Jak se bránit reklamě na internetu - 1. díl
První díl se věnuje tématům: co je to inzerát a jak ho rozpoznat ve světě kolem nás.
Úvod
Dnešní žáci vyrůstají v digitálním světě a jsou mu vystaveni čím dál tím masivněji – jsou jím denně obklopeni, jsou na to zvyklí a čile se v něm pohybují. Žákovská dovednost a kompetence v ovládání digitálních prostředků může být do značné míry vysoká, avšak tato znalost nemusí nutně znamenat, že jsou žáci plně vybaveni a připraveni zvládnout nástrahy obchodníků a reklam, které digitální svět financují.
Námi rozvíjené téma se týká jednak mediální gramotnosti (umět zpracovat, vyhodnocovat a použít podněty přicházející z médií na straně jedné a schopnosti mediální komunikace i práce s médii na straně druhé) a jednak ICT gramotnosti, která v sobě zahrnuje kritické přijímání obsahu i bezpečnost na Internetu. Výraz "média" vnímáme v kontextu tohoto článku jako média využívaná k propagaci, tj. např. Internet, obaly, výkladní skříně, plochy billboardů, osobní zásilky v direct mailingu, video apod. Vycházíme z pojetí ICT gramotnosti, kterou odborný panel v r. 2010 definoval takto: "Soubor kompetencí, které jedinec potřebuje, aby byl schopen se rozhodnout jak, kdy a proč použít dostupné ICT a poté je účelně využít při řešení různých situací při učení i v životě v měnícím se světě" (Gramotnosti ve vzdělávání, Praha : VUP, 2010, s. 57).
Cíl výuky
Cílem této výukové jednotky je propojení (integrace) obsahu s cizím jazykem v tzv. hard CLIL, a tímto přiblížit průřezové téma mediální výchovy prostřednictvím anglického jazyka. Tento cíl v sobě zahrnuje naučit žáky vnímat reklamu jako takovou, rozpoznat její účel a pracovat bezpečně s digitálním obsahem a službami (např. vyhodnocením obchodního prvku obdrženého emailu).
JVedlejším účelem článku je předat učitelům tipy, jak různorodě můžeme téma obchodní inzerce a online reklamy rozvíjet v hodinách, a tak reagovat na různé učební styly žáků (poslechem, čtením vizuálního obsahu, činnostními úkoly aj.).
Co je CLIL a jak jej realizovat, najdete více v online příručce na http://clil.nuv.cz.
V tabulce níže najdete metodický popis a postup do obou vyučovacích hodin, které můžeme realizovat přímo v hodině anglického jazyka.
CLIL - Media advertising and English
1. vyučovací hodina z dvouhodinového bloku
Obsahové cíle: |
Zmapovat formy reklamy v našem okolí - seznámit se s různými typy reklamních míst a sloganů a poznat jejich funkce. Poznat cíle reklamy - její důvod za účelem poskytnutí informace, prodeje služby/výrobku nebo přesvědčení o názoru. Zdůvodnit proč různé typy inzerátů v dané formě jsou zaměřené na specifickou cílovou skupinu. Kriticky přistupovat k obsahu, zaměření i formátu reklamy, reklamního letáku či inzerátu v digitálních i tištěných médiích. Chránit svá osobní data na internetu před zneužitím pro reklamu. |
Jazykové cíle: |
Build on the vocabulary connected with marketing, media and advertising. Listening for specific information in an unknown text. Internet security behaviour vocabulary: privacy setting, unsubscribe, user account. Preposition enhancement – on the internet, on the wall, in our school, on the side of..., on a mobile phone, in a newspaper. |
Typy aktivit: Vyučovací jednotka: Věková skupina: Pomůcky: Poznámky: |
Přiřazování, poslech, kritické myšlení, analýza, vyjádření názoru. 2 vyučovací hod (1. a 2. díl článku), pokud žáci v CLIL nikdy nepracovali: 3 vyučovací hodiny 12 – 14 let PowerPoint, online interaktivní podpora Mediasmart, Worksheet 1.1, Worksheet 1.2. Inter. - zkratka pro interakci v hodině, např. T - Ss mezi učitelem a studenty. Každá aktivita obsahuje i předpokládanou časovou dotaci. |
1. Lead-in: Where do we see ads?, 5 mins, Inter.: T - Ss
Můžeme použít snímek 3 z prezentace WHAT IS AN ADVERT - POWERPOINT, kterou nalezneme zde, s otázkou: „How many adverts have you seen today“?
Podpořte žáky, aby si vzpomněli, zda nezahlédli reklamu ve svém mobilu, letáku u dveří, novin ve schránce, billboardu na cestě do školy. Snažíme se, aby odpovídali v Aj.
Odpověď: „More than you might have guessed…“. Přiblížíme téma dnešní hodiny - zaměřujeme se na místa, kde se reklama objevuje, jaký je její účel a jak je reklama vnímána.
2. Advertising is all around – brainstorming, 5 mins, Inter.:T – Ss, S-S
Zeptáme se: „Where do we see adverts?“
Na slidu 4 ilustrujeme, jak nás reklama doprovází na každém kroku. Nebo využijeme online podporu: http://www.mediasmart.org.uk/lesson/1/page/3.
3. Writing activity no.1, 5 mins, Inter: Ss - T
„What advertising can you see in our school?"
Žáci se rozhlédnou po třídě a sepíší v Aj seznam názvů značek/inzerátů a dalších reklam, které je obklopují. Žáci by měli přijít na to, že je kolem nás daleko více log a značek, než bychom hádali.
Při promítání slidu 6 rozšíříme otázku na prostředí okolo školy, naše město, při cestování atd. Žáci hádají, kde se reklama inzeruje.
Odpovědi: Posters on the walls of a London Underground station platform, on the side of a lorry, on the side of a football pitch, online, on the radio, posters at a bus stop, on a mobile phone, in a newpaper.
Zeptáme se, kde jinde ještě můžeme vidět reklamy.
4. Activity no. 2: Who sees the ads?, 5 min, Inter: S - Ss
Match the audience with the advert location (jako interaktivní podporu můžeme využít jednoduché mix and match exercise: č. 5, které můžeme žákům rozdat, aby spojili).
Zde není jednoznačná odpověď.
![]() |
5. Activity no. 3.: What is an ad?, 20 min, Int: T - Ss
Zeptáme se žáků, co je to reklama: „Can you explain what an advert is in one sentence?“ (slide 8).
Zapisujeme na tabuli žákovské výroky, pomáháme jim s formulováním. Porovnáváme žákovské odpovědi – která je přesnější, blíže pravdě. Ukážeme poté odpověď na slidu č. 9:
"An advertisement is a message that can tell you something that you need to know, or which persuades you to buy a product, or which puts forward a point of view."
Vysvětlíme, že definice přináší 3 rozdílné účely reklamy: poskytovat informaci, přimět zákazníka si něco koupit (zboží nebo službu) a přesvědčit o něčím názoru. Zeptáme se pro kontrolu porozumění: „What is the purpose of an advert? What are they for?“
Žáci by měli vyselektovat klíčová fakta z popisu:
- tell something you need to know;
- persuades you to buy a product;
- put forward a point of view.
Žákům pomůžeme v rozhodování se např. tak, aby se zaměřili na dané každé prohlášení, zda jde o fakt nebo jen o názor někoho. Můžeme se zeptat, zda s jednotlivými prohlášení souhlastí: „Could someone disagree with it?“.
Žáci by s pomocí učitele měli dojít k tomu, že všechna reklamní sdělení mají "zabarvený" obsah, který již nějaký názor vyjdařují.
6. Evian Roller Babies video, 5 min, Inter: Ss - T
Na konci hodiny pustíme reklamu na minerální vodu Evian s názvem „Let´s observe the effect of Evian on your body“. Žáci odpoví na otázky: "Jaký je účel/funkce této reklamy? Pro koho je daná reklama určena – kdo je cílovou skupinou, na kterou se zaměřuje?"
Pokud byste chtěli věnovat digitální reklamě více času, neváhejte využít webovou stránku společnosti Media Smart.