Odborné články Předškolní vzdělávání Tištěné knihy a učebnice jsou pro děti lepší než elektronické (Norsko)
Odborný článek

Tištěné knihy a učebnice jsou pro děti lepší než elektronické (Norsko)

12. 1. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Lucie Procházková

Anotace

Profesorka Anne Mangen z Centra pro výzkum čtení (Univerzita ve Stavangeru) srovnávala výhody a nevýhody obou typů médií.

Profesorka Anne Mangen z Centra pro výzkum čtení (Univerzita ve Stavangeru) srovnávala výhody a nevýhody obou typů médií. Podle jejího výzkumu klikání myší, posouvání textu po obrazovce a vůbec veškerá manipulace s počítačem v průběhu čtení odvádí pozornost od textu a snižuje soustředění na čtení jako takové. Člověk při čtení na obrazovce ztrácí dojem z textu a schopnost vnímat jej jako část určitého celku. Kdežto tištěná kniha je „klidné médium". Otáčení stránek a dotek listů ovlivňují náš zážitek a zaujetí. Profesorka Mangen se také vyjadřuje k oblíbeným nářkům na to, že děti málo čtou. Podle ní je potřeba specifikovat, o jaké čtenářství přesně se jedná - co a jak kvalitně čtou. Díky hypertextovým odkazům a všem doplňujícím obrázkům a videím čtou děti naopak hodně. Jenže multimediální texty neumožňují dětským čtenářům rozvíjet svět fantazie a vytvářet vlastní mentální obrazy čteného. Více zde.

Autor
Mgr. Lucie Procházková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024