Odborné články Předškolní vzdělávání Klíčové kompetence a jejich úloha v předškolním vzdělávání
Odborný článek

Klíčové kompetence a jejich úloha v předškolním vzdělávání

21. 1. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Anotace

Charakteristika klíčových kompetencí, jejich postavení v předškolním vzdělávání tak, jak je předpokládá Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV), a jejich využití v tvorbě školních vzdělávacích programů.

Jedním ze znaků pojetí vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech je přechod od osvojování si velkého objemu faktů k rozvoji životně důležitých klíčových kompetencí. Rámcové vzdělávací programy definují klíčové kompetence jako "soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě".1

Výběr klíčových kompetencí vychází z obecně sdílených představ společnosti o tom, které kompetence přispívají k spokojenému a úspěšnému životu jedince a z hodnot společností obecně přijímaných. V souladu s prioritami společnosti byly jako klíčové stanoveny:

  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problémů
  • kompetence komunikativní
  • kompetence sociální a personální
  • kompetence činnostní a občanské2

Ani tyto jmenované soubory dovedností, poznatků, hodnot a postojů nejsou izolované, ale vzájemně propojené a provázané.

Charakteristika klíčových kompetencí

Pro lepší pochopení univerzálnosti klíčových kompetencí i procesu jejich postupného nabývání a zdokonalování v průběhu života a vzdělávání jedince se pokusíme blíže charakterizovat některé projevy, na jejichž základě můžeme říci, že jedinec je (ač na různé úrovni svého rozvoje a vzdělávání) v té které oblasti kompetentní (způsobilý):

Kompetence učit se znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.

  • vnímat učení jako přirozený, otevřený celoživotní proces, obohacující kvalitu lidského života
  • rozvíjet své schopnosti a dovednosti potřebné k efektivnímu učení, zdokonalovat své učební strategie, obohacovat a prohlubovat svou poznatkovou zkušenost
  • přistupovat k učení iniciativně, s aktivním zájmem
  • výsledky učení uplatňovat v životě i v dalším učení a tak neustále posouvat vpřed hranice svých možností

Kompetence řešit problémy znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.

  • vnímat problémy jako samozřejmou součást života a učení
  • chápat je jako výzvu k řešení, jako příležitost k vlastnímu rozvoji i k působení na své okolí
  • přistupovat k problémům aktivně, řešit je iniciativně a inovativně
  • při jejich řešení postupovat způsobem racionálním, konstruktivním a účelným, vedoucím k cíli
  • získané zkušenosti vyhodnocovat a využívat je při řešení dalších problémů a situací, s nimiž se v učení i v životě setká

Kompetence komunikovat znamená, že jedinec je na své úrovní schopen např.:

  • užívat přirozených prostředků komunikace k vyjádření svých myšlenek, názorů, pocitů, mínění i úsudků i k naslouchání a porozumění druhým
  • vstřícně komunikovat se svým okolím, kultivovaně se domlouvat a vyjednávat, a tak přispívat k vzájemnému porozumění
  • užívat svých komunikačních schopností k dalšímu učení
  • užívat technických i informačních prostředků k vlastnímu rozvoji a učení, k řešení problémů i k otevřené komunikaci s okolním světem

Kompetence sociální a personální znamenají, že jedinec je na své úrovní schopen např.:

  • vystupovat autonomně
  • vnímat a přijímat hodnoty spojené s důstojnými a kultivovanými vztahy mezi lidmi, chránit je, uplatňovat a rozvíjet
  • zaujímat prosociální postoje, spolupracovat a spolupodílet se na činnostech i rozhodnutích, a přispívat tak k pohodě prostředí
  • odmítat společensky nežádoucí chování a bránit se jeho důsledkům
  • adaptovat se na prostředí i jeho běžné proměny

Kompetence činnostní a občanské znamenají, že jedinec je na své úrovní schopen např.:

  • vnímat svou sounáležitost s přírodním i společenským prostředím, kulturním i multikulturním světem, uvědomovat si osobní, občanskou i lidskou odpovědnost
  • respektovat pravidla, etické i právní normy a požadavky společnosti, jejímž je členem
  • zaujímat odpovědný vztah k práci i učení, k pracovním i tvůrčím aktivitám i jejich výsledkům
  • vystupovat aktivně, projevovat činorodost, pracovitost a podnikavost
  • vnímat, přijímat, rozvíjet a chránit hodnoty spojené se zdravím a bezpečím, s životem a životním prostředím i hodnoty vytvořené člověkem
Proces vytváření klíčových kompetencí

Získávání vzájemně propojených klíčových kompetencí začíná v předškolním věku dítěte, pokračuje v základním a posléze středním vzdělávání a postupně se dotváří v dalších obdobích života. Je to proces dlouhodobý, otevřený, celoživotní.

Vzdělávající se jedinec si osvojuje nejprve elementární základy kompetencí, postupně je rozvíjí, obohacuje a zdokonaluje. Kompetence nabývají stále nových kvalit, které zvyšují jejich využitelnost v životě a v dalším učení.

Klíčové kompetence a rámcové vzdělávací programy

Konkrétní podobu (kvalitu) kompetencí, které by mělo být dosaženo v jednotlivých vzdělávacích etapách, stanovují jednotlivé rámcové vzdělávací programy. Specifikují, k jaké úrovni příslušných vědomostí, dovedností, postojů i hodnot by měl jedinec na základě učení a vzdělávání dospět a jakého vzdělávacího pokroku by měl zpravidla dosáhnout.

Klíčové kompetence v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání otevírá dětem cestu k tomu, aby byly v budoucnu schopné získávat klíčové kompetence potřebné pro život. Úroveň kompetencí, kterou jsou děti v průběhu předškolního vzdělávání s to zvládnout, je dána rozvojovou úrovní dítěte a jeho reálnými možnostmi v chápání a ovládání sebe sama i okolního světa, dosud značně omezenými. Kompetence zůstávají spíše na úrovni předpokladů, protože dítě, které vstupuje do role školáka, teprve postupně dospívá ke schopnosti učit se vědomě, rozšiřovat a prohlubovat svou zkušenost nad rámec bezprostředního prožitku a objevovat svět v širších souvislostech. Včasné vytvoření a rozvoj těchto elementárních předpokladů však představuje základ, o který lze bezpečně opřít vytváření klíčových kompetencí nejen v následující vzdělávací etapě, ale který je z hlediska celoživotního učení dobrým vkladem do budoucna.

Klíčové kompetence v RVP PV

RVP PV definuje úroveň klíčových kompetencí, která je dosažitelná v předškolním vzdělávání. Kompetence jsou formulovány jako očekávané výstupy. Představují tak jednu z cílových kategorií vzdělávání dětí předškolního věku. Úroveň kompetencí vyjadřuje, čím předškolní vzdělávání může přispívat k výbavě dítěte pro celoživotní učení dříve, než započne jeho povinné vzdělávání. Kompetence vyjadřují tedy očekávaný vzdělávací přínos mateřské školy a nabízejí poměrně jasnou představu o tom, kam předškolní vzdělávání směřuje a oč usiluje, tedy nač může navázat základní vzdělávání, resp. RVP ZV.

Klíčové kompetence slouží především k vymezení příslušného vzdělávacího obsahu (tzn. že vzdělávací obsah, resp. oblastní vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka i oblastní výstupy, byly v RVP PV stanoveny tak, aby k vytváření základů klíčových kompetencí přispívaly co nejvýznamněji).

Klíčové kompetence a příprava školních vzdělávacích programů

Klíčové kompetence vyjadřují (spolu v rámcovými cíli) hlavní záměry a očekávání předškolního vzdělávání v rovině velmi obecné. Jde o to, aby pedagogové v souladu s nimi postavili svůj vlastní program tak, aby vzdělávání dětí skutečně vedlo k vytváření základů klíčových kompetencí.

Rámcové cíle a klíčové kompetence slouží především ke stanovení konkrétních vzdělávacích cílů a záměrů školy a pomohou tak pedagogům především při zpracování charakteristiky školního vzdělávacího programu a jeho orientace.

Klíčové kompetence by měly pomoci i při zpracování vzdělávacího obsahu, tj. při tvorbě integrovaných bloků. Pedagogové by měli stavět integrované bloky ve svých ŠVP tak, aby vzdělávání skutečně přispívalo k naplňování kompetencí, zejména klíčových. Proto by bloky v ŠVP měly být charakterizovány právě ve vztahu k nim (aby bylo zřejmé, čím blok ke kompetencím přispívá, a tedy k jakým dovednostem, poznatkům, postojům i hodnotám vede). Smyslem toho postupu je uvědomit si vzdělávací cíle i jejich komplexnost a zároveň poskytnout pedagogům, kteří budou s blokem dále ve svých třídách tvořivě pracovat, hlavní cíl (směr), který by měli neustále sledovat (přestože každý z nich bude postupovat třeba úplně jiným způsobem).

Sledováním hlavních cílů v jejich komplexní podobě lze zaručit cílevědomost postupu pedagoga a zároveň předejít tomu, aby stanovoval jednotlivé izolované úkoly a omezoval se na jejich mechanické plnění.


1 RVP PV, s. 4
2 Uvedené členění klíčových kompetencí pochází z RVP PV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) definuje klíčové kompetence - kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní.

Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024