Téma čtení a podpory čtenářské gramotnosti žáků se vrací do veřejného a odborného diskurzu s pravidelnou tříletou kadencí, která kopíruje vydávání závěrečných národních zpráv o měřeních dovedností PISA. Vždy jednou za tři roky si zopakujeme mantru, že naši patnáctiletí neumí číst a zhoršili se v porozumění přírodě i technice (v užívání matematiky). Život jde dál, patnáctiletí Češi prostě neumí číst, resp. neumí si četbu vybrat, výběr zdůvodnit a s informacemi dále kriticky pracovat. Čtou, co jim někdo podstrčí, a textu rozumí tak, že jeho obsah dokáží reprodukovat. Možná proto je kolem našich silnic a dálnic nejvíc billboardů (obrazové marketingové komunikace) na světě.
Ale toto není úvaha o dopadech čtenářské (ne)gramotnosti v českých zemích. Prostor není ani na odpověď na otázku, zda výuka literatury obsahuje dost času na prohlubování čtenářských dovedností. To je na zodpovědnosti učitelů. My jsme se pokusili analyzovat několik učebnic s ohledem na jejich potenciál pomáhat rozvoji čtenářství a své závěry shrneme v tomto článku. Na základě závěrů bude možno generalizovat, tedy naznačit, co by měla obsahovat čítanka pro podporu čtenářství vhodná, a také co by obsahovat neměla.
V úvodu je třeba ještě zmínit, že článek je pouhým skromným doplněním digifolia tematického vstupu Čtenářská gramotnost na Metodickém portálu www.rvp.cz a studie Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka, kterou pro Českou školní inspekci zpracovali v roce 2010 Hana Košťálová, Ondřej Hausenblas, Kateřina Šafránková a Miloš Šlapal. Občanské sdružení Abeceda vytvořilo z prostředků ESF portál k podpoře funkčních gramotností spojených s čtením. Na Metodickém portálu probíhá k tématu podpora čtenářské gramotnosti a PISA 2009 několik moderovaných diskusí.
Úvodní věty si vypůjčím od didaktičky českého jazyka a literatury z TU v Liberci paní Sulovské (celý její článek v příloze): „Chceme-li žákům poskytnout dobré podmínky k osvojení čtenářské gramotnosti, přivést je k opravdovému čtenářství a k touze číst i bez příkazu ze školy, musíme jim nabídnout takovou četbu, jejíž pomocí je pro literaturu nadchneme. K tomu potřebujeme takové čítanky a učebnice literární výchovy, kterénám poskytnou vhodný materiál.“ Za vhodnou čítanku pro základní vzdělávání expertní tým vyhodnotil řadu Čítanka pro základní školy a víceletá gymnázia nakladatelství Fraus (Lederbuchová; Beránková, 2007, 2. vydání). Pro střední školy vybraly kolegyně Literaturu pro střední školu (Bláhová; Chvalovská a kol. Didaktis, 2008) s učebnicí, pracovním sešitem, DVD a CD a metodickou příručkou.
Výhody čítanek nakladatelství Fraus:
Výhody učebnice nakladatelství Didaktis:
Doufám, že kolegové ve třídách ocení naši inspiraci a budou využívat námi vytipované učebnice ku prospěchu rozvíjení čtenářství. Nezbytně ale k tomu budou potřebovat vlastní přesvědčení, že podpora funkčních gramotností ve výuce má své významné místo. Že gramotnost se odrazí v životní orientaci jejich žáků a povede k lepšímu využití jejich schopností. Žáci pak budou úspěšnější a lépe zabezpečí sebe a rodinu, ale budou též přínosem pro rozvoj společnosti a konec konců i k obecné prosperitě či udržitelnosti různých sociálních systémů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.