Odborné články Předškolní vzdělávání O zmrzlém králi aneb Ve zdravém těle zdravý duch
Odborný článek

O zmrzlém králi aneb Ve zdravém těle zdravý duch

16. 9. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Bešťáková

Anotace

Zvyšovat zájem o české pohádky, pochopit jejich moudrost a vtip.

 

1. pohádka O zmrzlém králi, Zdeněk Adla (příloha č. 1) - próza

  • poslech, rozhovor, společné převyprávění, dramatizace dialogu Janka a krále (postupně v rámci 5 dní)

Ve zdravém těle zdravý duch - rozhovor na téma:

  • Jak se cítíme zdraví, nemocní?
  • Co děláme pro zdraví v zimě? (oblékání, stravování, sporty, hygiena)

2. pohádka O zmrzlém králi, Jaroslava Horáčková (příloha č. 2) - poezie

  • porovnání s prózou
Rýmování
  • s pomocí obrázků (Hry se slovy, Eva Veberová a Gabriel Filcík, Komenium), dle sluchu
Hrad
  • prostorové tvoření ze všech stavebnic ve třídě dle výběru dětí, výsledek bude sloužit k dramatizaci pohádky
  • plošné sestavování geometrických obrazců dle předkreslené předlohy
Král z papírové ruličky
  • pokus o polepení trojrozměrného objektu, vytvoření prvku ke hře
    Obrázek
    1. Obrázek
    Obrázek
    2. Obrázek        
    Obrázek
    3. Obrázek
    Obrázek
    4. Obrázek

Král na hradě - využití kombinace výtvarných a pracovních technik (omalovánka, stříhání, lepení, dokreslení).

Obrázek
5. Obrázek

 

 

Královská koruna - připravený tvar dekorovat dokreslením, otiskem, polepením apod., vytvoření prvku ke hře.

Obrázek
6. Obrázek

 

 

Královský poklad - přebírání sklíček, korálků... lžícemi, lopatkami..., počítání do 10

Obrázek
7. Obrázek
Obrázek
8. Obrázek
Obrázek
9. Obrázek

 

Svetr - dekorativní zdobení sklíčky, obrázkovými prvky z mechové pryže, knoflíky - lepení proužků tapet na připravený tvar.  

Obrázek
10. Obrázek
Obrázek
11. Obrázek
Obrázek
12. Obrázek

PH „Na krále" - chůze ve vázaném tvaru, postřeh, pohotová reakce, hbitost, rychlý běh.

Děti utvoří vázaný kruh, v jehož středu sedí na židli jedno dítě - král - s korunou na hlavě. Děti v kruhu chodí a říkají: „Král sedí na trůně v papírové koruně. Kdo korunu z hlavy sejme, na královský trůn si sedne." Po dobu říkanky král předstírá, že spí. Učitelka nenápadně určí jedno dítě z kruhu, které po odříkání říkanky sejme králi korunu z hlavy. Král vyskočí a snaží se dítě chytit. To se zachrání, sedne-li si na uvolněné místo uprostřed kruhu a stává se králem. Je-li chyceno, vrací se na obvod kruhu a král zůstává pro další hru.

Pokladnice - hra zaměřená na koordinaci pohybu a vnímání rovnováhy.

Přenášení předmětů na dlani, na hřbetu ruky, na hlavě po vytyčené trase, po zvládnutí přidáme překážky (např. labyrint z krabic).

Zdravotní cviky s molitanovými kostkami lze zakončit stavbou hradu, opevnění apod.

Dechová cvičení s papírovými ruličkami.

Pokus - zahřívání dlaní třením a přiložení na tvář, zahřívání sklíček v dlaních, roztavení kousku ledu v dlaních.

Další použitá literatura

HORÁČKOVÁ, J.: Veršované pohádky pro čtení a dramatizaci. ŠOT Frýdek Místek
SKOŘEPOVÁ, K.: Omalovánky pro nejmenší. Pro Art s.r.o. 2007
VEBEROVÁ, E.: Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. SPN Praha, 1981
JUKLÍČKOVÁ, Z. a kol.: Pohybové hry dětí předškolního věku. SPN Praha, 1985, str. 27
ADLA, Z,: Pohádky pro všední dny i pro svátky. Albatros. Praha. 1973.

Literatura a použité zdroje

[1] – HOROVÁ, J. Ateliér výtvarných nápadů. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-440-3.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
26.37 kB
PDF
Příloha č. 1 - próza
pdf
26.37 kB
PDF
Příloha č. 2 - poezie
Autor
Ivana Bešťáková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída