Odborné články Speciální vzdělávání Výchova ke zdraví na základní škole speciální
Odborný článek

Výchova ke zdraví na základní škole speciální

9. 2. 2011
Speciální vzdělávání
Autor
Mgr. Kateřina Vejsadová

Anotace

V příspěvku se budeme zabývat výukou rodinné a sexuální výchovy u žáků s mentálním postižením na základní škole speciální.

Rodinná a sexuální výchova

neoddělitelná složka výchovy ke zdraví
obsahuje biologické, psychologické a sociální aspekty
výchova k mezilidským vztahům a ke komunikaci

Zohledňuje:

vývojové předpoklady
poznávací možnosti
postupně získávané zkušenosti žáků z každodenního života

Cíl rodinné a sexuální výchovy

  • osvojení odpovědného chování
  • možnost poučeného rozhodování
  • nácvik komunikace
  • vytvoření prostředí, které žákovi umožní otevřenou komunikaci, upevňování vztahu mezi žáky a učiteli, získávání důvěry žáků
  • zvýšení kvality života žáků s fyzickým a mentálním postižením
  • prevence zdravotních a sociálních rizik

Základní témata

Vztahy mezi lidmi a formy  soužití
Rodina
Reprodukční zdraví

Vztahy mezi lidmi a formy soužití

  • vztahy mezi vrstevníky, kamarádství, přátelství, zamilovanost, láska, partnerské vztahy
  • vztahy a soužití v rodině, manželství a rodičovství, postavení jedince v rodině, základní funkce rodiny
  • vliv rodinného prostředí na rozvoj osobnosti, současná role matky a otce v rodině, mezigenerační vztahy, staří a handicapovaní členové rodiny, náhradní rodinná péče aj.
  • vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity ve škole, při zájmových aktivitách, v obci

Rodina

  • znaky rodiny a její funkce: co je to rodina, jak vzniká, kdo tvoří rodinu konkrétního dítěte, co se v rodině může a co nemůže, změny současné rodiny;
  • otec, matka, sourozenci, nejbližší příbuzní,  vzdálení příbuzní (širší rodina): funkce, práva a povinnosti, vzájemné chování, typy rodin z hlediska zaměstnanosti partnerů, pojem domov, výchovné styly;
  • funkce rodiny: biologická, materiální, socializačně výchovná;

Reprodukční zdraví

Rozdíly ve věku a pohlaví
Primární a sekundární pohlavní znaky
Antikoncepce – význam, rozdělení, druhy
Prevence pohlavně přenosných chorob – důraz na AIDS
Volba partnera
Předčasné zahájení sexuálního života
Těhotenství
Promiskuita, prostituce, pornografie
Sexuální zneužívání: objasnění pojmů, rizik, následků a otázky prevence
Sexualita a veřejnost
Sexualita a zákon

Zpracování tématu: Vztahy mezi lidmi  (část 1.)

Pomůcky: sada obrázků dívek a chlapců

Obsah:

  • vztahy ve dvojici: kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství
  • vztahy a pravidla soužití v prostředí rodiny, školy, vrstevnické skupiny

Cíl hodiny:

Dojít ke zjištění, že my všichni jsme lidé, lidé mohou být různě velcí, různě staří, holky a kluci, muži a ženy, a stále jsou to dohromady lidé. Lidé spolu mohou kamarádit bez ohledu na pohlaví, láska a partnerství je záležitost dvojice chlapec–dívka. Manželství je záležitost dospělých zralých lidí.

Úvod hodiny

Dnes si budeme povídat o vztazích mezi lidmi. Kdo jsou to lidé? Kdo je tady člověk? Ty jsi také člověk? Jakého člověka ještě znáš?
Cíl: Dojít ke zjištění, že my všichni jsme lidé.

Jsme všichni stejní? Někdo je malý a někdo velký... pojďme se seřadit podle velikosti.
Cíl: Lidé mohou být různě velcí a stále jsou to dohromady lidé.

Jsme všichni stejní? Někdo je dospělý a někdo je dítě... pojďme se rozdělit podle věku.
Cíl: Lidé mohou být různě staří a stále jsou to dohromady lidé.

Jsme všichni stejní? Někdo je kluk a někdo je holka.. pojďme se rozdělit podle pohlaví. Jak se liší kluci a holky, co mají kluci? Co mají holčičky? Vytváříme si slovní zásobu pro další lekce, je dobré, když dítě umí nějakým způsobem pojmenovat pohlavní ústrojí. Akceptujeme rodinné názvy, uvedeme i oficiální názvy, doporučujeme penis, vagína.
Cíl: Lidé se v zásadě dělí na holky a kluky, muže a ženy a stále jsou to dohromady lidé.

Práce s obrázky

Berte jednotlivé obrázky, určujte s dětmi, zda se jedná o dívku či chlapce, rozdělte obrázky na dvě hromádky. Práce ve skupině nebo individuálně, dle možností žáků.

ZÁVĚR

Cílem rodinné a sexuální výchovy na naší škole není předávání informací. Základním cílem je otevřená a citlivá komunikace s dítětem.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Kateřina Vejsadová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • má základní představu o vztazích mezi lidmi
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • uvědomuje si svoji osobu prostřednictvím svého těla
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší známé a opakující se situace na základě nápodoby a vlastních zkušeností

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Osobnostní rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Morální rozvoj

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Uvedeny v textu