvojici (podle počtu žáků ve třídě).
Učitel po třídě rozdá/vyvěsí na výrazná místa karty se slovy (viz výčet slov). Vždy vychází jeden člen týmu, najde slovo, zapamatuje si je, a zapíše (nebo nadiktuje dalšímu členu skupiny) na připravený papír ve své skupině. Žáci se střídají. Žák, který slovo převzal, slovo zapíše a vyznačí na něm písmena "d" žlutou barvou, písmena "b" zelenou barvou a písmena "p" hnědou barvou. Žáci se střídají v hledání, zapisování slov i vyznačování.
Kontrolu skupina provede tak, že učitel předloží hotové řešení a kontrolují.
Výčet slov:
prý dával prahy chudých jablka později dávaly děti ponožky punčochy dárky dnes chodí rozdávat dětem dárky anděl pro představuje dobro
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
5. Nejen obsah čteného, ale i techniku čtení a zrakovou analázu a syntézu žáci procvičí v další aktivitě, kdy ve skupině/dvojici/individuálně skládají rozstříhaný text po větách.
Každá věta je ještě podélně rozstřižena. Žáci tedy nejdříve složí horní a spodní část věty, a poté z ní utvoří příběh (viz příloha).
Pozn. Text je možné před rozstříháním podlepit čtvrtkou nebo zalaminovat, lépe se s ním manipuluje a vydrží déle.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
6. Téma lze zakončit společnou prací.
Žáci na dlouhý arch papíru zaznamenají co nejvíce z obsahu příběhu: slovy, hesly, větami, kresbou, popř. mohou žáci pracovat ve skupinách na menší archy papíru a svoje díla si poté společně představit.
Doporučená a použitá literatura:
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Čtení s porozuměním a hry s jazykem. Albatros, Praha 2012.
- BEDNÁŘOVÁ, J.: Čteme se skřítkem Alfrédem – čtení s porozuměním. Computer Press, Brno 2006.
- EMMERLINGOVÁ, S.: Když dětem nejde čtení 1. Portál, Praha 2011.
- EMMERLINGOVÁ, S.: Když dětem nejde čtení 2. Portál, Praha 2013.
- EMMERLINGOVÁ, S.: Když dětem nejde čtení 3. Portál, Praha 2011.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ,H.: Dysortografie. Nakladatelství D+H, Praha 2008.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ,H.: Dyslexie. Nakladatelství D+H, Praha 2004.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ,H.: Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU.. Nakladatelství D+H, Praha 2006.
- POKORNÁ, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Portál, Praha 2007.
- ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003.
- ZELINKOVÁ, O.: Základy čtení I. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2001.
- ZELINKOVÁ, O.: Základy čtení II. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2002.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 20 kB | Text O sv. Mikuláši k rozstříhání | |
![]() | 34 kB | Pracovní list - slabiky | |
![]() | 25 kB | Text O sv. Mikuláši pro čtení |