Profesorka Anne Mangen z Centra pro výzkum čtení (Univerzita ve Stavangeru) srovnávala výhody a nevýhody obou typů médií. Podle jejího výzkumu klikání myší, posouvání textu po obrazovce a vůbec veškerá manipulace s počítačem v průběhu čtení odvádí pozornost od textu a snižuje soustředění na čtení jako takové. Člověk při čtení na obrazovce ztrácí dojem z textu a schopnost vnímat jej jako část určitého celku. Kdežto tištěná kniha je „klidné médium". Otáčení stránek a dotek listů ovlivňují náš zážitek a zaujetí. Profesorka Mangen se také vyjadřuje k oblíbeným nářkům na to, že děti málo čtou. Podle ní je potřeba specifikovat, o jaké čtenářství přesně se jedná - co a jak kvalitně čtou. Díky hypertextovým odkazům a všem doplňujícím obrázkům a videím čtou děti naopak hodně. Jenže multimediální texty neumožňují dětským čtenářům rozvíjet svět fantazie a vytvářet vlastní mentální obrazy čteného. Více zde.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025