Odborné články Základní vzdělávání Příběh smrti a života
Odborný článek

Příběh smrti a života

Anotace

Pracovní list se věnuje tématu Velikonoc z různých pohledů - kulturních, náboženských. Snaží se odkrýt, kde se tento tradiční svátek vzal, jak se slavil v minulosti a jak si ho připomínáme dnes. Je určen pro práci individuální i skupinovou.

Pracovní list má za cíl představit téma Velikonoc, jak je slaví lidé rozličných kultur. Jelikož Velikonoce jsou u nás zúženě vnímány pouze jako tradiční jarní svátky spojené s pomlázkou, kraslicemi atd., je žádoucí odkrýt jejich původ a zabývat se historickými kořeny.

Jak pracovní list využít ve výuce? Existuje několik variant. Zaprvé je možno rozdělit třídu do skupinek (ideálně po čtyřech), které budou s pomocí informačních zdrojů (Vondruška, V.: Církevní rok a lidové obyčeje. Dona, 2005., úryvek z Bible - 2. Moj. 12. - 13. kap.) vyplňovat daný pracovní list. Pouze úkol číslo 5 budou žáci zpracovávat samostatně. Po ukončení práce musí následovat společná kontrola zjištěných informací a následně diskuze k úkolu číslo 5, neboť odpovědi budou vycházet z individuální zkušenosti každé rodiny. Žáci budou mít tak možnost nahlédnout do zvyků a tradic ostatních spolužáků, a tak získat inspiraci pro slavení Velikonoc ve své rodině.

Zadruhé může pracovní list posloužit jako forma individuální práce ve vyučovací hodině s využitím stejných informačních zdrojů (viz výše).

Nakonec je možné pracovní list zařadit jako shrnutí či opakování daného tématu, které bylo v předchozích vyučovacích hodinách probíráno. V tomto případě budou žáci pracovat bez využití informačních zdrojů. Je na zvážení každého učitele, zda zařadí úkol číslo 5.

Odpovědi nelze hodnotit, protože se jedná o osobní zkušenosti z rodinného prostředí. Kromě pracovních listů obdrží žáci (pokud se nejedná o závěrečné shrnutí) nakopírované texty o Velikonocích z knihy od V. Vondrušky. Při zmínce o odvození názvu VELIKONOCE (úkol číslo 3) budou žáci pracovat s ukázkou z Bible (2. Moj. 12. - 13. kap.), a to tak, že si konkrétní kapitoly přečtou a tím se hlouběji seznámí s historií slavení Velikonoc v jiném kulturním prostředí.

Další použitá literatura: Bible

Literatura a použité zdroje

[1] – VONDRUŠKA, Vlastimil . Církevní rok a lidové obyčeje. 2. vydání. DONA, 2005. 96 s. ISBN 80-7322-075-X.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
46.88 kB
PDF
Pracovní list
Autor
Taťána Vítková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní listy